The Care of the Educational Environment: from Education to the Design and Architecture of Educational Contexts

Authors

  • Naiara Herrera Ruiz de Eguino Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2264

Keywords:

Visual Education, Architecture, Design, Educational Space

Abstract

The education of the gaze allows to explore in depth the network of meanings that is opened through the visual elements and to grasp the implicit information that emerges from them. The visual elements, including the design and distribution of space, have a great influence on the ways in which we relate to the world. This is reflected in the thinking of Herman Hertzberger and Rosan Bosch, who, from architecture and design respectively, attend to the care of the educational environments taking into account their influence on the learning process.

Author Biography

Naiara Herrera Ruiz de Eguino, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea

Doctorada en Bellas Arters Cum Laude con mención internacional (Universidad del País Vasco / Universidad de Gante). 

Desde 2016 imparte clases de Artes Plásticas y Cultura Visual(Facultad de Educación) y de Mediación y Educación (Facultad de BB.AA.) en la Universidad del País Vasco.

Lenguas maternas: vasco y español.

Acreditada con un nivel C2 de Italiano; Nivel B2 de Francés y nivel B1 de Aleman y de Inglés.

References

Acaso, M. y Nuere, S. (2005). El curriculum oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 205-218.

Aguirre, I. (2006). Modelos formativos en educación artística. Imaginando nuevas presencias para las artes en educación. Bogotá. URL: https://bitacoramaedar.files.wordpress.com/2013/08/imanolaguirre-modelos-formativos-en-e-artc3adstica.pdf

Bosch, R. (2018). Escuelas que desatan la creatividad. Aprendemos juntos, BBVA. URL: https://aprendemosjuntos.elpais.com/especial/escuelas-que-desatan-la-creatividad-rosan-bosch/

Carrere, A. y Saborit, J. (2000). Retórica de la pintura. Madrid: Cátedra.

Esquirol, J. M. (2012). Aprender a mirar, para poder ver. CETR (Centro de Estudio de las Tradiciones de Sabiduría). URL: http://cetr.net/aprender-a-mirar-para-poder-ver/?lang=es

Hernández Hernández, F. (2000). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.

Hertzberger, H. (2008). Space and Learning. Rotterdam: 010 Publishers.

Hertzberger, H. and Swaan, A. de (2009). The Schools of Herman Hertzberger. Alle scholen. Rotterdam: 010 Publishers.

Lándivar, A., Ligioiz, M. and Zagal, M. (2015). Neurociencia aplicada a la educación. Neurociencia Social, Neurodidáctica, Neurofisiología del Aprendizaje. Montessori Canela Internacional. Material no publicado.

López Quintas, A. (1998). Estética de la creatividad. Juego, Arte, Literatura. Madrid: Rialp.

Masschelein, J. (2006). E-ducar la mirada. La necesidad de una pedagogía pobre. En: Dussel, I. and Gutiérrez, D. (comp.). Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Manantial, pp. 295-310.

Merleau-Ponty, M. (1964). Le visible et l’invisible. París: Gallimard.

Rosan Bosch Studio. Escuela de Fensmark (Dinamarca, 2017). URL: https://rosanbosch.com/es/proyecto/escuela-de-fensmark

Ruiz Ruiz, J. M. (1994). El espacio escolar. Revista Complutense de Educación, 5(2), 93-104.

Samper Arbeláez, A. (2011). El arte en la escuela: poiesis, cotidianidad y cuidado. Encuentros, 2, 61-72.

Thornburg, D. (2014). From the Campfire to the Holodeck. Creating Engaging and Powerful 21st Century Learning Environments. San Francisco: Jossey-Bass.

Published

21-05-2020

How to Cite

Herrera Ruiz de Eguino, N. (2020). The Care of the Educational Environment: from Education to the Design and Architecture of Educational Contexts. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 8(1), pp. 27–37. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2264

Issue

Section

Research articles