Transmedia Storytelling: a didactic strategy for experimental learning
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1598Keywords:
Digital Narrative, Transmedia Digital, Narrativa, Experimental Learning, Experiential Learning, Teaching ScienceAbstract
This article presents a methodology for the development of Transmedia Storytelling, designed with the collaboration of professors of subjects of Biology, Chemistry and Physics, and which is proposed as a didactic strategy to support the experimental learning of upper secondary students. The use of Transmedia Storytelling in education, in the last years, presents itself as an opportunity to transform the didactic act, however this is underused by teachers as a didactic strategy, maybe, because they are not familiarized with the Transmedia Storytelling and/or the difficulty of not having a methodology for its design and didactic implementation.
References
Aller, M., (2012) La narrativa digital y la escuela. Revisado el 20 julio 2017 en http://www.educacontic.es/blog/la-narrativa-digital-y-la-escuela
Barret, H.C., (2005) Digital Storytelling Research Design. Revisado el 15 de agosto 2017 en http://electronicportfolios.com/digistory/ResearchDesign.pdf
Echeverría, S. (2017) ¿ Cómo utilizar la Narrativa Transmedia en Educación Superior? . Tesis. Argentina: Universidad Tecnológica Nacional. Revisado 25 de agosto 2017 en http://ria.utn.edu.ar/bitstream/handle/123456789/1447/Escritura-Final.pdf?sequence=1&isAllowed=y
ENP-UNAM, (2001), Plan de estudios de 1996. Programa de Educación Fisica IV. Revisado en 2 agosto 2017 en http://dgenp.unam.mx/planesdeestudio/quinto-2017/1513_educacion_fisica_V.pdf
Guibert, B., M., (2008) El enfoque cultural en la enseñanza de la ciencia. Un reto para el trabajo de orientación profesional pedagógica.(8)22, 44-49. EduSol:Cuba
ITESM, (2010), Aprendizaje Experimental. Centro virtual de Técnicas Didáctica. Revisado el 15 de julio 2017 en http://sitios.itesm.mx/va/dide2/tecnicas_didacticas/aprexperiencial.htm
Jenkins, H., (2003) Transmedia Storytelling. Revisado 7 octubre 2017 en https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/
Kolb, D.A., (1984) Experiential Learning. Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, N.:Prentice Hall
Martínez, O., J.M., Acevedo, D., J. A., (2005) La enseñanza de las ciencias en primaria y secundaria hoy. Algunas propuestas de futuro. (2) 2, 241-250, España:Asociación de profesores Amigos de la Ciencia: EUREKA. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2005.v2.i2.10
OCDE (2016) Resultados PISA 2015. Revisado el15 de agosto 2017 en https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Mexico-ESP.pdf
Ohler, J., (2006) The world of Digital Storytelling. Revista Educational Leadership (63) 4, USA:ASCD
Pantoja, C., J., Covarrubias P., P., (2013) La enseñanza de la bilogía en el bachillerato a partir del aprendizaje basado en problemas (ABP), Revista Perfiles Educativos (XXXV)139, 93-109, México: IISUE, UNAM
Quiroz, V., Riquelme, A., (2013). Experiencias de Prácticas Pedagógicas en Alfabetización Inicial. Tesis. Chile: Universidad de Chile. Revisado 4 septiembre 2017.
Reinoso, M., Carrasco, M.J., Molina, J., ( 2011), El Aprendizaje experimental como método en el outdoor training. Revista Digital (16)156. Revisado el 30 junio 2017 en http://www.efdeportes.com/efd156/el-aprendizaje-experimental-en-el-outdoor-training.htm
Rosales, S.E. (2014) Uso del relato digital (Digital Storytelling) en la educación. Influencia en las habilidades del alumnado y del profesorado. Tesis. Universidad de Alicante.
Scolari, C., (2014) Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario de Cultura Digital 2014 (eBook). Revisado el 5 de octubre 2017 en https://www.accioncultural.es/es/publicacion_digital_anuario_ac_e_cultura_digital_focus_2014
Trejo, B., S.F.J., Trejo, D.H., R., (2016) La metodología científica como sugerencia didáctica. Revsita Utopía (9) 25, 12-20. México: Dirección General de la Escuela Nacional del Colegio de Ciencias y Humanidades. Revisado el 20 de julio 2017 en http://revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/view/58002
Villalustre M., L. (2014) Digital storytelling: A new strategy for storytelling and acquired competencies by future teachers | Digital storytelling: Una nueva estrategia para narrar historias y adquirir competencias por parte de los futuros maestros. Revista Complutense de Educación. (25) 1, 115-132. Revisado el 12 julio 2017 en http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/41237/41701
DOI: 10.5209/rev_RCED.2014.v25.n.1.41237
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org