Digital Hospitality: a Concept for the Education of the 21st Century
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v9.2839Keywords:
Digital hospitality, Digital divide, Human rights, Digital illiteracy, Hermeneutics, Digital education, TranslationAbstract
Digital hospitality was born as a reflective approach from hermeneutics, presenting itself as a proposal for an advanced digital era, but which has not yet managed to break the barriers of inequality, evidenced by the still existing digital divide. We present this definition from an ethical reflection, respectful of diversity and with a human rights approach. We hope that digital hospitality can be incorporated from the pre-school to the tertiary system, where teachers develop this competence that favors educational innovation and that seeks to reduce the gap and digital illiteracy present in the 21st century.
References
Acevedo, M. (2004). Las TIC en las políticas de cooperación al desarrollo: hacia una nueva cooperación en la Sociedad en Red. En Cuadernos Internacionales de Tecnología para el Desarrollo Humano, 2.
Alva de la Selva, A. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales. DOI: 10.1016/S0185-1918(15)72138-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0
Annan, K. (2003) Discurso para CEPAL. Recuperado de: https://www.cepal.org/cgibin/getProd.asp?xml=/prensa/noticias/comunicados/6/12266/P12266.xml&xsl=/prensa/tpl/p6f.xsl&base=/prensa/tpl/top-bottom.xsl
Benveniste, E. (1983). El vocabulario de las Instituciones Indoeuropeas. España: Taurus
Cabero, J. y Llorente, M. (2010). Comunidades virtuales para el aprendizaje. España. En Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 34. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2010.34.419
Capurro, R. (2010) La hermenéutica frente al desafío de la técnica digital. Brasil: en Liinc em Revista, V.6, N°2. Recuperado de: http://ibict.br/liine DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v6i2.377
Casado, R. (2006). Claves de la alfabetización digital. Chile: Fundación Telefónica.
Cassany, D. (2002). La alfabetización digital. Costa Rica: ALFAL
CEPAL. (2009) La sociedad de la información en América Latina y el Caribe, CEPAL-IDRC-Europe Aid, Santiago de Chile.
Cervera, Hernández y Adsuar. (2005). El Ensayo como género literario. España: Universidad de Murcia. Recuperado de: file:///C:/Users/UCSH/Downloads/971-21-1131-1-10-20131208.pdf
De Vega, E. (2011). El individualismo: ¿paradigma del hombre contemporáneo? España: UNED. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Filosofia-Evega/Documento.pdf
Del Río Sánchez, O. (2009) TIC, derechos humanos y desarrollo: nuevos escenarios de la comunicación social. En Anàlisi 38. España.
Díez Fischer, F. (2010). La hospitalidad lingüística ¿A quién hospeda, quien traduce? En Encuentro Nacional de Fenomenología y Hermenéutica (28-30 septiembre).
Ferraris, M. (2005) Historia de la hermenéutica. México: Siglo XXI
García Canclini, N. (2006) Desiguales y desconectados, Gedisa, Barcelona.
Giannini, H. (1997) Hospitalidad y tolerancia (o de la tolerancia), Chile: En Estudios Públicos, 66, p. 341.
Grondin, J. (1999) Introducción a la hermenéutica filosófica. España: Herder.
Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2010) La cultura-mundo.: Respuesta a una sociedad desorientada. Anagrama.
Morin, E. (1999) Los Siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO. Recuperado de:
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117740_spa
ONU. (2016) Recuperado de: https://ap.ohchr.org/documents/S/HRC/d_res_dec/A_HRC_32_L20.pdf
Pérez, A. (2013). La era digital: nuevos desafíos educativos. En Revista Electrónica Sinéctica, 40, 47-72. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99827467010
Pimienta, D. (2007). Brecha digital, brecha social, brecha paradigmática. Santo Domingo: Funredes.
Rebollo, M. García, R. Barragán, R. Buzón, O. y Vega, L. (2008) Las emociones en el aprendizaje online. España: en RELIEVE, v. 14, n. 1, p. 1-23. Recuperado de: http://www.uv.es/RELIEVE/v14n1/RELIEVEv14n1_2.htm
Ricoeur, P. (1993). Amor y Justicia. España: Caparrós Editores.
Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. España: Siglo XXI
Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. España: Paidos
Ricoeur, P. (2005). Sobre la traducción. España: Paidos
Rodríguez, A. (2006). La brecha digital y sus determinantes. México: UNAM
Serrano, A. y Martínez, E. (2003). La brecha digital: mitos y realidades. México: Universidad Autónoma de Baja California.
Steiner, G. (1977). Después de babel. Aspectos sobre el lenguaje y la traducción. México. FCE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org