University tutoring: impact of its application on professional and personal training.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62701/revedutech.v9.5426

Keywords:

Tutoría universitaria, éxito académico, retención estudiantil, desarrollo socioemocional, políticas públicas

Abstract

This study addresses university tutoring as a comprehensive strategy for success in the academic and personal training of students, focusing on the Peruvian context. Through a qualitative approach that included interviews with 20 students and 10 teachers from a study program at a Peruvian university, benefits, challenges and areas for improvement were identified to implement tutoring programs. The results show that, although tutoring contributes significantly to improving academic performance, student retention, and socio-emotional development, it faces limitations such as lack of training, insufficient resources, and an unclear structure. It is concluded that it is essential to strengthen the training of tutors, establish clear standards and guarantee adequate resources. Furthermore, the need for policies to promote equity and ensure the sustainability of these programs as a transversal axis in the university curriculum is highlighted.

References

Aguilera, J. (2019). La tutoría universitaria como práctica docente: fundamentos y métodos para el desarrollo de planes de acción tutorial en la universidad. Pro-Posições, 30, 1-27. http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0038

Barraza Macías, A. (2023). Metodología de la investigación cualitativa. Una perspectiva interpretativa. Benessere. Centro de Intervención para el Bienestar Físico y Mental A. C. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/MetodologiaInvestigacion.pdf

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. SAGE Publications.

Delgado, R., González, M., & Salazar, C. (2005). Tutoría y orientación educativa en el Perú. Ministerio de Educación del Perú.

Esquivel, J. T., Venegas Mejía, V. L., Robles Ortiz, S. E., Chumpitaz, M., Benavides, F., & Venegas Mejía, C. P. (2023). La tutoría universitaria: Perspectiva y apreciaciones desde la formación profesional. Editorial Grupo Compás. http://142.93.18.15:8080/jspui/handle/123456789/930

Esquivel-Grados, J. T., Venegas-Mejía, C. P., Esquivel-Grados, M. N., & Gonzales-Benites, M. T. (2023). Las muestras en investigaciones educativas. Un estudio de pertinencia y suficiencia en tesis de posgrado. HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 21(2), 355-369. https://eaapublishing.org/journals/index.php/humanrev/article/view/1743/1860

Guffante Naranjo, F. R., Guffante, T. M., Barragán Erazo, V., & Meneses Freire, M. A. (2022). Impacto de las tutorías en la formación integral de estudiantes universitarios. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 622-640. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522022000200622&script=sci_arttext

Martínez, P., Pérez, J., & Martínez, M. (2018). Aplicación de los modelos de gestión de calidad a la tutoría universitaria. Revista Complutense de Educación, 29(3), 633-649. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.53541

Martínez, P.; Pérez, F. J., & González, N. (2019). ¿Qué necesita el alumnado de la tutoría universitaria? Validación de un instrumento de medida a través de un análisis multivariante. Educación XX1, 22(1), 189-213, doi: 10.5944/educXX1.21302

Martínez, P., Pérez, J., González, N., González, C., & Martínez, M. (2021). La Tutoría universitaria vista por sus alumnos: Propuestas de mejora. Revista de Educación Superior, 49(195), 55-72. https://doi.org/10.36857/resu.2020.195.1251

Moliner, L. & Alegre, F. (2020). Effects of peer tutoring on middle school student’s mathematics self-concepts. PloS ONE, 15(4), 1-18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231410

Pandey, S. R., & Sharma, M. R. (2022). Mentoring and Professional Development: A Gateway to Professionalism. Journal of Social Work and Science Education, 3(2), 168–178. https://doi.org/10.52690/jswse.v3i2.294

Pantoja Vallejo, A., Colmenero Ruiz, M. J., & Molero, D. (2022). Aspectos condicionantes de la tutoría universitaria. Un estudio comparado. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 33–49. https://doi.org/10.6018/rie.373741

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. SAGE Publications.

Peñaloza, W. (2015). La Cantuta: Una experiencia en educación (2ª ed.). Universidad Nacional Enrique Guzmán y Valle.

Pérez-Cusó, F. J., González-Morga, N., González-Lorente, C., & Martínez-Clares, P. (2024). Valoración de la tutoría por parte del alumnado universitario. Revista Colombiana de Educación, (91), 99–120. https://doi.org/10.17227/rce.num91-16615

Pérez-Serrano, M. J., Rodríguez-Pallares, M., & González-Alonso, M. Y. (2020). Utilidad de las tutorías académicas en la universidad: Resultados agregados de un estudio multidimensional en diferentes ciencias. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 25(1), 57–74. https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).57-74

Ponce Ceballos, S., García-Cabrero, B., Islas Cervantes, D., Martínez Soto, Y., & Serna Rodríguez, A. (2018). De la tutoría a la mentoría. Reflexiones en torno a la diversidad del trabajo docente. Páginas de Educación, 11(2), 215-235. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1635

Prysak, D., Wojtas-Rduch, A, & Mrózek, S. (2022). Tutoring in University Education as an Extended Perspective (Reality) and an Element of Inclusive Education. International Journal of Special Education, 37(2), 169-179. https://doi.org/10.52291/ijse.2022.37.50

Santa Cruz Terán, F. F., Obando Peralta, E. C., Reyes Pastor, G. E, & Rodríguez-Balcázar, S. C. (2022). Investigación cualitativa: una mirada a su validación desde la perspectiva de los métodos de triangulación. Revista de filosofía, 39(101), 59-72. https://doi.org/10.5281/zenodo.6663103

Thibaut, P., & Muñoz, N. (2024). Tutoría entre pares en la carrera de Pedagogía en formato presencial y online. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 26, e14, 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2024.26.e14.5242

UNESCO. (1996). Learning: The treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century.

UNESCO. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y acción. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. http://www.unesco.org/ducation/educprog/wche/declaration_spa.htm

Vygotsky, L. S. (1981). Pensamiento y Lenguaje. La Pléyade.

Published

29-12-2024

How to Cite

Esquivel-Grados, J. T., & Basilio-Reyes, S. E. (2024). University tutoring: impact of its application on professional and personal training. EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review Revista Internacional De Tecnologías Educativas, 9(2), 9–16. https://doi.org/10.62701/revedutech.v9.5426

Issue

Section

Research articles