Education and crime of prisoner’s women in Sinaloa
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1543Keywords:
Education, Women prisoners, Crime, Sinaloa, MexicoAbstract
The objective of this investigation was to know the relationship between the type of crime and the schooling level of the inmates in Ahome, Culiacán and Mazatlán, Sinaloa, Mexico. The approach is qualitative. Following Taylor and Bodgan (1987) twenty women were interviewed. The results make it possible to conclude that the majority are imprisoned for crimes against health, transgression committed not only by those with low school education, but also by those who hold a degree. Their average time in prison is less than three years and no previous prison experience, commonly known as "primary prison population".
References
• Azaola, E. (1996). El delito de ser Mujer. México: Plaza y Valdés.
• Azaola, E. (2015). _, México: CIESAS.
• Calvo, T. (2003). ¿Por qué y cómo educar? Paideía y política en Aristóteles en revista de Filosofía, N° 30. Consultada el [20 de julio del 2017] Recuperada en [http://revistas.um.es/daimon/article/viewFile/14281/13761].
• Carrara, F. (1977). Programa de derecho criminal, parte general, vols. I y II, Bogotá: Temis- Depalma,
• CELS, (2011). Mujeres en prisión: los alcances del castigo, Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
• Código Penal Federal (2017). Capítulo III, personas responsables de los delitos, última reforma publicada en DOF 26- 06- 2017. Consultado el [18 de julio del 2017] Recuperado en [http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/cpf.htm]
• Comisión Nacional de los Derechos Humanos. (2010). Recomendación General Número 18 sobre la Situación de los Derechos Humanos de los internos en los Centros Penitenciarios de la República Mexicana. México: CNDH.
• Comisión Nacional de Derechos Humanos. (2015). Diagnóstico Nacional de Supervisión Penitenciaria. México: CNDH.
• Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (2017). México: SISTA.
• Corina, G. (2013). Mujeres delitos de drogas y sistemas penitenciarios en América Latina, Consultado el [22 de julio del 2017] Recuperado en [https://www.unodc.org/documents/congress/background-information/NGO/IDPC/IDPC-Briefing-Paper_Women-in-Latin-America_SPANISH.pdf].
• Coronel, Ávila y Ojeda (2017). Educación en la población femenina de los centros penitenciarios en Sinaloa, México, Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, Volumen 5. Disponible en [http://journals.epistemopolis.org/index.php/ educación]. DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1368
• ABC (S. f.). Definición ABC, tu diccionario hecho fácil (2016). Consultado el [20 de abril del 2016] Recuperado de [http://www.definicionabc.com/general/educacion.php].
• Diario Oficial de la Federación (DOF). (2014). Programa Nacional para la Prevención Social de la Violencia y la Delincuencia 2014- 2018, México: Gobierno de la República.
Consultado el [21 de febrero del 2015] Recuperado de: [http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5343087&fecha=30/04/2014].
• Durkheim, É. (1976). Educación como socialización. Salamanca: Sígueme.
• Feria, G. (2013). La reinserción social en México. El traslado internacional de sentenciados como método readaptatorio, México: Flores.
• Ferri, E. (1897). Los criminales, Imprenta, Litografía y encuadernación de Ireneo Paz, México.
• Flórez, R. (1999). Evaluación pedagógica y cognición. Bogotá: McGraw Hill.
• Foucault, M. (1983). Vigilar y castigar. México: Siglo XXI.
• Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido, México: Siglo XXI.
• Garland, D. (1999). Castigo y sociedad moderna, México: Siglo XXI.
• Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (NEGI). (2014). Censo Nacional de Gobierno, Seguridad Pública y Sistema Penitenciario Estatales. México: INEGI.
• Lombroso C. y Ferrero G. (1895). The famale ofender, London: Fisher Unwin. DOI: https://doi.org/10.1037/14150-000
• Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa, síntesis conceptual. Lima: UNMSM.
• Martínez, Carabaza y Hernández (2008). Factores de riesgo predisponentes a la delincuencia en una población penal femenina. En Enseñanza e Investigación en Psicología, volumen 12, N° 2 de julio-diciembre.
• Méndez, L. (2014). Derecho Penitenciario. México: Oxford University Press.
• Miralles T., Bergalli R. y Bustos J. (1983). El pensamiento criminológico II Estado y control, Barcelona: Península.
• Neuman, E. (1994). Victomología y control social: las víctimas del sistema penal, Volumen 2: Editorial Universidad.
• Organización de las Naciones Unidas (ONU) (1990). La Educación Básica en los Establecimientos Penitenciarios, Viena: Instituto de Educación de la UNESCO.
• Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2016). Declaración Institucional de la Red de Infancia y Adolescencia. Consultado el [10 de julio del 2017] Recuperado en [https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxyZWRkZWluZmFuY2lhcmlhfGd4OjJkOThhZDFhYzlkYTdlYTY].
• Ríos, J. (2013). Tesis de doctorado “Individualización judicial de la pena y doctrinas de la pena”, España: Universidad de Lleida. Consultada el [21 de julio del 2017] Consultada en [www.tdx.cat/bitstream/10803/131999/6/Tjrra1de2.pdf ]
• Romero, M. (1998). Estudio de las adicciones de mujeres y su relación con otros problemas de salud mental, Tesis de doctorado en antropología, Facultad de Filosofía y Letras: UNAM.
• Scarfó F., Inda M y Dapello M. (2002). Formación en educación en contextos de privación de la libertad desde una perspectiva de Derechos Humanos. Argentina: GESEC.
• Secretaría de Seguridad Pública de Sinaloa (SSPS). (2016). Datos proporcionados a través de solicitud por CEAIPES.
• Sommers I., Baskin D. (1993). The situacional context of violent female offending, Research Crime Delinquency. DOI: https://doi.org/10.1177/0022427893030002002
• Taylor, S. y Bodgan R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.
• Ucha, F. (2014). Delito. Sitio: Definición ABC Consultado el [18 de julio del 2017] Recuperado en [https://www.definicionabc.com/derecho/delito].
• Unesco (s/f). Derecho a la educación. Consultado el [18 de julio del 2017] Recuperado en [http://www.unesco.org/new/es/right2education].
• Unesco (2008). Educación en prisiones en Latinoamérica, Derechos, Libertad y Ciudadanía. Brasil: OEI.
• Vargas, R. (2013). Insta Peña Nieto a reconstruir el sistema penitenciario y rehabilitar a los reclusos. En La Jornada. 23 de febrero del 2012. Consultado el [29 de mayo del 2016] Recuperado en [http://www.jornada.unam.mx/2012/02/23/politica/012n1pol].
• Wacquant, L. (1999). Las cárceles de la miseria. Paris: Éditions Liber Raisons d’agir.
• Weis, J. (1982). The invention of the new female criminal en Savitz y Johnston, Contemporany Criminology, New York: John Wiley.
• Yugueros, A. (2013). La delincuencia femenina: una revision teórica, Foro Nueva Época, Vol. 16, núm. 2. Consultado el [22 de Julio del 2017]. Recuperado en [https://revistas.ucm.es/index.php/FORO/article/download/43943/41550] DOI: https://doi.org/10.5209/rev_FORO.2013.v16.n2.43943
• Zaffaroni, E. (2003). Criminología, 3° reimpresión, Bogotá: Temis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org