The Care of the Educational Environment: from Education to the Design and Architecture of Educational Contexts
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2264Keywords:
Visual Education, Architecture, Design, Educational SpaceAbstract
The education of the gaze allows to explore in depth the network of meanings that is opened through the visual elements and to grasp the implicit information that emerges from them. The visual elements, including the design and distribution of space, have a great influence on the ways in which we relate to the world. This is reflected in the thinking of Herman Hertzberger and Rosan Bosch, who, from architecture and design respectively, attend to the care of the educational environments taking into account their influence on the learning process.
References
Acaso, M. y Nuere, S. (2005). El curriculum oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 205-218.
Aguirre, I. (2006). Modelos formativos en educación artística. Imaginando nuevas presencias para las artes en educación. Bogotá. URL: https://bitacoramaedar.files.wordpress.com/2013/08/imanolaguirre-modelos-formativos-en-e-artc3adstica.pdf
Bosch, R. (2018). Escuelas que desatan la creatividad. Aprendemos juntos, BBVA. URL: https://aprendemosjuntos.elpais.com/especial/escuelas-que-desatan-la-creatividad-rosan-bosch/
Carrere, A. y Saborit, J. (2000). Retórica de la pintura. Madrid: Cátedra.
Esquirol, J. M. (2012). Aprender a mirar, para poder ver. CETR (Centro de Estudio de las Tradiciones de Sabiduría). URL: http://cetr.net/aprender-a-mirar-para-poder-ver/?lang=es
Hernández Hernández, F. (2000). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Hertzberger, H. (2008). Space and Learning. Rotterdam: 010 Publishers.
Hertzberger, H. and Swaan, A. de (2009). The Schools of Herman Hertzberger. Alle scholen. Rotterdam: 010 Publishers.
Lándivar, A., Ligioiz, M. and Zagal, M. (2015). Neurociencia aplicada a la educación. Neurociencia Social, Neurodidáctica, Neurofisiología del Aprendizaje. Montessori Canela Internacional. Material no publicado.
López Quintas, A. (1998). Estética de la creatividad. Juego, Arte, Literatura. Madrid: Rialp.
Masschelein, J. (2006). E-ducar la mirada. La necesidad de una pedagogía pobre. En: Dussel, I. and Gutiérrez, D. (comp.). Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Manantial, pp. 295-310.
Merleau-Ponty, M. (1964). Le visible et l’invisible. París: Gallimard.
Rosan Bosch Studio. Escuela de Fensmark (Dinamarca, 2017). URL: https://rosanbosch.com/es/proyecto/escuela-de-fensmark
Ruiz Ruiz, J. M. (1994). El espacio escolar. Revista Complutense de Educación, 5(2), 93-104.
Samper Arbeláez, A. (2011). El arte en la escuela: poiesis, cotidianidad y cuidado. Encuentros, 2, 61-72.
Thornburg, D. (2014). From the Campfire to the Holodeck. Creating Engaging and Powerful 21st Century Learning Environments. San Francisco: Jossey-Bass.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org