A Teaching Practice in Gender Equality
Television Journalistic Debate and its Contribution to Project-Based Learning and Learning by Doing
DOI:
https://doi.org/10.62701/revedu.v13.5447Keywords:
Debate, Critical thinking, University Social Resposibility, Active methodologies, Sustainable Development GoalsAbstract
Debate is a powerful educational tool in higher education, as it encourages critical thinking, reflection, and a stronger connection between academic environments and real-world social issues. It supports the development of key skills such as argumentation, communication, and collaborative learning. Universities must adapt to current global challenges by implementing actions aligned with the 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals (SDGs), fostering University Social Responsibility (USR) and promoting values such as gender equality. In this context, active teaching methodologies like Project-Based Learning, Competency-Based Learning, Learning by Doing, and Informal Learning become essential. These approaches not only enhance the learning process but also help prepare students to face global challenges, fostering a well-rounded education committed to building a more sustainable, equitable, and socially responsible society.
Downloads
Global Statistics ℹ️
86
Views
|
53
Downloads
|
139
Total
|
References
ALLEA-All European Academies (2018). Código Europeo de Conducta para la Integridad en la Investigación. ALLEA-All European Academies. https://qrcd.org/3UgC
Asenjo, E., Asensio, M. y Rodríguez-Moneo, M. (2012) Aprendizaje Informal. SIAM. Series Iberoamericanas de Museología.Vol. 2., 39-53 https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/11469/57000_3.pdf
Bandera López, N. (2019). Pluralismo político y rol del moderador en tertulias televisivas: Al Rojo Vivo y Las Mañanas de Cuatro. Miguel Hernández Communication Journal, (10), 39-56. DOI: https://doi.org/10.21134/mhcj.v10i0.265
Barrientos-Hernán, E. J., López-Pastor, V. M., y Pérez-Brunicardi, D. (2020). Evaluación Auténtica y Evaluación Orientada al Aprendizaje en Educación Superior. Una Revisión en Bases de Datos Internacionales. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(2), 67-83. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.2.004 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2020.13.2.004
Barroso, J. (2008). Realización audiovisual. Síntesis.
Bisquerra Alzina, R. (Coord.) (2019). Metodología de la investigación educativa. Editoral La Muralla.
Cebrián Herreros, M. (1998). Información televisiva. Mediaciones, contenidos, expresión y programación. Síntesis.
Comisión de CRUE Universidades españolas para la Agenda 2030 (2020) Propuestas de acciones de sensibilización para la implementación de la Agenda 2030 e inquietudes de las universidades en relación con el cumplimiento de los ODS. CRUE Universidades españolas. https://qrcd.org/3UUM
Eirín, R., García, H. M. y Montero, L. (2009). Desarrollo profesional y profesionalización docente. Perspectivas y problemas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(2), 1-13. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20625
Esteban García, L., y Ortega Gutiérrez, J. (2017). El debate como herramienta de aprendizaje. En VIII Jornada de Innovación e Investigación Docente (pp. 48–56). Universidad de Sevilla.
García Jiménez, J. (1990). Información audiovisual. Los géneros. Paraninfo.
García-Gutiérrez, J. y Corrales Gaitero, C. (2021). Las políticas supranacionales de educación superior ante la “tercera misión” de la Universidad: el caso del aprendizaje-servicio. Revista Española de Educación Comparada, 37 (enero-junio 2021), 256-280 https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27535 DOI: https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27535
Gómez Sánchez, E. (2004). La cortesía lingüística y la negociación de la imagen en las tertulias radiofónicas. En I. Blanco y P. Fernández, El lenguaje radiofónico: la comunicación oral (pp. 169-179). Fragua.
Gutiérrez Lozano, J. F. (2005). La presencia del debate en televisión y su utilidad en la calidad de las programaciones. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 25(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2927583
Leung, S. O. (2011). A comparison of psychometric properties and normality in 4-, 5-, 6-, and 11-point Likert scales. Journal of Social Service Research, 37(4), 412-421. https://doi.org/10.1080/01488376.2011.580697 DOI: https://doi.org/10.1080/01488376.2011.580697
Martínez-Usarralde, M.J., Gil-Salom, D. y Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisis para su institucionalización. RMIE [online], 24(80) 149-172. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6987387
Rodríguez, R. (2012). El debate como estrategia de innovación docente. Experiencias en filosofía del derecho y teoría de la cultura. Revista de Innovación Docente: UPO Innova, (1), 493-503. https://www.upo.es/revistas/index.php/upoinnova/article/view/124/119
Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), 103-124. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005 DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005
Santamaría Suárez, L. (1992). Las tertulias radiofónicas y televisivas, manifestaciones atípicas del periodismo de opinión. Periodística: revista académica, (5), 129-134.
Comunicado de Londres (2007). Hacia el Espacio Europeo de Educación Superior: respondiendo a l los retos del mundo globalizado.[documento en línea].[Sin editor]. http://www.mec.es/universidades/eees/files/2007- comunicadolondres.pdf. Villa, A. y Villa, O. (2007). El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social en las universidades. Educar, 40, 15-48. https://www.redalyc.org/pdf/3421/342130829002.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).