Saturación de la información. Tamaño de muestra según diseños de investigación cualitativa
DOI:
https://doi.org/10.62701/revedutech.v10.5460Keywords:
saturación de la información, tamaño de la muestra, recojo de información, diseño de investigación cualitativa, calidad de la informaciónAbstract
The objective of the literature review is to analyze specialized information aimed at understanding information saturation and sample size in qualitative research. The review and analysis of documents revealed several factors that influence information saturation, which is a key factor in the data collection process and its quality. There are suggested sample sizes for different qualitative research designs, ranging from one case to several dozen participants.
Global Statistics ℹ️
49
Views
|
29
Downloads
|
78
Total
|
References
Cepeda Carrión, G. (2006). La calidad en los métodos de investigación cualitativa: principios de aplicación práctica para estudios de casos. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 29, 57-82. https://www.redalyc.org/pdf/807/80702903.pdf
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage publications.
Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1990). Historias de experiencia e investigación narrativa. Educational Researcher, 19(5), 2-14. https://doi.org/10.3102/0013189X019005002
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Investigación cualitativa y diseño de investigación: elección entre cinco enfoques. Publicaciones Sage.
Denzin, N. K. (1989). Interpretive biography (vol. 17). Sage publications.
Dorio Alcarraz, I, Sabariego Puig, M., & Massot Lafon, I. (2004). Características generales de la metodología cualitativa. En R. Bisquerra Alsina (Coord.), Metodología de la Investigación Educativa (pp. 275-292). La Muralla.
Esquivel-Grados, J. T., Venegas-Mejía, C. P., Esquivel-Grados, M. N., & Gonzales-Benites, M. T. (2023). Samples in Educational Research. A Study of Relevance and Sufficiency in Graduate Theses. HUMAN REVIEW. International Humanities Review, 21(2), 355-369. https://doi.org/10.37819/revhuman.v21i2.1743
Estaca, R. (1995). Investigación de estudio de caso. Springer.
Fetterman, D. M. (2019). Ethnography: Step-by-step. Sage publications.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Gaete Quezada, R. (2014). Reflexiones sobre las bases y procedimientos de la teoría fundamentada. Ciencia, Docencia y Tecnología, 25 (48), 149-172. https://www.redalyc.org/pdf/145/14531006006.pdf
Goodson, I. F., & Sikes, P. J. (2001). Investigación de la historia de vida en entornos educativos: Aprendiendo de las vidas. Prensa de la Universidad Abierta.
Hammersley, M., & Atkinson, P. (2019). Ethnography: Principles in practice (4a ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315146027
Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, Ch. P. (2023). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (2ª ed.). McGraw-Hill Interamericana.
Hennink, M., & Kaiser, B. N. (2022). Tamaños de muestra para la saturación en la investigación cualitativa: una revisión sistemática de pruebas empíricas. Ciencias Sociales y Medicina, 292, 114523. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2021.114523
Izcara Palacios, S. P. (2014). Manual de Investigación Cualitativa. Fontamara.
Katayama Omura, R. J. (2014). Introducción a la Investigación Cualitativa. Fondo Editorial UIGV.
Khalid Ahmed, S. (2025). Tamaño de muestra para la saturación en la investigación cualitativa: debates, definiciones y estrategias. Revista de Medicina, Cirugía y Salud, 5. https://doi.org/10.1016/j.glmedi.2024.100171
Kemmis, S., & McTaggart, R. (2007). Communicative action and the public sphere. Strategies of qualitative inquiry, 3, 271-330. https://n9.cl/eqece
Martínez Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciência & saúde coletiva, 17(3), 613-619. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation. Sage Publications.
Sabariego Puig, M., Massot Lafon, I., & Dorio Alcarraz, I, (2004). Métodos de investigación cualitativa. En R. Bisquerra Alsina (Coord.), Metodología de la Investigación Educativa (pp. 293-328). La Muralla.
Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative research journal, 11(2), 63-75. https://doi.org/10.3316/QRJ1102063
Tójar Hurtado, J. C. (2006), Investigación cualitativa. Comprender y actuar. La Muralla
Yin, R. K. (2009). Investigación de casos prácticos: diseño y métodos. Publicaciones Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review / Revista Internacional de Tecnologías Educativas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org