Internet Risks: Misuse of Information and Communication Technologies
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v5.1629Keywords:
Adolescents, Internet, Sexting, CiberbullyingAbstract
This work addresses the risk that adolescents face when they misuse the Internet. The results of an investigation carried out with 206 adolescents about the use of Internet, cyberbullying and sexting are presented. The results showed that parents of adolescents are unaware of their children's use of social networks, girls practice sexting more than boys, and there are more boys who practice cyberbullying in the role of executioner, while girls star in it as the victim.
References
Agency, N. P. (2010). Guidance on Investigating Child Abuse and Safeguarding Children. National Policing Improvement Agency and Association of Chief Police Officers, 1-192.
Aranbarri, G. U. (2015). Cosificación de las adolescentes en las Redes Sociales Digitales. Trabajo Fin de Master. Universidad del País Vasco.
Drouin , M., & Landgraff, C. (2011). Texting, sexting and attachment in college students’ romantic relationships. Computers in Human Behavior, 28, 444-449. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.10.015
Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G. & Casado, M. A. (2011). Riesgos y seguridad en internet: Los menores españoles en el contexto europeo. Universidad del País Vasco, Bilbao: EU Kids Online. Disponible en http://www.sociologia.ehu.es/s0018-ekidsct/es/contenidos/informacion/gi0404_informes2/es_00404_in/adjuntos/informe%20EU%20KIDS%20ONLINE%2015-2-2011.pdf
Goffman, E. (1991). Los momentos y sus hombres. Barcelona: Paidós.
Goggin, G., & Hjorth, L. (2014). The Routledge companion to mobile media. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203434833
Griffiths, M y Parke J. (2010). Adolescent gambling on the Internet: A review. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 22, 59–75
Hernández Prados, M.A. y Solano, I. M. (2007). Ciberbullying, un problema de acoso escolar. RIED, 10 (1), 17-36. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.1.10.1011
Hinduja, S. & Patchin, J.W. (2009). Bullying Beyond the Schoolyard. Preventing and Respond-ing to Cyberbullying. Thousand Oaks: Corwin Press.
INTECO y Orange (2011). Estudio sobre hábitos seguros en el uso de smartphones por los niños y adolescentes españoles. Disponible en http://xuventude.xunta.es/uploads/docs/Observatorio/Estudio_sobre_hbitos_seguros_en_el_uso_de_smartphones_por_los_nios_y_adolescentes_espaoles.pdf
Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación INTECO (2013). Guía S.O.S. contra el Grooming: Padres y educadores. Madrid: INTECO.
Klomek, A.B., Sourander, A. & Gould, M. (2010) The Association of Suicide and Bullying in Childhood to Young Adulthood: A Review of Cross-Sectional and Longitudinal Re-search Findings. Canadian Journal of Psychiatry Revue Canadienne de Psychiatrie, 55 (5). DOI: https://doi.org/10.1177/070674371005500503
Lenhart A. (2009). Teens and sexting: how and why minor teens are sending sexually sug-gestive nude or nearly nude images via text messaging. Pew Internet & American Life Project/www.pewinternet.org/2009/12/15/teens-and-sexting.
Livingstone, S. (2018). Taking risky opportunities in youthful content creation: teenagers' use of social networking sites for intimacy, privacy and self-expression. New media & society, 10 (3), 393-411 DOI: https://doi.org/10.1177/1461444808089415
Observatorio de la Seguridad de la Información. (2011). Guía sobre adolescencia y sexting: qué es y cómo prevenirlo,. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación .
Oliva, C. (2012). Redes sociales y jóvenes: Una intimidad cuestionada en Internet. APOSTA, Revista de Ciencias Sociales, 54, 1- 16. Disponible en http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/coliva.pdf
Oliveros, M., Amemiya, I., Condorimay, Y., Oliveros R., Barrientos, A y Rivas, B. (2012). Ci-berbullying - Nueva tecnología electrónica al servicio del acoso escolar en alumnos de dos distritos de Lima, Perú. An. Fac. med., 73 (1):13-8. DOI: https://doi.org/10.15381/anales.v73i1.804
Reyes, L. M. (2011). Jóvenes, los más expuestos a formas de violencia social online. Rayuela, 81-91.
Rice, E., Gibbs, J., Winetrobe, MPH., Rhoades, H., Plant, A., Montoya, J. y Kordic, T. (2014). Sexting and sexual behavior among middle school. Pediatrics, 134, 21-28. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2013-2991
Rubio Hurtado, M. J., Galván Fernández, C., & Rodríguez Illera, J. L. (2013). Propuesta didáctica para el uso de portafolios digitales en Educación Superior. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 43, 1–13. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2013.43.334
Sánchez-Rodríguez, J., Ruiz-Palmero, J y Sánchez-Rivas, E. (2014). Problematic use of social networks in university students. Revista Complutense de Educación, 26, Num.especial, 159-174. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46360
San José, P. P. (2012). La Guía para usuarios: identidad digital y reputación online. Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación, 7-12.
Subijana, I.J. (2008). El ciberterrorismo: Una perspectiva legal y judicial. EGUZKILORE, 22, 169- 187
Urueña, A., Ferrari, A., Blanco, D., & Valdecasa, E. (2011). Las redes sociales en Internet, Ob-servatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información.
Widyanto, L. &. (2006). Internet addiction: A critical review. International Journal of Mental Health and Addiction, 4, 31-51. DOI: https://doi.org/10.1007/s11469-006-9009-9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org