Values in Education as an Inclusive Strategy: Conceptual Definition of Value and Paradigms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1369

Keywords:

Inclusive Education, Intercultural Education, Diversity Counselling, Education in Values, Culture of Peace

Abstract

This paper proposes the learning values to contribute to the resolution of social conflicts and improve the construction of inclusive spaces in schools that reduce the differences that may exist regarding the acquisition of securities by sociocultural reasons mainly. The construct of value and education in values are analyzed to deepen the different paradigms that underpin this type of learning so as to provide greater knowledge in planning the teaching of attitudes and values in centers with an inclusive educational approach because it´s necessary to achieve a holistic education in a culture of peace.

 

Author Biographies

Luis Del Espino Díaz, Universidad de Córdoba

Universidad de Córdoba, Derpartamento de Educación, Profesor Asociado Doctor

Fernando García-Cano Lizcano, Escuela de Arte Pedro Almodovar

Profesor de Filosofía en el Instituto Diocesano Beato Narciso Estenaga y en la Escuela de Arte Pedro Almodóvar de Ciudad Real.

References

Aguilera, B. et al. (2000). Educar para la Paz: Una Propuesta Posible (3ª ed.). Madrid: Los libros de la catarata.

Allport, G. (1961). Pattern and growth in personality. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Álvarez-Castillo, J.L. y Buenestado-Fernández, M. (2015). Predictores de las actitudes hacia la inclusión de alumnado con necesidades educativas especiales en futuros profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, Vol. 26 Núm. 3 (2015) 627-645 http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44551 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44551

Cortina, A. (1996). La educación del hombre y del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación, 7, 41-63. DOI: https://doi.org/10.35362/rie701199

Del Espino-Díaz, L. (2016a). Escuela y Religión: Aspectos jurídicos y normativos de la ERE en España. Charleston, SC, Createspace Independent Publishing Platform.

Del Espino-Díaz, L. (2016b). La enseñanza de la Religión y el aprendizaje de valores sociales, de autorregulación y logro. Charleston, SC, Createspace Independent Publishing Platform.

Díaz, J.M. y Rodríguez, J.M. (2008). La educación en valores como estrategia de desarrollo y consolidación de la persona moral. Estudios sobre Educación, 15, 159-169.

Elorrieta-Grimalt, M. P. (2012). Análisis crítico de la educación moral según Lawrence Kohlberg. Educ. Educ. Vol. 15, No. 3, 497-512. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2012.15.3.9

Etkin, J. (1994). La doble moral de las organizaciones. Los sistemas perversos y la corrupción institucionalizada. Madrid: McGraw Hill.

García-Cano, F. (2004). Pluralismo moral y neutralidad política. En I. Murillo (ed.), Filosofía práctica y persona humana (pp. 551-556): Salamanca, UPSA.

García-Cano, F. (2008). Razón pública y razón práctica. Una convergencia necesaria. Valencia: Edicep.

Giussani, L. (2006). Educar es un riesgo. Madrid: Encuentro.

González, M.M., Padilla Pastor, M.L., y Palacios, J. (1990). Conocimiento social y desarrollo de normas y valores entre los 6 años y la adolescencia. En C. Coll, Á. Marchesi, J.

Palacios (coords.), Desarrollo psicológico y educación, Vol. I (Psicología Evolutiva) (pp.377-404). Madrid: Alianza Editorial.

González-González, H.; Álvarez-Castillo, J.L. y Fernández-Caminero, G. (2015). Desarrollo y validación de una escala de medida de la empatía intercultural. RELIEVE, 21 (2), art. 3. DOI: http://dx.doi.org/10.7203/relieve.21.2.7841 DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.21.2.7841

Hofstede, G. (1984). Culture’s consequences: international differences in Work Related values. Beverly Hill: Sage Publications, Inc.

Iceta, M. (2004). La moral cristiana habita en la Iglesia, Perspectiva eclesiológica de la moral en Santo Tomás de Aquino. Pamplona: EUNSA.

Kluckhohn, C. (1951). Values and value-orientation in the theory of action: An exploration in definition and classification. En T. Parsons y E. Shils (Coords.), Hacia una teoría general de la acción (pp. 435-485). Buenos Aires: Editorial Kapelusz.

Kohlberg, L. (1992). La psicología del desarrollo moral (volumen 2). Bilbao: Desclée de Brouwer.

Lawrence Kohlberg. Ágora. Papeles de Filosofía. 29 (2), 31-54. Universidad de Málaga.

Linde Navas, A. (2010). Síntesis y valoración de la teoría sobre el desarrollo moral de

MacIntyre A. (1988). Tras la virtud. Barcelona: Crítica.

Martínez, M. (1998). El contrato moral del profesorado. Condiciones para una nueva escuela. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Melina, L. (2001). Verità sul bene: razionalità pratica. En L. Melina (ed.), Cristo e il dinamismo dell’agire. Linee di rinnovamento della Teologia Morale Fondamentale, (Studi sulla persona e la famiglia) (pp. 37-51). Roma: Mursia.

Melina, L., Noriega, J. y Pérez-Soba, J.J. (2007). Caminar a la Luz del Amor: los fundamentos de la moral cristiana. Madrid: Ediciones Palabra.

Melina, L., y Pérez-Soba, J.J. (2002). La persona agisce nel bene: appetibilità, perfezione e comunicazione. Note introduttive. En L. Melina y J.J. Pérez-Soba (Eds.), Il bene e la persona nell’agire (pp. 9-17). Roma: Lateran University Press.

Noriega, J. (2006). Educación de la sexualidad como educación al amor. e-aquinas: Revista electrónica mensual del Instituto Santo Tomás, 4, 1-15.

Nussbaum M.C. (1995). La fragilidad del bien. Fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griega. Madrid: Visor.

Ortega y Gasset, J. (1973). Obras completas, Tomo VI (1941-1946) y Brindis y Prólogos. Madrid: Revista de Occidente.

Pérez-Soba, J.J. (2006). La caridad y las virtudes en el dinamismo moral. En L. Melina, J. Noriega y J.J. Pérez-Soba (Eds.) Una luz para el obrar. Experiencia moral, caridad y acción cristiana (pp. 161-184). Madrid: Palabra.

Piaget, J. (1974). El juicio moral en el niño. Barcelona: Fontanella.

Piaget, J., Petersen, P., Wodehouse, H., y Santullano, L. (1967). La nueva educación moral. Buenos Aires: Losada.

Prieto Lucena, A. (2008, Octubre). La formación moral en la escuela, la familia y la parroquia. Ponencia presentada en Formación permanente del profesorado de Religión y Moral Católica, Córdoba.

Puig Rovira, J.M. (1995): Construcción dialógica de la personalidad moral. Revista Iberoamericana de educación, 8, 103-120. DOI: https://doi.org/10.35362/rie801189

Puig Rovira, J.M. (1996): La Construcción de la Personalidad Moral. Barcelona: Ediciones Paidós. DOI: https://doi.org/10.35362/rie801189

Puig Rovira, J.M. (Ed.) (2012). Cultura moral y educación. Barcelona: Graó.

Reboul, O. (1999). Los valores de la educación. Barcelona: Idea Books.

Rodrigo, M.J., Rodríguez, A. y Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas. Una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid: Visor.

Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Press.

Ruiz Corbella, M. (2003). Educación moral: aprender a ser, aprender a convivir. Barcelona: Ariel.

Saldaña, E. (1997). La dimensión moral de la educación. Estrategias para la formación del juicio y del comportamiento moral. Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación, 13, 237-251.

Saldaña, E. (1997). La dimensión moral de la educación. Estrategias para la formación del juicio y del comportamiento moral. Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación, 13, 237-251.

Sastre, G. y Moreno, M. (2000). New perspectives on moral reasoning. Educação e Pesquisa, 26 (2), 123-135 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022000000200009

Schwartz, S.H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Anvances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65. DOI: https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6

Schwartz, S.H. (2005). Basic human values: Their content and structure across countries. En A. Tamayo y J. Porto (Coords.), Valores e comportamento nas organizações (Values and behavior in organizations) (pp. 21-55). Petrópolis, Brazil: Vozes.

Tierno, B. (1996). Guía para educar en los valores humanos. Madrid: Taller de Editores S.A.

Touriñán, J.M. (2006). La educación intercultural como ejercicio de educación en valores. Estudios sobre Educación, 10, 9-36.

Waitoller, F., y Artiles, A. J. (2013). A decade of professional development research for inclusive education: A literature review and notes for a sociocultural research program. Review of Educational Research, 83, 319-356. DOI: https://doi.org/10.3102/0034654313483905

Published

24-05-2017

How to Cite

Del Espino Díaz, L., & García-Cano Lizcano, F. (2017). Values in Education as an Inclusive Strategy: Conceptual Definition of Value and Paradigms. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 5(1). https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1369

Issue

Section

Research articles