Innovation in methodology, tutorial action and evaluation of teaching performance

Authors

  • Maria Mercedes Blanchard Giménez Universidad Autónoma de Madrid
  • María Dolores Muzás Rubio Universidad Autónoma de Madrid
  • Miriam Elena Alcivar Cruzatty Universidad Técnica de Manabí
  • Tito Alberto Gorozabel Chata Universidad Técnica de Manabí
  • Mayra Montserrate Palma Villavicencio Universidad Técnica de Manabi

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1730

Keywords:

Research-action, Tutorial action, Teaching performance, Inclusion, Monitoring of learning, Innovation

Abstract

This paper presents four coordinated and developed researches with mixed Methodology and a Research-Action process, from a Technical model. This looks for ending up in a innovation process at the Technical University of Manabí: Inclusion of students with visual functional diversity, Methodological change focused on the learning process, Elaboration of a Action Plan Tutorial for the follow-up of the learning process of the students and design of a model on evaluation of the teaching performance by competences. The true interest of these investigations is in the reflection that these provoke in diverse groups of professors involved in each one of the processes.

Author Biographies

Maria Mercedes Blanchard Giménez, Universidad Autónoma de Madrid

Profesora Titular de la Facultad de Formación del Profesorado. 

Departamento Didáctica y Teoría de la Educación

María Dolores Muzás Rubio, Universidad Autónoma de Madrid

Colaboradora del Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación.

Miriam Elena Alcivar Cruzatty, Universidad Técnica de Manabí

Profesora del Instituto de Ciencias Básicas.

Tito Alberto Gorozabel Chata, Universidad Técnica de Manabí

Profesor Titular del Instituto de Ciencias Básicas

Mayra Montserrate Palma Villavicencio, Universidad Técnica de Manabi

Profesora Titular del Instituto de Lenguas Modernas

References

Bartolomé, M. (1986). La investigación cooperativa. Revista Educar (Universidad Autónoma de Barcelona). Nª 10.

Blanchard, M. (coord.) (2014). Transformando la sociedad desde las aulas. Madrid: Narcea.

Blanchard, M. y Muzás M.D. (2016). Los proyectos de aprendizaje. Un marco metodológico clave para la innovación. Madrid: Narcea.

Coll, C. Onrubia, J. y Mauri, T. (2008). El análisis de la interacción alumno-profesor: líneas de investigación. Revista de Educación, Nº 346, Mayo - agosto 2008.

Correa, J.M. y Aberásturi, E. (2013) (re)pensar la innovación en la universidad desde la indagación. San Sebastián: Edición Universidad del País Vasco.

Cullen,J. (1996). Thechallenge of Te Wharikifor future developments in carly childhood education en Delta, 48 (1) 113 - 26.

Darling-Hammond, L. (2001). El derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos. Barcelona: Ariel.

Dewey, J. (1938). Experience and Education. New York: Kappa Delta Pi.

Fernandez Enguita, M. (1998). Economía y sociología: Para un análisis sociológico de la realidad económica. Monografía. Enero. Centro de Investigación Sociológica.

Fullam, M. (2002). Las fuerzas del Cambio. Explorando las profundidades de la Reforma Educativa. Madrid: Editorial Akal.

Hager, P., Holland, S. & Beckett, D. (2001). Enhancing thelearning and employability of graduates: the role of genericskills, Paper. B-Hert, Melbourne, July, Nº 9.

Johnston, B. (2013). El primer año de universidad. Una experiencia positiva de transición. Madrid. Narcea.

Kemmis, S.(1988). La investigación en la acción. Barcelona. Ediciones Martínez Roca.

Kemmis, S., y McTaggart, R. (1992). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participacion. Cambridge: University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Madrid, D. (1999). Modelos para investigar en el aula de L.E. en Salaberri, S. (Ed.) Linguistica aplicada a la enseñanza de lenguas extranjeras. Universidad de Almería: Secretariado de Publicaciones, pp. 126-181.

Universidad Técnica de Manabí (2015). Modelo educativo UTM.

Mossuto, M. (2009). Problem-based learning: Student engagement, learning and contextualised problema-solving. Adelaide:NCVER extraído de www.ncver.edu.au/publications/2198.html.

Murillo, F. J., Krichesky, G., Castro, A. y Hernández, R. (2010). Liderazgo para la Inclusión y la Justicia Social. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5 (1).

Parrilla, A. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, n.327 (2002), p.11-29.

Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes?. Barcelona: Graó.

Plan de mejora de la UTM, 2016.

Poblete, M. (2006).Las competencias, instrumento para un cambio de paradigma. Huesca: X Simposio de la SEIEM.

Proyecto Tuning (2007).Proyecto Tuning para América Latina, El Caribe y Unión Europea (ALCUE ó UECAL).

Rodríguez Marcos et al. (2011). Coaching reflexivo entre iguales en el Practicum de la formación de maestros. Revista de Educación, nº 355, mayo-agosto, pp. 355-380.

Rodriguez Marcos, A. et Pessoa, T. (2014). La práctica cotidiana en los colegios. Barcelona: Octaedro.

Skiba, D., Barton, A., (2006). Adapting Your Teaching to Accommodatethe Net Generation of Learners. The Online Journal of Issues in Nursing, Vol.11 - Nº 2 May. DOI: https://doi.org/10.3912/OJIN.Vol11No02Man04

Zabala, A. (2012).La organización social del aula, clave para las competencias para la vida educativa. Revista Aula de innovación, nº 2015 octubre 2012, Barcelona, pp. 16-17.

Zabalza, M.A. (2009). Ser profesor universitario hoy. La cuestión universitaria, 5, 2009, pp. 69-81. Madrid.

Published

23-10-2018

How to Cite

Blanchard Giménez, M. M., Muzás Rubio, M. D., Cruzatty, M. E. A., Gorozabel Chata, T. A., & Palma Villavicencio, M. M. (2018). Innovation in methodology, tutorial action and evaluation of teaching performance. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 6(2), 1–13. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1730

Issue

Section

Research articles