Digital Hospitality: a Concept for the Education of the 21st Century

Authors

  • Juan Alejandro Henriquez Universidad de las Américas

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v9.2839

Keywords:

Digital hospitality, Digital divide, Human rights, Digital illiteracy, Hermeneutics, Digital education, Translation

Abstract

Digital hospitality was born as a reflective approach from hermeneutics, presenting itself as a proposal for an advanced digital era, but which has not yet managed to break the barriers of inequality, evidenced by the still existing digital divide. We present this definition from an ethical reflection, respectful of diversity and with a human rights approach. We hope that digital hospitality can be incorporated from the pre-school to the tertiary system, where teachers develop this competence that favors educational innovation and that seeks to reduce the gap and digital illiteracy present in the 21st century.

Author Biography

Juan Alejandro Henriquez , Universidad de las Américas

Profesor de Filosofía y Licenciado en Educación. Máster en entornos de enseñanza y aprendizaje mediados por tecnologías digitales (Universidad de Barcelona). Actualmente es Becario ANID en Doctorado en Ciencias de la Educación (Universidad de Granada). Contacto: profesorjuanhenriquez@gmail.com

References

Acevedo, M. (2004). Las TIC en las políticas de cooperación al desarrollo: hacia una nueva cooperación en la Sociedad en Red. En Cuadernos Internacionales de Tecnología para el Desarrollo Humano, 2.

Alva de la Selva, A. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales. DOI: 10.1016/S0185-1918(15)72138-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0

Annan, K. (2003) Discurso para CEPAL. Recuperado de: https://www.cepal.org/cgibin/getProd.asp?xml=/prensa/noticias/comunicados/6/12266/P12266.xml&xsl=/prensa/tpl/p6f.xsl&base=/prensa/tpl/top-bottom.xsl

Benveniste, E. (1983). El vocabulario de las Instituciones Indoeuropeas. España: Taurus

Cabero, J. y Llorente, M. (2010). Comunidades virtuales para el aprendizaje. España. En Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 34. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2010.34.419

Capurro, R. (2010) La hermenéutica frente al desafío de la técnica digital. Brasil: en Liinc em Revista, V.6, N°2. Recuperado de: http://ibict.br/liine DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v6i2.377

Casado, R. (2006). Claves de la alfabetización digital. Chile: Fundación Telefónica.

Cassany, D. (2002). La alfabetización digital. Costa Rica: ALFAL

CEPAL. (2009) La sociedad de la información en América Latina y el Caribe, CEPAL-IDRC-Europe Aid, Santiago de Chile.

Cervera, Hernández y Adsuar. (2005). El Ensayo como género literario. España: Universidad de Murcia. Recuperado de: file:///C:/Users/UCSH/Downloads/971-21-1131-1-10-20131208.pdf

De Vega, E. (2011). El individualismo: ¿paradigma del hombre contemporáneo? España: UNED. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Filosofia-Evega/Documento.pdf

Del Río Sánchez, O. (2009) TIC, derechos humanos y desarrollo: nuevos escenarios de la comunicación social. En Anàlisi 38. España.

Díez Fischer, F. (2010). La hospitalidad lingüística ¿A quién hospeda, quien traduce? En Encuentro Nacional de Fenomenología y Hermenéutica (28-30 septiembre).

Ferraris, M. (2005) Historia de la hermenéutica. México: Siglo XXI

García Canclini, N. (2006) Desiguales y desconectados, Gedisa, Barcelona.

Giannini, H. (1997) Hospitalidad y tolerancia (o de la tolerancia), Chile: En Estudios Públicos, 66, p. 341.

Grondin, J. (1999) Introducción a la hermenéutica filosófica. España: Herder.

Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2010) La cultura-mundo.: Respuesta a una sociedad desorientada. Anagrama.

Morin, E. (1999) Los Siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO. Recuperado de:

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117740_spa

ONU. (2016) Recuperado de: https://ap.ohchr.org/documents/S/HRC/d_res_dec/A_HRC_32_L20.pdf

Pérez, A. (2013). La era digital: nuevos desafíos educativos. En Revista Electrónica Sinéctica, 40, 47-72. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99827467010

Pimienta, D. (2007). Brecha digital, brecha social, brecha paradigmática. Santo Domingo: Funredes.

Rebollo, M. García, R. Barragán, R. Buzón, O. y Vega, L. (2008) Las emociones en el aprendizaje online. España: en RELIEVE, v. 14, n. 1, p. 1-23. Recuperado de: http://www.uv.es/RELIEVE/v14n1/RELIEVEv14n1_2.htm

Ricoeur, P. (1993). Amor y Justicia. España: Caparrós Editores.

Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. España: Siglo XXI

Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. España: Paidos

Ricoeur, P. (2005). Sobre la traducción. España: Paidos

Rodríguez, A. (2006). La brecha digital y sus determinantes. México: UNAM

Serrano, A. y Martínez, E. (2003). La brecha digital: mitos y realidades. México: Universidad Autónoma de Baja California.

Steiner, G. (1977). Después de babel. Aspectos sobre el lenguaje y la traducción. México. FCE.

Published

25-03-2021

How to Cite

Henriquez , J. A. (2021). Digital Hospitality: a Concept for the Education of the 21st Century. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 9(1), pp. 55–65. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v9.2839

Issue

Section

Research articles