Characterization of Specific Teaching Competences in the Area of Exact Sciences

Authors

  • Jesús López Belmonte Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1857

Keywords:

Leadership, Schools, Teaching Cooperatives, School Direction

Abstract

The study consisted in identifying specific teaching competences pertinent to the programs taught by the Facultad de Ciencias (FC) of the Universidad Autónoma de Baja California (UABC). The study had an exploratory sequential design; for the qualitative phase, the content analysis technique was implemented, from which five specific teaching competences are characterized. For the quantitative phase, the questionnaire “Specific teaching competences” was designed and applied. The results lead to confirmation of the relevance of having relevant competencies to the programs where the teaching function is exercised; when participating professors are identified as competent in promoting research and dissemination of science.

References

Akle, Á. R., y Daza, M. M. (2009). Liderazgo formativo y desarrollo sostenible de la calidad de la educación. Investigación y desarrollo, 17(1), 192-207.

Becerra, M., y Sánchez, L. (2011). El liderazgo en las organizaciones inteligentes. Revista científica digital del centro de investigación y estudios gerenciales, 1(4), 61-71.

Bendikson, L., Robinson, B., & Hattie, J. (2012). Principal instructional leadership and secondary school performance. SET: Research Information for Teachers. New Zealand Council for Educational Research, 19(1), 2-8. DOI: https://doi.org/10.18296/set.0387

Cabrera, O. M. (2004). El liderazgo factor de eficacia escolar, hacia un modelo causal. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1), 1-20.

Castro, E., Miquilena, E., y Peley, R. (2006). Las nuevas tendencias del liderazgo: hacia una nueva visión de las organizaciones educativas. Omnia, 12(1), 83-96.

Castro Solano, A. (2006). Teorías implícitas del liderazgo, contexto y capacidad de conducción. Anales de psicología, 22(1), 89-97.

Cuevas López, M. y Díaz Rosas, F. (2005). El liderazgo educativo en centros de secundaria. Un estudio en el contexto multicultural de Ceuta. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2), 1-17.

Cuevas López, M., Díaz Rosas, F., y Hidalgo Hernández, V. (2011). Liderazgo de los directores y calidad de la educación. Un estudio del perfil de los directivos en un contexto pluricultural. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12(2), 1-19.

Delcán Zamudio, B. (2000). Reflexiones sobre las claves de gestión futuras de las Cooperativas de enseñanza: calidad, mejora continua y servicio como base de la excelencia educativa. REVESCO: revista de estudios cooperativos, 1(71), 149-170.

Díaz, J. F. (2013). Educación y liderazgo: una convergencia necesaria. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, 1(44), 135-150.

Fernández Blanco, F. (2000). Realidad actual y perspectivas de las cooperativas de enseñanza. REVESCO: revista de estudios cooperativos, 1(71), 77-82.

Fernández Guadaño, J. (2003). La participación, factor determinante de la calidad educativa de los centros docentes cooperativos. REVESCO: revista de estudios cooperativos, 1(79), 35-58.

Fuentes Viñas, A. M. (2004). Las cooperativas de enseñanza:(un estudio de las cooperativas de trabajo asociado). Ceuta: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Centro Asociado de Ceuta.

Garbanzo, G. y Orozco, V. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Revista Educación, 34(1), 15-29. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v34i1.495

Gil, F., Alcover, C., Rico, R. y Sánchez-Manzanares, M. (2011). Nuevas formas de liderazgo en equipos de trabajo. Papeles del psicólogo, 32(1), 38-47.

Gómez Díaz, R. M., y Medina Rivilla, A. (2014). El liderazgo pedagógico: competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Perspectiva Educacional, 53(1), 91-113. DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.53-Iss.1-Art.127

Gronn, P. (2009). From distributed to hybrid leadership practice. In Harris, A. (2009). Distributed Leadership (pp. 197-217). Cambridge: Springer Netherlands. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9737-9_11

Guillén, M. (2006). Ética en las organizaciones: construyendo confianza, Madrid: Pearson Prentice Hall.

Gutiérrez-Vallejo, E., Gracia-Chancay, J. M., y Quiñonez-Mosquera, J. E. (2016). Liderazgo y gerencia de proyectos educativos y sociales. Dominio de las Ciencias, 2(4), 274-283. DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v2i5.208

Harris, A. (2008). Distributed leadership: According to the evidence. Journal of educational administration, 46(2), 172-188. DOI: https://doi.org/10.1108/09578230810863253

Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1977). Management of organizational behavior. Englewood Cliffs, CA: Prentice-Hall.

Leithwood, K., & Seashore-Louis, K. (2011). Linking leadership to student learning. San Francisco: Jossey-Bass. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446288931.n4

Lorenzo Delgado, M. (2004). La función de liderazgo de la dirección escolar: una competencia transversal. Enseñanza, 1(22), 193-211.

Lorenzo Delgado, M. (2005). El liderazgo en las organizaciones educativas: revisión y perspectivas actuales. Revista española de pedagogía, 63(232), 367-388.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2017). Enseñanzas no universitarias. Centros y servicios educativos. Recuperado de: https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/no-universitaria/centros/centros-servicios-estadisticas.html

Moreno Hernández, R. (2000). Realidad actual y perspectivas de futuro para las sociedades cooperativas en la educación. Revesco estudios cooperativos, 2(71), 83-91.

Murillo, F. J. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 4(4), 11-24.

Ortega, E. (2012). Liderazgo y administración en la educación. Visión Educativa IUNAES, 6(13), 25-34.

Pont, B., Nusche, D., & Hopkins, D. (2008). Improving School Leadership, Volume 2: Case Studies in System Leadership. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.

Rangel, J. F., y Vitorá, M. (2016). Liderazgo en los directivos de educación primaria. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 18(2), 208-227.

Robinson, V. (2011). Student-centered leadership. San Francisco: Jossey Bass.

Siliceo, A. (2005). Líderes para el siglo XXI. Lo que los dirigentes de hoy y de mañana deben aprender de grandes líderes y maestros de la humanidad. México: Mc-Graw Hill.

Soler, E. G. (2015). Presentación del monográfico: las sociedades cooperativas construyen un mundo mejor. REVESCO: Revista de Estudios Cooperativos, 1(117), 7-11.

Spillane, J. P., & Zuberi, A. (2009). Designing and Piloting a Leadership Daily Practice Log Using Logs to Study the Practice of Leadership. Educational Administration Quarterly, 45(3), 375-423. DOI: https://doi.org/10.1177/0013161X08329290

Zamora, A., y Poriet, Y. (2006). Papel de los Líderes y Nuevas Tendencias del Liderazgo en el Siglo XXI. Revista Faces, 17(1), 61-73.

Published

11-01-2019

How to Cite

López Belmonte, J. (2019). Characterization of Specific Teaching Competences in the Area of Exact Sciences. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 6(3), 165–175. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v6.1857

Issue

Section

Research articles