A Teaching Practice in Gender Equality

Television Journalistic Debate and its Contribution to Project-Based Learning and Learning by Doing

Authors

  • María José Bogas Ríos Centro Universitario San Isidro
  • María Luisa Cárdena Rica Centro Universitario San Isidro

DOI:

https://doi.org/10.62701/revedu.v13.5447

Keywords:

Debate, Critical thinking, University Social Resposibility, Active methodologies, Sustainable Development Goals

Abstract

Debate is a powerful educational tool in higher education, as it encourages critical thinking, reflection, and a stronger connection between academic environments and real-world social issues. It supports the development of key skills such as argumentation, communication, and collaborative learning. Universities must adapt to current global challenges by implementing actions aligned with the 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals (SDGs), fostering University Social Responsibility (USR) and promoting values such as gender equality. In this context, active teaching methodologies like Project-Based Learning, Competency-Based Learning, Learning by Doing, and Informal Learning become essential. These approaches not only enhance the learning process but also help prepare students to face global challenges, fostering a well-rounded education committed to building a more sustainable, equitable, and socially responsible society.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
86
Views
53
Downloads
139
Total

References

ALLEA-All European Academies (2018). Código Europeo de Conducta para la Integridad en la Investigación. ALLEA-All European Academies. https://qrcd.org/3UgC

Asenjo, E., Asensio, M. y Rodríguez-Moneo, M. (2012) Aprendizaje Informal. SIAM. Series Iberoamericanas de Museología.Vol. 2., 39-53 https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/11469/57000_3.pdf

Bandera López, N. (2019). Pluralismo político y rol del moderador en tertulias televisivas: Al Rojo Vivo y Las Mañanas de Cuatro. Miguel Hernández Communication Journal, (10), 39-56. DOI: https://doi.org/10.21134/mhcj.v10i0.265

Barrientos-Hernán, E. J., López-Pastor, V. M., y Pérez-Brunicardi, D. (2020). Evaluación Auténtica y Evaluación Orientada al Aprendizaje en Educación Superior. Una Revisión en Bases de Datos Internacionales. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(2), 67-83. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.2.004 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2020.13.2.004

Barroso, J. (2008). Realización audiovisual. Síntesis.

Bisquerra Alzina, R. (Coord.) (2019). Metodología de la investigación educativa. Editoral La Muralla.

Cebrián Herreros, M. (1998). Información televisiva. Mediaciones, contenidos, expresión y programación. Síntesis.

Comisión de CRUE Universidades españolas para la Agenda 2030 (2020) Propuestas de acciones de sensibilización para la implementación de la Agenda 2030 e inquietudes de las universidades en relación con el cumplimiento de los ODS. CRUE Universidades españolas. https://qrcd.org/3UUM

Eirín, R., García, H. M. y Montero, L. (2009). Desarrollo profesional y profesionalización docente. Perspectivas y problemas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(2), 1-13. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20625

Esteban García, L., y Ortega Gutiérrez, J. (2017). El debate como herramienta de aprendizaje. En VIII Jornada de Innovación e Investigación Docente (pp. 48–56). Universidad de Sevilla.

García Jiménez, J. (1990). Información audiovisual. Los géneros. Paraninfo.

García-Gutiérrez, J. y Corrales Gaitero, C. (2021). Las políticas supranacionales de educación superior ante la “tercera misión” de la Universidad: el caso del aprendizaje-servicio. Revista Española de Educación Comparada, 37 (enero-junio 2021), 256-280 https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27535 DOI: https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27535

Gómez Sánchez, E. (2004). La cortesía lingüística y la negociación de la imagen en las tertulias radiofónicas. En I. Blanco y P. Fernández, El lenguaje radiofónico: la comunicación oral (pp. 169-179). Fragua.

Gutiérrez Lozano, J. F. (2005). La presencia del debate en televisión y su utilidad en la calidad de las programaciones. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 25(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2927583

Leung, S. O. (2011). A comparison of psychometric properties and normality in 4-, 5-, 6-, and 11-point Likert scales. Journal of Social Service Research, 37(4), 412-421. https://doi.org/10.1080/01488376.2011.580697 DOI: https://doi.org/10.1080/01488376.2011.580697

Martínez-Usarralde, M.J., Gil-Salom, D. y Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisis para su institucionalización. RMIE [online], 24(80) 149-172. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6987387

Rodríguez, R. (2012). El debate como estrategia de innovación docente. Experiencias en filosofía del derecho y teoría de la cultura. Revista de Innovación Docente: UPO Innova, (1), 493-503. https://www.upo.es/revistas/index.php/upoinnova/article/view/124/119

Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), 103-124. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005 DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005

Santamaría Suárez, L. (1992). Las tertulias radiofónicas y televisivas, manifestaciones atípicas del periodismo de opinión. Periodística: revista académica, (5), 129-134.

Comunicado de Londres (2007). Hacia el Espacio Europeo de Educación Superior: respondiendo a l los retos del mundo globalizado.[documento en línea].[Sin editor]. http://www.mec.es/universidades/eees/files/2007- comunicadolondres.pdf. Villa, A. y Villa, O. (2007). El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social en las universidades. Educar, 40, 15-48. https://www.redalyc.org/pdf/3421/342130829002.pdf

Published

02-06-2025

How to Cite

Bogas Ríos, M. J., & Cárdena Rica, M. L. (2025). A Teaching Practice in Gender Equality: Television Journalistic Debate and its Contribution to Project-Based Learning and Learning by Doing . EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 13(1), 145–158. https://doi.org/10.62701/revedu.v13.5447

Issue

Section

Research articles