15 years of B@UNAM
The Birth and Evolution of an Online High School
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedutech.v9.3306Keywords:
Online high school, Curricular innovation, Intelligent tutoring systems, Data-based decision makingAbstract
This article presents the elements that characterized innovation at the online high school of Mexico’s national university (UNAM), since its creation and launch in 2007. Also, it showcases some of the lessons learned and partnerships consolidated throughout the past 15 years, as well as proposals for the next 15 years.
References
Bañuelos, A.M. (2019). La evaluación de cursos en línea mediante rúbrica. El caso de las asignaturas de B@UNAM. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 11(22), 1-6. https://bit.ly/3yaN3v6 DOI: https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2019.22.70578
Bucio, J., Terrazas, O., Vadillo, G. y Cervantes, F. (2020). Inteligencia artificial para mejorar el aprendizaje y la retención en B@UNAM: necesidades, preguntas y desafíos. En Brossi, L., Dodds. T. y Passeron, E., Inteligencia artificial y bienestar de las juventudes en América Latina. LOM Ediciones.
Bucio, J. (2019). Por una constante transformación de la docencia en B@UNAM, p. 377-391. En Sánchez Mendiola, M. y Martínez Hernández, A.M.P. (Eds.). Formación docente en la UNAM: Antecedentes y la voz de su profesorado. Universidad Nacional Autónoma de México.
Consejo Académico del Bachillerato (2001). Núcleo de conocimientos y formación básicos que debe proporcionar el Bachillerato de la UNAM. Universidad Nacional Autónoma de México.
Consejo Académico del Bachillerato (2007). Conocimientos fundamentales para la enseñanza media superior. Una propuesta de la UNAM para su bachillerato. Universidad Nacional Autónoma de México.
Dawson, P., Carless, D., & Lee, P. P. W. (2021). Authentic feedback: Supporting learners to engage in disciplinary feedback practices. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(2), 286-296. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1769022 DOI: https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1769022
González, R. (2013). Quiénes son nuestros profesores: una mirada al proceso de certificación docente del Bachillerato a Distancia de la Universidad Nacional Autónoma de México. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 9(5). 67-71. DOI: https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2013.9.43891
Lang, D.J., Wiek, A., Bergmann, M., Stauffacher, M., Martens, P., Moll, P., Swilling, M. & Thomas, C.J. (2012). Transdisciplinary research in sustainability science: practice, principles, and challenges. Sustainability Science, 7, 25–43. https://doi.org/10.1007/s11625-011-0149-x DOI: https://doi.org/10.1007/s11625-011-0149-x
McThige, J., Doubet, K.J. & Carbaugh, E.M. (2020). Designing authentic performance tasks and projects. Tools for meaningful learning and assessment. ACSD.
OECD. (2022). Delivering for youth. How governments can put young people at the centre of the recovery. OECD Policy Responses to Coronavirus (COVID-19). March 17. https://bit.ly/3MMUHQl
Peñuela, A. (2005). La transdisciplinariedad: más allá de los conceptos, la dialéctica. Andamios, 1(2), 43-77.
Ramírez, A.R. (2020). Deserción escolar en los proyectos que trabajan con el programa del B@UNAM [Tesis de Licenciatura en Trabajo Social]. Universidad Nacional Autónoma de México.
Ruíz Gutiérrez, E., Peláez Rodríguez, Madrigal González, A. M. (2015) Reducción de vulnerabilidades y construcción de resiliencia educativa. El caso de la Preparatoria José Guadalupe Posada en el barrio de Tepito. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 7(13), 24-35. http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/64987/57024 DOI: https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2015.13.64987
Sabath Heller, M. S., García Palacios, E. y González Roldán, R. (2016). Una experiencia de éxito: el Modelo de Bachillerato Híbrido (B@UNAM). Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 8(15), 36-46. http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/57371/5091 DOI: https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2016.15.57371
Schultz, M., Young, K., Gunning, T.K. & Harvey, M.L. (2022). Defining and measuring authentic assessment: A case study in the context of tertiary science. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(1), https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1887811 DOI: https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1887811
Sokhanvar, Z., Salehi, K. y Sokhanvar, F. (2021). Advantages of authentic assessment for improving the learning experience and employability skills of higher education students: A systematic literature review. Studies in Educational Evaluation, 70, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101030 DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101030
Vadillo, G. (2020). Consejería en línea: un enfoque centrado en soluciones. Universidad Nacional Autónoma de México.
Vadillo, G. y Bucio, J. (2020) A new curriculum for an uncertain future. En C. Urrea (Ed.), LINC 2019 (EPiC Series in Education Science, vol. 3), pp. 241–250.
Vadillo, G., Bucio, J., Hidalgo, A., Posada, D. y Valencia, P. y Terrazas, O. (2020). Bachillerato policial: completo, dual y basado en MOOC. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 12(23), 1-13. DOI: https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2020.23.75166
Vadillo, G., Rodríguez, M., Bucio, J., López, S., Herrera-Lasso, A. L. y Valencia. P. (2018). El Bachillerato híbrido CDMX: un currículum para la formación de ciudadanía. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 10(19), 26-34. DOI: https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2018.19.64890
Vadillo, G., Bucio, J., Valdez Pereznuñez, U., López Enríquez, C., Pineda, V., Terrazas, O. y Valencia, Sarabia, P. (2021). Propuesta de la Ciudad de México para la formación ciudadana a través de su Bachillerato en Línea. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 13(25), http://dx.doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2021.25.78873 DOI: https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2021.25.78873
Vadillo, G., Bucio, J., Valdez Pereznuñez, U., López Enríquez, C., Pineda Ortega, V. J., Terrazas, O., y Valencia Saravia, P. (2021). Propuesta de la Ciudad de México para la formación ciudadana a través de su Bachillerato en Línea. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 13(25), 1-15. DOI: https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2021.25.78873
Villatoro, C. & Vadillo, G. (2009). B@UNAM: interdisciplina y actualización en un currículum integrado. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 1, 91-116. DOI: https://doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2009.Especial.46979
Visscher, A. J. (2021). On the value of data-based decision making in education: The evidence from six intervention studies. Studies in Educational Evaluation, 69, 100899. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100899 DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100899
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review / Revista Internacional de Tecnologías Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org