Educate in Bioethics, from the Intercultural, through Art
Experiences at the URJC
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevmedica.v9.3110Keywords:
culture, interculture, education, ethics, bioethics, Art, reflection, digitalAbstract
The topic of our research is bioethics and intercultural education through art. It starts from a deep notion of the cultural and of the fertility for people and human groups of intercultural encounters. Concrete experiences are analyzed in the context of university education, experiences related to the value of human life, the fight against racism, respect for others, etc. This is projected into the framework of digital media crucial today in education. Finally, different conclusions are drawn that are of interest for the practical application of these reflections and learnings.
References
Barraca, J. (2017). Originalidad e identidad personal. Ed. San Pablo.
Barraca, J. (2018). Antropología de la unicidad. Ed. Dykinson.
Barraca, J. (2019). El ser humano como sujeto vulnerable. En E. Ferré (Coord.), A. Roldán (Dir.), La persona en el S. XXI: una visión desde el derecho. Editores Thomson Reuters Aranzadi, colecciones Estudios.
Gadamer, H.G. (1977). Verdad y Método (I). Sígueme.
Gadamer, H.G. (1996). Estética y hermenéutica. Tecnos.
García Morales, C. (2012). ¿Qué puede aportar el arte a la educación? ASRI - Arte y Sociedad. Revista de Investigación. Núm. 1.
Garrido del Saz, E., Moreno, Y., Monteros, S., García, S. (2009). El diálogo intercultural a través del arte. Ed. por Cruz Roja española.
González Rodríguez Arnáiz, G. (1999). En aras de la dignidad: Situación humana y moralidad. En G. González (Coord.), Derechos humanos: la condición humana en la sociedad tecnológica. Ed. Tecnos.
González Rodríguez Arnáiz, G. (2008). Interculturalidad y convivencia: el "giro intercultural" de la filosofía. Biblioteca Nueva.
González Rodríguez Arnáiz, González López-Cotelo, T. (2015). El asesor cultural en la empresa. Dykinson.
González Rodríguez Arnáiz, González López-Cotelo, T. (2021). Ética y responsabilidad. La condición responsiva del ser humano. Ed. Tecnos.
Lévinas, E. (1993). Humanismo del otro hombre (González R.-A. Caparrós. Montpellier, Trads.) Fata Morgana. (Obra original publicada en 1972)
Lévinas, E. (1991). Ética e infinito. Ed. Antonio Machado.
López Quintás, A. (2003). La cultura y el sentido de la vida. Rialp.
Ricoeur, P. (1990). Soi-même comme un autre. Éditions du Seuil.
UNESCO. (2001). Declaración Universal sobre la Diversidad Cultural, adoptada por la 31ª reunión de la Conferencia General de la UNESCO, París.
Educatolerancia (s.f.) Interculturalidad-Películas. http://www.educatolerancia.com/interculturalidad-peliculas/
González Ochoa, C. (s.f.) Cinco películas sobre la multiculturalidad en un mundo globalizado. Entreculturas. ONG Jesuita. https://escuela.entreculturas.org/cinco-peliculas-sobre-la-multiculturalidad-en-un-mundo-globalizado/
El Blog de Educación y TIC (13 de octubre de 2015). 10 películas para trabajar la interculturalidad. Tiching Blog. http://blog.tiching.com/10-peliculas-para-trabajar-la-interculturalidad/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to administracion@edulab.es