Notes on School
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1482Keywords:
Schooling, School, Government Practices, EducationAbstract
This article discusses schooling as a focus of analysis to understand the current dynamics around school processes, to describe it as something that works as a network and regulates the educational linked to the school, but not limited to it, since it is very common to indifferentiate them. What promises us to inquire about those events, which seem to be sufficiently consistent as to their unit of analysis. Thus, it is necessary to delve into those notions that may give a little more clarity about schooling, making use of primary sources that make up the documentary corpus, according to the archaeological-genealogical method.
References
Deleuze (1990) ¿Qué es un dispositivo? En Michel Foucault Filósofo. Editorial Gedisa.
Foucault, M. (1977) Los juegos de Michel Foucault. Entrevista publicada en la Revista Ornicar?, núm. 10, julio 1977, págs. 62. Michel Foucault es entrevistado por Jacques-Alain Miller, Gérard Wájeman, Alain Grosrichard, Guy Le Gaufey, Gerard Miller y Catherine Millot. Luego publicada en Michel Foucault, “Dits et écrits II”, Quarto-Gallimard, París, 2001, p. 298 y ss). Fue traducida al castellano por Javier Rubio para la Revista Diwan, Nros. 2 y 3, 1978, págs. 171-202.
Foucault, M. (1990). Tecnologías del yo. Barcelona: Paidós.
García, (2011) ¿Qué es un dispositivo? Foucault, Deleuze, Agamben. A parte rei 74, Revista de filosofía. Marzo de 2011.
ISO/IEC 19796-1:2005, Information technology -- Learning, education and training -- Quality management, assurance and metrics -- Part 1: General approach.International Standard Organization, Geneve, Switzerland.
ISO/IEC 19778:2008, Information technology -- Learning, education and training -- Collaborative technology. International Standard Organization, Geneve, Switzerland.
ISO/IEC 2382-36:2008, Information technology -- Vocabulary -- Part 36: Learning, education and training. International Standard Organization, Geneve, Switzerland.
ISO 9001:2000, Quality management systems -- Requirements. International Standard Organization, Geneve, Switzerland.
UNE 66181:2008, Gestión de la calidad. Calidad de la Formación Virtual. AENOR: Spanish Association for Standardization and Certification, Madrid, España (2008).
UNESCO Informe de Seguimiento de la Educación para Todos en el Mundo. Documento de políticas 10 Julio de 2013
Martínez, A. (2012) Verdades y mentiras sobre la escuela. Idep: Bogotá
Martínez, A. (2013) Gobernados y/o escolarizados. Documento preparado para la 35ª ISCHE - International Standing Conference for the History of Education. Education and power. Riga (Letonia) del 21 al 24 de agosto de 2013.
Martínez, A. (2003) Currículo y modernización: cuatro décadas de educación en Colombia. Magisterio: Bogotá
Martínez, A. (2004) De la escuela expansiva a la escuela competitiva. Anthropos: España
Pineau, P.(1999) Escolarización y subjetividad moderna. (Clase 1) "Premisas básicas de la escolarización como construcción moderna que construyó a la modernidad" en Revista de Estudios del Currículo, volumen 2, Nº 1. Barcelona, Ediciones Pomares-Corredor
Popkewitz, T. (2006) Anales de la educación común / Tercer siglo / año 2 / número 4 / Filosofía política del currículum / agosto. Publicación de la Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires, Dirección Provincial de Planeamiento Versión digital del artículo publicado en pp. 78 a 94 de la edición en papel.
Rivera, E. & Orbea, T. (2008). Cómo seleccionar la formación. UNE: boletín mensual de AENOR, 228, pp. 14-19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org