Theoretical Foundations for the Planning of Learning Strategies of English as a Foreign Language
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v8.2429Keywords:
Strategies, Learning, English as a Foreign, Language, Social Constructivism, 4MAT SystemAbstract
This article is derived from a documentary research. Its purpose is to identify the principles proposed by social constructivism which could be the theoretically bases for planning didactic strategies for learning English as a foreign language and, subsequently, it proposes and supports the relevance of the use of the 4MAT System for the design of such strategies in order to enrich educational processes for the oral, reading, writing and grammar skills development in first semester high school students.
References
Acuerdo 442. (2018). Acuerdo 442. México: SEP.
Agudelo Bedoya, M. E., & Estrada Arangp, P. (2012). Constructivismo y construccionismo social: Algunos puntos comunes y algunas divergencias de estas corrientes teóricas. Prospectiva (17), 353-378. DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i17.1156
Balcazar, P., Gónzalez, N., Gurrola, G., & Moysén, A. (2005). Investigación cualitativa. Toluca, México: Universidad Autónoma del Estado de México.
Bigge, M. (2014). Teorias de aprendizaje para maestros. México: Trillas.
Brown, H. D. (2000). Principles of language learning and teaching. New York, USA: Longman.
Brown, H. D. (2000). Principles of language learning and teaching (Cuarta ed.). San Francisco: Longman.
Campos, Y. C. (2000). Estrategias de enseñanza aprendizaje. Estrategias didácticas apoyadas en tecnología. México: DGENAMDF.
CBTA No.35. (2017). Reglamento Escolar. Estado de México.
Campos, Y. C. (2018). Informe de índicadores educativos ciclo escolar 2017-2018. Academico y de Competencias. México: SEP.
Campos, Y. C. (2017-2018). Programa Academico de Mejora Continua. Estado de México: SEMS.
Chiluiza Vásquez, W., Castillo Conde, D., Parra Rocha, S., & Sanguña Loachamin, E. (2017). El constructivismo. Estrategias metodológicas para el aprendizaje de los idiomas inglés y francés. Quito, Ecuador.: EDICIEM.
Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. Cambridge: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.21236/AD0616323
Conde Vila, M. (2017). Aplicación del ciclo 4MAT para facilitar la gestión del conocimiento en equipos de trabajo. Universitat de les Illes Balears.
Consejo Tecnico Academico. (2018). Informe anual de actividades del Consejo Técnico Academico. Estado de México: CBTA No. 35.
EF-Education-First. (2018). Informe del EF English Profiency Index sobre el nivel de inglés 8a. edición.
D´Antoni, Maurizia . (2002). Aprendizaje de un idioma extranjero. Ensayos Pedagógicos , 1 (1), 107-117. DOI: https://doi.org/10.15359/rep.1-1.9
Delmastro, A. L., & Balada , E. (2012). Modelo y Estrategias para la Promoción del Pensamiento Crítico en el Aula de Lenguas Extranjeras. Synergies (7), 25-37.
Depto. De Recursos Humanos. (2019). Informe semestral Depto. De Recursos Humanos del CBTA No. 35. Estado de México: CBTA No. 35.
García Hoz, V. (1993). Enseñanza y aprendizaje de las lenguas modernas. Madrid: Ediciones Rialp.
Gastelú Martínez, A. I. (2008). La inteligencia creativa. Retrieved Junio 12, 2019, from Publicaciones estudiantiles: https://www.aiu.edu/publications/student/spanish/180-207/La-Inteligencia-Creativa.html
Gastelú Martínez, A. I. (2002). Texto aprendizaje por hemisfericidad cerebral. Curso Gestión de Páginas Web Educativas (p. 11). México: Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa.
Gastelú Martínez, A. I. (2002). Texto aprendizaje por hemisfericidad cerebral. . Curso Gestión de Páginas Web Educativas (p. 11). México: Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa.
INEGI. (2014). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo . México.
IMC. (2018). Inglés es posible. Propuesta de una Agenda Nacional. México: Cambridge English, CENGAGE Learning, Ascensa, Nathional Geographic Learning y Institute of International Education.
Hernández Sampieri, Fernández Collado, & Baptista Lucio. (2015). Metodología de la Investigación. México: McGrawHill Education.
Herrera Vázquez, M. A. (2011). Métodos y pensamiento crítico. México: Esfinge.
Jaime, R. B. (2019). Encuesta sobre estrategias de aprendizaje. México: CBTA No. 35.
Lewin, K. (1988). La teoría de campo en la ciencia social. Barcelona: PAIDOS IBERICA.
Ledesma Ayora, M. A. (2014). Análisis de la Teoría de VYGOTSKY para la Reconstrucción de la Inteligencia Social. Ecuador: Editorial Universitaria Catolica (EDÚNICA).
Nieto de Pascual, P. D. (2009, octubre). Análisis de las políticas para maestros de educación básica en México. Proyecto de Cooperación entre México y la OCDE para la Mejora de la Calidad de las Escuelas en México 2008-2010 , 58.
Mackey, W. (1965). Language Teaching Analysis. London: Longman.
Martín Sánchez, M. A. (2009). Historia de la metodología de enseñanza de lenguas extranjeras. Tejuelo (5), 54-70.
Martínez López, J. M. (2004). Estrategias metdológicas y técnicas para la investigación social. México: Universidad Mesoamericana.
McCarthy, B. (2018). 4 MAT Model Research 2018. Wauconda, USA.: About Learning.
McCarthy, B. (2019). About Learning. Retrieved Mayo 7, 2019, from https://aboutlearning.com/free-resources/4mat-learning-styles-info/
Program, I. (2019, marzo 11). Estilos de aprendizaje. Retrieved from file:///C:/Users/Sala%20PC/Desktop/DOC%20PARA%20TESIS/Learning+Styles+for+AFS+&+Friends_ESP.pdf
OCDE. (2018). PISA 2015 - Resutados.
Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, , 103-124. DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005
Richards, J. C. Approaches and Methods in Languahe Teaching.
Schunk, D. H. (2013). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. (Sexta ed.). Ciudad de México, México.: PEARSON.
Schunk, D. (2013). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. México: Pearson.
Secretaria de Gobernación. (2019). Sistema Nacional de Información Municipal. México: INAFED.
SEMS. (2017). Informe de índicadores educativos en EMS. México: SEP.
SEP. (2017). Estadísticas del Sistema Educativo Mexicano Ciclo Escolar 2016-2017.
SEP. (2017). Los fines de la Educación en el Siglo XXI. México: Gobierno de la República.
SEP. (2018). Plan de Estudios de Bachillerato Tecnológico de Inglés. México: SEP-SEMS.
SEP. (2019). Red Académica para la implementación de los programas de estudio de la asignatura de inglés. México: Coordinación Sectorial de Desarrollo Académico.
UEMSTAyCM. (2018). Unidad de Educación Media Superior Tecnológica Agropecuaria y Ciencias del Mar. México: SEP.
Universia-México. (2015, enero 29). México: 79% de los estudiantes de preparatoria no saben nada de inglés. Reforma .
Utrera López, A. (2019, Marzo 5). Entrevista. (B. J. Romero, Interviewer) Valle de Chalco, Estado de México.
Vargas Parrales, D., Obaya Valdivia, A. E., Morales Galicia, M. L., & Botello Pozos, J. C. (2017). Estudio exploratorio sobre la aplicación del sistema 4MAT de estilos de aprendizaje, en la enseñanza de biomoléculas. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica. Salamanca.
Vez, J. M. (2000). Fundamentos Linguisticos en la Enseñanza de Lenguas Extranjeras. Barcelona: Ariel.
Vez, J. M. (2000). Fundamentos lingüísticos en la enseñanza de lenguas extranjeras. . Barcelona: Ariel Lenguas Modernas.
Vergara, C. (2015, junio 3). La teoría de los estilos de aprendizaje de Kolb. Retrieved mayo 3, 2019, from https://www.actualidadenpsicologia.com/la-teoria-de-los-estilos-de-aprendizaje-de-kolb/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org