The Manners, Stupid! In Search of the Keys of the Therapeutic Alliance from the Management of Dissatisfaction

Authors

  • Antoni Corominas Díaz Hospital de Mollet

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revmedica.v1.1288

Keywords:

therapeutic alliance, therapeutic relationship, patient satisfaction, quality of care, communication skills in mental health, complaints management in mental health

Abstract

The aim of this study is to determine the core factors of the therapeutic relationship in mental health, and therefore, the basis of a successful therapeutic alliance. The source of data analyzed includes surveys of patient satisfaction and the study of the main causes of patient’s complaints. Communication skills, attitudes and manners emerge as essentials when it comes to satisfactory relationships. The failure of the therapeutic alliance arises when patients feel that they have been roughly or wrongly treated and, even more, when they perceive a lack of involvement or effort by the therapist. A model of inverted pyramids is postulate in order to describe the apparently divergent values of patients and therapists. These include knowledge-technical skills, attitudes-empathy, and forms-manners. Also, three paradoxes are described that summarize the main challenges in the current framework of the therapeutic relationships.

Author Biography

Antoni Corominas Díaz, Hospital de Mollet

Doctor en Medicina por la Universitat de Barcelona (tesis doctoral: «Curso y factores predictores del trastorno de angustia con o sin agorafobia»; director: Julio Vallejo Ruiloba; 1995), especialista en Psiquiatría y jefe del Servicio de Salud Mental y Adicciones de la Fundació Hospital de Mollet desde 2002. Es profesor del Máster de psicopatología clínica del adulto (módulo Ansiedad) de la Universitat Autónoma de Barcelona y profesor colaborador de la asignatura «Psicología de la drogodependencia» de la Universitat Abat Oliba CEU. Combina la docencia y la práctica clínica con la actividad gestora en salud mental, así como la actividad investigadora (en el campo de la ansiedad y la psicopatología de la migración) y ensayística. Premio a la Excelencia Profesional en el ámbito de la Medicina Hospitalaria, concedido por el Colegio de Médicos de Barcelona i el Consell de Col•legis de Metges de Catalunya (2008). Es autor o colaborador de varios libros y de diversos artículos en revistas científicas nacionales e internacionales.

References

Andrusyna, T. P.; Tang, T. Z.; DeRubeis, R. J. y Luborsky, L. (2001): «The Factor Structure of The Working Alliance Inventory in Cognitive-Behavioral Therapy», J Psychother Pract Res 10: 173-178.

Bordin, E. S. (1979): «The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance», Psychotherapy: Theory, Research and Practice 16: 252-260.

Fusté, J. (director del estudio) (2007): «Estudi de les visions de ciutadans, professionals i gestors sobre l’atenció sanitària a Catalunya», Generalitat de Catalunya, Departament de Salut. Edita: Direcció General de Planificació i Avaluació.

Howe, D. (1999): «The main change agent in psychotherapy is the relationship between therapist and client», en Feltham, C. (ed.): Controversies in psychotherapy and counseling, London, Sage Publications.

Kahn, M. (2008): «Etiquette-Based Medicine», The New England Journal of Medicine 19: 1988-89.

Lázaro, J. (2003): «Entre pruebas y narraciones: objetividad y subjetividad en psiquiatría», en Hechos y valores en psiquiatría , Baca, E. y Lázaro, J. (eds.): Madrid, Triacastela.

Martín-Santos, L. (1964): «Libertad, temporalidad y transferencia en el psicoanálisis existencial», en Lázaro, J. (ed.): El análisis existencial. Ensayos , Madrid, Triacastela.

Published

2012-03-05

How to Cite

Corominas Díaz, A. (2012). The Manners, Stupid! In Search of the Keys of the Therapeutic Alliance from the Management of Dissatisfaction. MEDICA REVIEW. International Medical Humanities Review Revista Internacional De Humanidades Médicas, 1(1). https://doi.org/10.37467/gka-revmedica.v1.1288

Issue

Section

Research articles