Analysis of Technological Competence in Students of the Bachelor's Degree in Early Childhood Educational
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedutech.v8.2999Keywords:
Competences, ICT, Education, TeachingAbstract
The purpose of this study is to analyze the level of technological competence that students of the Bachelor's Degree in Early Childhood Education have. The research is developed under a quantitative approach, a descriptive scope, with a non-experimental design. The results allowed to know the skills that students have in the face of ICT, where it is evidenced that they have a good command of the tools and that they apply them to their pedagogical practices. Furthermore, these findings show aspects in which this competence must be strengthened in order to achieve a high integration of ICT in the educational processes.
References
Cabezas, M., Casillas, S. y Pinto, A. (2014). Percepción de los alumnos de Educación Primaria de la Universidad de Salamanca sobre su competencia digital. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (48), a275. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.156 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.156
Corte Constitucional de Colombia. (2009). Tecnologías de la información y las comunicaciones TIC, regulación integral/Tecnologías de la información y las comunicaciones TIC, implicaciones de la convergencia. http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2010/c-403-10.htm
Correa, A. y Gómez, L. (2013). Actitud y Adopción Tecnológica en los docentes del Colegio de San José de La Salle de la ciudad de Medellín. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (39), 17-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194227509003
Esteve-Mon, F., Gisbert-Cervera, M. y Lázaro-Cantabrana, J. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva educacional, Formación de Profesores, 55 (2), 38-54. http://perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/412/207 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412
Felizzola, A. (2011). Tecnologías de información y comunicación para el desarrollo rural en Colombia. Economía Gestión Y Desarrollo, (10). 97-124. https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/economia/article/view/387
Galindo, F., Ruiz, S. y Ruiz San Miguel, F. (2017). Competencias digitales ante la irrupción de la Cuarta Revolución Industrial. Estudos em Comunicação, 25(1), 1-11. 10.20287/ec. n 25. v1.a01 DOI: https://doi.org/10.20287/ec.n25.v1.a01
Galvis, A., Efrón, L. y Rodríguez, G. (2014). Las políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina: caso Colombia. https://www.unicef.org/argentina/spanish/Colombia_WEB.pdf
Gil, A. y Roca-Piera, J. (2015). Movilidad virtual, reto del aprendizaje de la educación superior en la Europa 2020. Revista De Educación a Distancia, (26), 1-16. https://revistas.um.es/red/article/view/231941
Glasserman, L. y Manzano, J. (2016). Diagnóstico de las habilidades digitales y prácticas pedagógicas de los docentes en educación primaria en el marco del programa Mi Compu.MX. Apertura. Revista de Innovación Educativa, 8(1), 1-17. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-61802016000200003&lng=es&tlng=es.
Guerrero, M. (2014). Metodologías activas y aprendizaje por descubrimiento. Las TIC y la Educación. Marpadal Interactive Media S.L. https://books.google.com.co/books?id=Yl9JBQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill
Hernández, C., Arévalo, M. y Gamboa, A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis & Saber, 7(14), 41 - 69. https://doi.org/10.19053/22160159.5217 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.5217
Labra, J. P. (2016). La formación de docentes en tecnología educativa: Espacio para la reflexión sobre las pedagogías online. RELATEC - Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15 (2), 144-156 http://dx.doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.143
Lordache, C., Mariën, I. y Baelden, D. (2017). Developing Digital Skills and Competences: A QuickScan Analysis of 13 Digital Literacy Models. Italian Journal of Sociology of Education, 9(1), 6-30. https://doi.org/10.14658/pupj-ijse-2017-1-2
Marza, M. y Cruz, E. (2018). Gaming como Instrumento Educativo para una Educación en competencias Digitales desde los Academic Skills Centres. Revista General de Información y Documentación 28 (2), 489-506. http://dx.doi.org/10.5209/RGID.60805 DOI: https://doi.org/10.5209/RGID.60805
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Una llave maestra Desarrollar competencias con las TIC. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87406.html
Ministerio de Educación Nacional. (2008). Ruta de apropiación de TIC en el Desarrollo Profesional Docente. Programa Nacional Uso de Medios y Nuevas Tecnologías Programa estratégico para la competitividad.
Ministerio de Educación Nacional (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Oficina de Innovación Educativa con Uso de Nuevas Tecnologías. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026. El camino hacia la equidad y la calidad. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-392871_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2017). MAESTROS competentes. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-195576.html
Naciones Unidas (2015) Objetivos de desarrollo sostenible. Objetivo cuatro: Educación. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Navarro, L. y Flores, M. (2018). Competencias en las TIC en los Planes de Estudio del Docente de Preescolar de Uruguay, España, Finlandia, Suiza y México. Razón Y Palabra, 22(2_101), 681-700. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1214
Ocaña, Y., Valenzuela, L. y Garro, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2008). Estándares de comptencias en tic para docentes. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la educación la Ciencia y la Cultura. (2011). Competencias y Estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación en la práctica educativa docente. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Competencias-estandares-TIC.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la educación la Ciencia y la Cultura. (2011). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/marco-competencias-docentes
Plan Nacional Decenal de Educación −PNDE− (2016 -2026). Compendio general: Pacto social por la educación.
Roblizo, M., Sánchez, M. y Cózar, R. (2015). El reto de la competencia digital en los futuros docentes de infantil, primaria y secundaria: los estudiantes de grado y máster de educación ante las TIC. Prisma Social, (15), 254-295. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5427585
UNESCO. (2008). Estándares UNESCO de competencia en TIC para docentes. http://www.unesco.org/en/competency-standards-teachers
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org