Approach to the Ethnoeducation and the Religious Experience of Young Colombian Afro-descendants

Tracking of sociodemographic variables and analysis of religious and educational categories.

Autores/as

  • Jorge Alberto Paez Pinto Santo Tomas University

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v10.2821

Palabras clave:

ethno-education, religious experience, education, Afro-descendant, culture

Resumen

Religion is a complex human phenomenon that can be analyzed from different epistemological and anthropological perspectives, from which religious experiences are reconstructed as part of the active relationship between personal consciousness and the disruptive presence of a transcendent "other". In Colombia, there is a significant population of young Afro-descendants  who have a series of religious and cultural beliefs rooted in their origins and traditions. Under this consideration, in this research, case of study, it is analyzed how ethno-education, as a public policy in Colombia, allows the development of the religious experience of young Afro-descendants.

 

Citas

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2011). Población afrocolombiana en el Distrito Capital. Bogotá.

Arbeláez, J., & Vélez, P. (2008). La etnoeducación en Colombia: una mirada indígena. Medellín: Universidad EAFIT.

Artunduaga, L. (2008). La Etnoeducación: una dimensión de trabajo para la educación en comunidades indígenas de Colombia. Revista Iberoamericana de Educación.

Batalla, G. (1981). La categoría de indio, una categoría de la situación colonial. México: UNAM.

Camelo, A., Posada, M., & Arrieta, A. (2019). Identidad y construcción de comunidad en la población afrocolombiana de la localidad de Suba, Bogotá. Tabula Rasa, 32, 271-288. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.n32.12

Congreso de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994: Por la cual se expide la ley general de educación. Bogotá: Diario Oficial No. 41.214.

Corpas, I. (2010). Experiencia religiosa y lenguaje religioso: aproximación teológica. Universidad de San Buenaventura, 57-95.

Duch, L. (1979). La educación y la crisis de la modernidad. Barcelona: Paidos.

García, J. (2009). Sobre la experiencia religiosa: Aproximación fenomenológica. Folios.

Hernández Sampieri, R., et al. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cualitativa, cuantitativa y mixta. McGrawHill. México.

Martelo, L. (2015). Una aproximación a la categoría comunidad y su relación con los procesos de resistencia y emancipación. Bogotá: Universidad Javeriana.

Meza, J. (2009). Educación religiosa escolar: Naturaleza, fundamentos y perspectivas. Bogotá: San Pablo-Editorial Javeriana.

Mendieta, E. (2002). Sociología y religión. En F. Díez de Velasco y F. García Bazán (ed.), El estudio de la religión (pp. 103-120). Madrid: Trotta.

Ministerio de Cultura. (2010). Afrocolombianos, población con huellas de africanía. Bogotá.

Ministerio de Educación. (2007). Normatividad Básica para Etnoeducación.

Nicuesa, M. (06 de 2015). Definición de Experiencia Religiosa. Obtenido de https://www.definicionabc.com/religion/experiencia-religiosa.php

Patiño, P. E. (2004). Estado del arte de la etnoeducación en Colombia con énfasis en política pública. Colombia. Ministerio de Educación Nacional.

Quintar, E., & Quiñones, A. (2016). Memoria histórica, cosmovisión, cosmo-vivencia en el mundo afrocolombiano: problemática social derecho social y humano en niños, niñas y adolescentes afrodescendientes desplazados víctimas o afectados por violencia de Estado y el conflicto armado. Clacso.

Romero, F. (2008). La Educación Indígena en Colombia: Referentes conceptuales y sociohistóricos.

Rodríguez Garavito, C.; Alfonso Sierra, T. y Cavelier, A. (2008). El derecho a no ser discriminado. Primer informe sobre discriminación racial y derechos de la población afrocolombiana. Bogotá: Observatorio de Discriminación Racial, Ediciones Uniandes.

Secretaría Distrital de Planeación. (2014). Afrodescendientes e indígenas en Bogotá. Bogotá.

Descargas

Publicado

06-09-2021

Cómo citar

Paez Pinto, J. A. (2021). Approach to the Ethnoeducation and the Religious Experience of Young Colombian Afro-descendants : Tracking of sociodemographic variables and analysis of religious and educational categories. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 10(3), pp. 237–248. https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v10.2821

Número

Sección

Artículos de investigación