The thematic in the drawings of children with ASD. The human figure

Authors

  • Laura Orellana Martín Universitat Jaume I

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1378

Keywords:

Autism, Infant Drawing, Theme, Human Figure, Children

Abstract

Prevalence rates in Autism Spectrum Disorder (ASD) are increasing, so there is a need to investigate about it to improve the understanding of the characteristics of people with autism. Thus the field of study of art education is concerned, there are few studies conducted to analyze aspects of the drawings of children with ASD. Therefore, this article is part of a study of PHD, which analyzes the characteristics of children's drawing with autism. In the present study we present the results obtained in relation to child theme of spontaneous drawing of children with ASD.

Author Biography

Laura Orellana Martín, Universitat Jaume I

Actualmente soy estudiante de doctorado con beca FPI por la Universitat Jaume I, concretamente dentro del Departamento de Educación y en el área de Didáctica de la Expresión Artística. Imparto clases en las asignaturas de Didáctica de la Percepción y Expresión Plástica y Didáctica de Modelaje y Construcción en el grado de Maestro/a de Infantil. Mi foco de interés y ámbito de investigación se centra en estudiar las características de los dibujos infantiles de niños y niñas con autismo.

Anteriormente he realizado el máster de “Artes Visuales y Educación: un enfoque construccionista” en la Universidad de Barcelona y el máster de Psicopedagogía y Formación del Profesorado en la Universitat Jaume I. Soy Licenciada en Psicología. 

References

Bogdashina, O. (2003). Sensory perceptual issues in autism and Asperger syndrome: different sensory experiences, different perceptual worlds. London: Jessica Kingsley.

Corrado, R. (1887). L’arte dei bambini. Bologna: N. Zanichelli

Christensen, D., Baio, J., Braun, K., Bilder, D., Charles, J., Constantino, J., Daniels, J., Durkin, M., Fitzgerald, R., Kurzius-Spencer, M., Lee, L., Pettygrove, S., Robinson, C., Schulz, E., Wells, C., Wingate, M., Zahorodny, W. and Yeargin, M. (2012). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States. Surveillance Summaries 1, 65(3); 1-23. DOI: https://doi.org/10.15585/mmwr.ss6503a1

Estrada, E. (1987). La expresión plástica infantil y el arte contemporáneo. Tesis doctoral no publi-cada. Universidad Complutense de Madrid.

Farroni, T., Csibra, G., Simion, F., Johnson, M.H. (2002). Eye contact detection in human from birth. PNAS, 99, (14), p. 9902-9905. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.152159999

Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, 217-50.

Lim, H. K., Slaughter, V. (2008). Brief Report: Human Figure Drawings by Children with Asperger’s Syndrome. Journal Autism Development Di-sorder, 38, p. 988-994. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-007-0468-z

Machón, A. (2009). Los dibujos de los niños. Génesis y naturaleza de la representación gráfica. Un estudio evolutivo. Madrid: Cátedra.

Muñoz P., Muñoz I. (2001). Intervención de la familia. Estudio de casos. En G. Pérez Serrano (coord.). Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural: aplicaciones prácticas. Madrid: Narcea.

Rivière, A. y Martos, J. (1997). El tratamiento del au-tismo: Nuevas perspectivas. Madrid: Inserso-APNA.

Selfe, L. (2011). Nadia Revisited: A longitudinal study of an autistic savant. New York: Psychology Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203825761

Wing, L. and Gould, J. (1979). Severe impairments of social interaction and associated abnormalities in children: Epidemiology and classification. Journal of Autism and Developmental Disor-ders, 9 (1), p. 11-29. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01531288

Wing, L. (1998). El autismo en niños y adultos. Una guía para la familia. Barcelona: Paidós.

Published

04-05-2017

How to Cite

Orellana Martín, L. (2017). The thematic in the drawings of children with ASD. The human figure. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 5(1). https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1378

Issue

Section

Research articles