Literature Review on Comorbidity of Childhood Anxiety
DOI:
https://doi.org/10.62701/revmedica.v13.5431Keywords:
Childhood Anxiety, comorbidityAbstract
The study identified comorbid disorders with childhood anxiety through a literature review of scientific articles (2010-2023) in Pubmed, using the DSM-V as a guide. After selecting 40 articles, it was found that childhood anxiety occurs together with other disorders such as: separation anxiety, selective mutism, phobias, panic, agoraphobia, generalized anxiety, substance use anxiety, and ADHD. These findings highlight the importance of considering comorbidity when diagnosing and treating anxiety in children.
Global Statistics ℹ️
3
Views
|
8
Downloads
|
11
Total
|
References
Acosta, R., Kelly, Canals, Josepa, Martínez, H., Carmen, . . . Edelmira. (2010). Comorbilidad entre los factores de ansiedad del SCARED y la sintomatología depresiva en niños de 8-12 años. Psicothema, 618.
Acosta, R., Kelly, C., Canals, J., Martínez, H. C., & Edelmira, E. (2010). Comorbilidad entre los factores de ansiedad del SCARED y la sintomatología depresiva en niños de 8–12 años. Psicothema, 22(3), 618. Recuperado de https://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=618
Ahumada-Vallés Arándiga, J. O. (2014). Social competence and self-esteem in adolescents. Liberabit, 20(1), 41–53. https://doi.org/10.24265/liberabit.2014.v20n1.03
Bados, A. (2017). Trastorno de ansiedad generalizada. (Tesis de máster). Universidad de Barcelona. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/450705
Bartosz, E., Orlof, W., Nowicka, Z. M., Wilczńska, K., & Waszkiewicz, N. (2020). Mutismo selectivo: una descripción general de la afección y la etiología. Psychiatria Polska, 54(2), 17–30. https://doi.org/10.1234/pp.2020.54.2.17
Basile, S., & Martorell, M. Á. (2015). Preocupaciones excesivas en la adolescencia: descripción, evaluación y tratamiento de un caso de ansiedad generalizada. UNED, Madrid. Recuperado de https://gredos.usal.es/handle/10366/122433
Beesdo, K., Knappe, S., & Pine, D. S. (2011). Anxiety and anxiety disorders in children and adolescents. Psychiatric Clinics of North America, 34(2), 483–524. https://doi.org/10.1016/j.psc.2011.02.002
Bueno Sánchez, L., Díaz Africano, N., Restrepo García, D., Solano Gualdrón, A., & Gantiva, C. (2019). Realidad virtual como tratamiento para la fobia específica a las arañas: una revisión sistemática. Psychologia, 23(110), 110–129. Recuperado de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/psychologia/article/view/4725
Cano Vindel, A., Wood, C. M., Dongil, E., & Latorre, J. M. (2011). El trastorno de pánico en atención primaria: el papel del psicólogo. Psicothema, 23(273), 273–278. Recuperado de https://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=603
Cárdenas, E. M., Feria, M., Palacios, L., & Peña, F. D. (2010). Guía clínica para los trastornos de ansiedad en niños y adolescentes. INPRFM. Recuperado de https://inprfm.salud.gob.mx/descargas/pdf/Guia_Ansiedad.pdf
Cruz Ramírez, V., Gómez Restrepo, C., & Rincón, C. J. (2017). Salud mental y consumo de sustancias psicoactivas en adolescentes colombianos. Health and Addictions, 17(2), 106–121. Recuperado de https://revistasaludaddiciones.com/index.php/advances/article/view/450
Ferrán Catalá López, F., Peiró, S., Ridao, M., Sanfélix Gimeno, G., Gènova Maleras, R., & Catalá, M. A. (2012). Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder among children and adolescents in Spain: a systematic review and meta-analysis. BMC Psychiatry, 12, 168. https://doi.org/10.1186/1471-244X-12-168
Frías Armenta, M., & Gaxiola Romero, J. C. (2010). Consecuencias de la violencia familiar experimentada directamente. Revista Mexicana de Psicología, 27(2), 13–20. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185276010300161
García, A. V., Lara, M. G., Sánchez, C. M., & Rosas, A. R. (2018). Tratamiento cognitivo conductual de trastornos de ansiedad infantil. Psicología y Salud, 28(2), 186–197. Recuperado de https://psyciencia.org/index.php/psicologiaysalud/article/view/820
Gómez Ortiz, O., Martín, L., & Ortega Ruiz, R. (2017). Conflictividad parental, divorcio y ansiedad infantil. Pensamiento Psicológico, 15(1), 12–23. Recuperado de http://www.pensamientopsicologico.es/2017/20170112.pdf
Wersebea, H. (2018). Well being in major depression and social phobia. International Journal of Clinical and Health Psychology, 18(3), 183–194. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2018.07.001
Smits, J. A. J., & Hofmann, S. G. (2010). Cognitive therapy for depressed adults with comorbid social anxiety. Journal of Affective Disorders, 123(1–3), 12–18. https://doi.org/10.1016/j.jad.2009.10.025
Johana, A., & César, G. (2017). Correlación entre niveles de ansiedad y TDAH en niños de 6 a 8 años. Killkana Sociales, 6, 45–58. Recuperado de https://killkana.pe/article/view/123
Knapstad, M., & Smith, O. R. (2020). Social anxiety and agoraphobia symptoms effectively treated by prompt mental health care versus TAU at 6‐ and 12‐month follow‐up: secondary analysis from a randomized controlled trial. BMC Psychiatry, 20, 360. https://doi.org/10.1186/s12888-020-02795-y
Lai, H. M., Cleary, M., Sitharthan, T., & Hunt, G. E. (2015). Prevalence of comorbid substance use, anxiety and mood disorders in epidemiological surveys 1990–2014: a systematic review and meta analysis. Drug and Alcohol Dependence, 154, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.drugalcdep.2015.05.031
Leigh, E., & Clark, D. M. (2018). Understanding social anxiety disorder in adolescents and improving outreach: a review. Clinical Child and Family Psychology Review, 21(2), 27. https://doi.org/10.1007/s10567-018-0254-5
López, J. F., Márquez, M. B., & Galán, R. P. (2014). El lado oculto del TDAH en la edad adulta. Málaga: Ediciones Aljibe. Recuperado de https://edicionesaljibe.com/catalogo/tdah-lado-oculto
Fiestas-Teque, L. (2011). Agorafobia en la infancia: a propósito de un caso. Neuropsiquiatría, 24, 55. Recuperado de https://neuropsiquiatria.com/articulo/24/55
Sapolsky, R. M. (2013). ¿Por qué las cebras no tienen úlceras? Madrid: Alianza Editorial.
Marmorstein, N. R. (2012). Trastornos de ansiedad y trastornos por uso de sustancias: diferentes asociaciones por tipo de trastorno de ansiedad. Revista de Trastornos de Ansiedad, 6(3), 94–105. Recuperado de http://revistaansioliticos.com/index.php/ansiedad/article/view/94
Matilla, E. G. (2022). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad con síntomas de ansiedad infantil. Universidad Europea de Madrid. Recuperado de https://hdl.handle.net/11021/4058
Mengíbar, N. G. (2019). Trastorno de ansiedad generalizada en niños y adolescentes. Universidad de Jaén. Recuperado de https://digibug.ugr.es/handle/10481/63227
Montorio, I., Izal, M., & Cabrera, I. (2011). Trastorno de ansiedad generalizada. Pirámide. Recuperado de https://books.google.com/books?id=xyz
Morrison, J., & Fleguel, K. (2018). La entrevista en niños y adolescentes: habilidades y estrategias para el diagnóstico eficaz del DSM-5. Manual Moderno.
Muris, P., & Ollendick, T. H. (2021). Selective mutism and its relations to social anxiety disorder. Clinical Child & Family Psychology Review, 24(2), 167–179. https://doi.org/10.1007/s10567-021-00357-3
Osma, J., Palacios, A. G., & Botella, C. (2014). Personalidad y trastorno de pánico: un estudio de revisión. Anales de Psicología, 30(1), 14–24. https://doi.org/10.6018/analesps.30.1.162271
Padilla Díaz, C. (2014). Tratamiento cognitivo-conductual de un adolescente con trastorno de ansiedad generalizada. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1, 157–165. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/3003/300357454015/html/
Pitti, C. T., Fuente, W. P., Bethencourt, J. M., Roca-Sánchez, M. J., Acosta, L., Villaverde, M. L., & Gracia, R. (2015). The combined use of virtual reality exposure in the treatment of agoraphobia. Actas Españolas de Psiquiatría, 43(3), 141–149. Recuperado de https://www.aepjournal.com/article/view/1503
Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., & Rohde, L. A. (2015). Annual research review: A meta analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 345–365. https://doi.org/10.1111/jcpp.12381
Reyes, A. C., & López, J. V. (2019). Miedo, fobias y sus tratamientos. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 12(36), 1–20. Recuperado de https://www.iztacala.unam.mx/revista/2019/36.pdf
Santesteban Echarri, O., Martín, D. R., Lobera, M. J., Jaime, J. C., & Jiménez Arriero, M. Á. (2016). Tratamiento cognitivo-conductual de fobia específica en la infancia. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 5, 90–102. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=300357454005
Sanz, M. J., Mateo, C. S., & López, B. S. (2018). Evaluación de la comorbilidad y la ansiedad social en adolescentes con TDAH. Anales de Pediatría, 89(360), 360–367. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2018.06.004
Tortella Feliu, M. (2014). Los trastornos de ansiedad en el DSM 5. Revista Iberoamericana de Psicosomática, 8, 1–8. Recuperado de https://riaps.org/index.php/riaps/article/view/08-01
Valarezo Bravo, O. F., Erazo Castro, R. F., & Muñoz Vinces, Z. M. (2021). Síntomas de ansiedad y depresión asociados al consumo de alcohol y tabaco en adolescentes de Loja, Ecuador. Health and Addictions, 3(192), 192–205. Recuperado de https://revistasaludaddiciones.com/index.php/advances/article/view/1138
Videla, M. M. (2011). Trastorno de ansiedad generalizada infantil. Universidad de Palermo. Recuperado de https://doi.org/10.24265/palermo.2011.v1n1.07
Hernández Rodríguez, Y. C., Ruilova, E. R., Rivera, N. P., & Teresa, E. (2017). Manifestaciones de ansiedad en niños de 8 años. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 17(317), 317–330. Recuperado de https://www.iztacala.unam.mx/revista/2017/317.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to administracion@edulab.es