Prolegomena to the Philosophy of Education: A Critical-Reflective Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62701/revedutech.v10.5461

Keywords:

Philosophy of Education, educational purposes, educational innovations, educational process, comprehensive training

Abstract

Since ancient times, Philosophy has been a reference for understanding the problems, meaning and significance of Education; Hence, over time, educational innovations have had philosophical foundations, along with others. Hence, the objective of this study was to critically and reflexively analyze the Philosophy of Education as a discipline that complements and enriches the study of Pedagogy, allowing a more complete vision of the educational process. In the bibliographic research it is observed that, historically, the Philosophy of Education has allowed us to delimit educational purposes, as well as establish the roles of the teacher and the student in the educational process, which must be aimed at optimizing the comprehensive training of the human being.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
59
Views
76
Downloads
135
Total

References

Aguilar Gordón, F. del R. (2020). Contribuciones de la Filosofía para la consolidación de la Filosofía de la Educación. Conrado, 16(74). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300099

Aristóteles (1985). Ética Nicomáquea. Gredos.

Bacon, F. (1597). Meditationes sacrae. Excusum impensis Humfredi Hooper.

Bauman, Z. (2000). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Cadavid Ramírez, L. M., & Rios Restrepo, L. A. (2023). Complejidad de base: sistema en el pensamiento complejo de Edgar Morin. Revista Lasallista de Investigación, 20(1). https://doi.org/10.22507/rli.y20n1a2

Camacho Verdugo, L. R., & Morales Paredes, H. (2020). Filosofía de la Educación y pedagogía de la enseñanza en la formación del profesorado. Estudio de caso, percepción del estudiantado. Revista Educación, 44 (1), 1-30. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.34179

Clemente de Alejandría. (1988). El Pedagogo. Gredos.

Descartes, R. (1991). Meditaciones metafísicas y otros textos. Gredos.

Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Morata.

Dussel, E. (1974). Método para una filosofía de la liberación. Superación analéctica de la dialéctica hegeliana. Sígueme.

Falla Juárez, M. E., Vásquez Falla, J. E., & Vásquez Falla, L. M. (2025). Pensamiento crítico en el entorno educativo: una revisión sistemática. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 9(37), 1408–1425. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v9i37.990

Feyerabend, P. (1986). Tratado contra el método. Esquema de una teoría anarquista del conocimiento. Tecnos.

Freire, P. (2005). La pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Fornet-Betancourt, R. (2004). Crítica intercultural de la filosofía latinoamericana actual. Trotta.

Gadamer, H. G. (1977). Verdad y método. Sígueme.

García-Granero, M. (2023). Cómo la segunda naturaleza deviene primera. La Filosofía como práctica transformadora (Platón, Nietzsche, Malabou). SCIO. Revista de Filosofía, (25), 113-144. https://doi.org/10.46583/scio_2023.25.1127

Hegel, G. W.F. (2005). Lecciones sobre la filosofía de la historia universal. Tecnos.

Homero (1993). Odisea. Gredos.

Homero (1996). Ilíada. Gredos.

Hesíodo (1978). Trabajos y días. Gredos.

Husserl, E. (1949). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Fondo de Cultura Económica.

James, W. (1922). Pragmatism. A new name for some old ways of thinking. Longmans, Green and Co.

James, W. (1973). Pragmatismo (5a ed.). Aguilar.

Kant, I. (2013). ¿Qué es la Ilustración? Alianza Editorial.

Kuhn, T. (2004). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica.

Lyotard, J. F. (1984). La condición posmoderna. Cátedra.

Martínez González, H. J., Díaz Pérez, A. J., & Martínez, J. M. (2024). Filosofía de la educación: trascendiendo barreras en la formación desde el pensamiento crítico. Perspectivas, 12(24), 48-86. https://doi.org/10.5281/zenodo.13886986

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO

Nietzsche, F. (2016). La Gaya Ciencia. Tecnos.

Platón (1988). La República. Gredos.

Séneca (2010). Sobre la brevedad de la vida. Junta de Andalucía-España

Vattimo, G. (1986). El fin de la modernidad. Gedisa.

Vernant, J. P. (1973). Mito y Pensamiento en la Grecia Antigua. Ariel.

Published

30-06-2025

How to Cite

Suarez Quiroz, R. (2025). Prolegomena to the Philosophy of Education: A Critical-Reflective Approach. EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review Revista Internacional De Tecnologías Educativas, 10(1), 27–36. https://doi.org/10.62701/revedutech.v10.5461

Issue

Section

Research articles