Umbrales: Gamification for Intercultural Education

Authors

  • Vanessa Fonseca Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2423

Keywords:

Gamification, Intercultural education, Transmedia, Boruca culture, Decolonial pedagogy

Abstract

Umbrales is a transmedia proposal that seeks to invite primary school audiences or museum audiences to learn about different aspects (lexicons, material culture, oral culture, ethnobotany) of the Boruca culture, an indigenous community located in the South Pacific of Costa Rica. The project " Umbrales: A transmedia strategy for intercultural education" consists of different media platforms such as a virtual world in Unity 3D, a brochure entitled "The Treasures of Caño Island", which shows elements of paper engineering and augmented reality , an interactive house in Second Life and a parallax website where the narratives of the other mentioned instances are complemented with pedagogical guides and creative-narrative-performative workshop-type activities.

References

Austakaldis, S. (2017) Practical Augmented Reality: A guide to the Technologies, Applications and Human Factors for AR and VR (Usability). Indiana: RR Donelley.

Baker, C. (2004). The Sage Dictionary of Cultural Studies. London: Sage

Chiang, T. H. C., Yang, S. J. H., & Hwang, G. H. (2014). Students online interactive patterns in augmented reality-based inquiry activities. Computers & Education, 78, pp. 97-108 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.05.006

Constenla, A. (2011) Leyendas y Tradiciones Boruca. Tomo 1. San José: EUCR

De Miguel, M. (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Recuperado de http://gio.ascis.net/wp-content/uploads/2010/05/Lecturas-2.-Papers-y-Publicaciones-de-estrategais-de-aprendizaje.doc

De Sousa Santos B. (2009). Una epistemología del Sur. Buenos Aires: Clacso.

De Sousa Santos, B. y Meneses, M.P. (2014). Epistemologías del Sur. Perspectivas. Madrid: Akal.

Fonseca, O. (2012). Historia Antigua de Costa Rica. Surgimiento y caracterización de la primera civilización. San José: EUCR

Garro Valverde, L. (2010). Saberes y Sabores Boruca. San José: Gamaprint.

Lanham, M. (2017). Augmented Reality Game Development. Edición Kindle.

Montero, M. (2019). Países de Latinomérica con más líneas de telefonía móvil. En Trece Bits. Redes Sociales y tecnología. 18 de febrero. Recuperado de https://www.trecebits.com/2019/02/18/latinoamerica-telefonia-movil/

Morales, E.S. (1999) Lengua o Dialecto Boruca o Brúnkajk. Rcopilado por Miguel Angel Quesada Pacheco. San José: EUCR.

Morales, P. Y V. Landa. (2004). Aprendizaje basado en problemas. Theoria, 13, pp. 145-157. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/299/29901314.pdf

Quesada Pacheco, M.A. (1996). Narraciones Borucas. San José: EUCR.

Quintanilla, I. (2002). Moluscos, tintes y textiles: historia del uso del tinte morado entre las artesanas borucas de Costa Rica. Actas de las II Jornadas Internacionales sobre textiles precolombinos (V. Solanilla, ed). Universitat Autònoma de Barcelona-Institut Catalá de Cooperación Iberoamericana, Barcelona, pp:43-59.

Quintanilla, I. (2004). La técnica de teñido directo con caracoles: el ejemplo de los boruca de Costa Rica. PURPURAE VESTES. I Simposium Internacional sobre Textiles y Tintes del Mediterráneo en época Romana (C. Alfaro, J.P. Wild y B. Costa, eds.), España, pp.245-252.

Quintanilla, I. (2012) Los boruca y el tejido con caracoles marinos. Recuperado de https://ifigeniaquintanilla.com/2012/05/23/los-boruca-y-el-tenido-de-algodon-con-caracoles-marinos/ 23 de mayo.

Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto-Planeta.

Scolari, C. (2015). Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona: Gedisa.

Scolari, C. (2018). Alfabetismo transmedia en la nueva ecología de los medios. Libro blanco (Enero). Recuperado de http://www.codajic.org/node/3027

Stone, D. (1949). Los boruca en Costa Rica. Paper of Peabody Museum of American Archeology and Ethnology. San José, Costa Rica: Centro de Investigación y Conservación de Patrimonio Cultural. Ministerio de Cultura y Juventud.

Tubino, F. (2005). La interculturalidad crítica como proyecto ético-político. En Encuentro continental de educadores agustinos. Lima, 24-28 de enero de 2005. Recuperado de http://oala.villanova.edu/congresos/educación/lima-ponen-02.html

Vizcaíno, C. y Juárez, E. (sf) ¿Qué es y cómo funciona el aprendizaje basado en problemas? En La Metodología del ABP. Recuperado de http://www.ub.edu/dikasteia/LIBRO_MURCIA.pdf

Walsh, C. (2014). Interculturalidad crítica y pedagogía decolonial: Apuestas (Des)de el in-surgir, re-existir, re-vivir. Simposio Internacional: El significado de la negritud/ el significado de ser negro. Retrieved from: https://redinterculturalidad.wordpress.com/2014/02/06/interculturalidad-critica-y-pedagogia-decolonial-catherine-walsh/comment-page-1/

Walsh, C. (2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Recuperado de www.uchile.cl/.../interculturalidad-critica-y-educacion-intercultural.pdf

Published

11-06-2020

How to Cite

Fonseca, V. (2020). Umbrales: Gamification for Intercultural Education. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 8(1), pp. 57–72. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2423

Issue

Section

Research articles