Interactive Relations, Internet and Public Secondary Mexico: First Wave on Uses, Consumption, Skills and Safe Internet Browsing in Sonora, Mexico (2013)
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v1.1103Keywords:
ICT, Secondary Education, Communication, Interactive GenerationAbstract
This study is an assessment about the uses, attitudes, habits, skills and behavior towards ICT by young students from public high Sonora (Mexico). It also measures the knowledge of young people about the risks, their reaction to them and habits or adopting safety measures in their use of ICT. To prepare the study we used a mixed methodology based on a combination of qualitative and quantitative techniques. Quantitative analysis looked at the implementation of surveys 3,031 students between 12 and 15 years. The qualitative analysis, meanwhile, included 66 in-depth interviews and seven focus groups with students and parents. The study aims to emphasize not only the evidence that account uses, consumption and current skills of young people to the Internet but to explain what might be, in any case, the potential and opportunities that certain screens and smart devices generated in the building interactive relationships and, therefore, its own identity.
References
Arredondo, P. (2007). Acceso y uso de Internet en el occidente de México: el caso de Jalisco. Revista Nueva Época, 8, pp. 117-123.
Bringué, X. y Sádaba, C. (2008). La generación interactiva en Iberoamérica. Niños y adolescentes ante las pantallas. Madrid: Ariel-Fundación Telefónica.
Bringué, X., Sádaba, C. y Tolsá, J. (2010). La generación interactiva en Iberoamérica. Niños y adolescentes ante las pantallas. (Interactive Generation in IberoAmerica. Children and Adolescents in Front of the Screens) . Madrid: Foro Generaciones Interactivas.
Cameron, S. (2005). Classics and the Internet: a practical resource . Cameron, Liverpool: University of Liverpool.
Espinar, E. y López, C. (2009). Jóvenes y adolescentes ante las nuevas tecnologías: percepción de riesgos. Elche: Universidad de Alicante.
Figueredo, C. y Ramírez, C. (2008). Jóvenes y nuevas tecnologías, estado de la cuestión. Elche: Universidad de Alicante.
Gabelas, J. y Lazo, C. (2008). Consumos y mediaciones de familias y pantallas. Nuevos modelos y propuestas de convivencia. Zaragoza: Departamento de Salud y Consumo del Gobierno de Aragón.
García, F. (2010). Internet en la vida de nuestros hijos. ¿Cómo transformar los riesgos en oportunidades? Navarra: Foro Generaciones Interactivas.
Garitaonandia, C. (2010). Recomendaciones políticas de EU KIDS ONLINE I: hacia una política basada en la evidencias. En: Blanco y Römer, Los niños frente a las pantallas (pp. 175-183). Madrid: Editorial Universitas-Universidad CEU San Pablo.
Garmendia, Garitaonandia, Martínez y Casado. (2012). Children, risks and safety on the internet. Research and policy challenges in a comparative perspective. En The efectiveness of parental mediation (pp. 229-242). Abingdon Oxon: Marston Book Services. DOI: https://doi.org/10.1332/policypress/9781847428837.003.0018
Gento, S. (2004). Guía Práctica para la Investigación en Educación . Madrid: Sanz y Torres.
Guba E. G. (1990). The alternative paradigm dialog. En E.G. Guba (Ed.), The paradigm dialog. Newbury Park: Sage.
Guba, E.G. y Lincoln, Y. (1989). Fourth Generation Evaluation . Newbury Park: Sage.
Hopenhayn, M. (2003). Educación, comunicación y cultura en la sociedad de la información: una perspectiva latinoamericana . Lima: CEPAL. DOI: https://doi.org/10.18356/019d892b-es
Ibáñez, J. (2008). Innovación Educativa y Uso de las TIC. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucia.
INEGI (2013). Instituto nacional de estadística y geografía. Boletín de prensa número 270/12, pp: 1/7. México. Disponible en: www.inegi.org.mx
INTECO (2008). Estudio sobre Medidas de seguridad en plataformas educativas. Observatorio de la seguridad de la información. Disponible en: http://www.inteco.es/Estudios/
INTECO (2009). Estudio sobre hábitos seguros en el uso de las TIC por niños y adolescentes y econfianza de sus padres. Observatorio de la seguridad de la información. Disponible en: http://www.inteco.es/Estudios/
ITU. (2009). Manual for measuring ICT access and use by households and individuals 2009. Disponible en: http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/publications/manual2009.aspx
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
León, G. y Caudillo, D. (2012). ¿Cómo son las Relaciones Interactivas en los Jóvenes Mexicanos? Presentación Parcial de Resultados en el Estudio sobre Regulación, Mediación y Control de Padres en la Secundaria Pública Mexicana. Revista Sessões do Imaginário: Cinema/Cibercultura/Tecnologias da Imagem , 17 (28). Disponible en: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/famecos/article/viewFile/13062/8715
León, G. y Moreno, D. (2013). Jóvenes, Internet y control parental. Una aproximación al ciber acoso físico y sexual en secundaria. En M. Pérez y M. del M. Molero (Coord.), Variables psicológicas y educativas para la intervención escolar (pp. 411-419). Almería: Asociación de Universidades de Educación y Psicología de España.
Livingstone, S. y Haddon, L. (2009). EU Kids Online: Final Report. LSE, London: EU Kids Online. DOI: https://doi.org/10.46692/9781847427342
Livingstone, S. M., Haddon, L. y Görzig, A. (Eds.). (2012). Children, risk and safety on the internet. London: The Policy Press. DOI: https://doi.org/10.46692/9781847428844
Livingstone, Haddon, Görzig y Olafsson. (2011). Risks and safety on the internet: The perspective of European children. Full Findings. LSE, London: EU Kinds Online.
Morrow, R.A. y Brown, D.D. (1994). Critical theory and methodology. London: Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452243696
Navarro, F. y Amézquita, I. (2007). El reto de transformar los medios públicos, Revista Mexicana de Comunicación, 104, pp. 32-34.
ONTSI. Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la SI en el estudio de Red.es. (2005). Los hogares con niños muestran una enorme capacidad de actuar como palanca de impulso al desarrollo de la Sociedad de la Información. Madrid: ONTSI. Disponible en: http://www.ontsi.red.es/ontsi/es/estudios-informes/infancia-y-adolescencia-en-la-sociedadde-la-informaci%C3%B3n-junio-2005
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5). Disponible en: http://www.albertomattiacci.it DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Silverstone, R. (2007). Media and morality: on the rise of the mediapolis. Cambridge: Polity Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Revista Internacional de Tecnologías en la Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org