COVID-19 Pandemic. Virtual education experienced by students and teachers of the UNIVA Campus León. Leon-Guanajuato-Mexico
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v9.2907Keywords:
COVID-19 pandemic, UNIVA-Campus-León, Experiences, Perceptions, Virtual educationAbstract
This text reflects an investigative process whose objective was to identify perceptions, experiences and experiences of students and teachers of the UNIVA Campus León, around the socio-educational reality imposed by the COVID-19 pandemic. The observables were: the subject in the pandemic context, virtual higher education, social environment and the work-economy duo. The findings evidenced: the experience of something unprecedented, leading to uncertainty, fear, discouragement and discomfort; the importance of educational presence; lack of technological infrastructure and delay in the management of new educational technologies; uncertain economy, lack of work; lack of self-care and caring for others.
References
Álvarez-Gayou, J. J. L. (2007). Cómo hacer investigación. Fundamentos y metodología. Recuperado de
Aragonés, J.I; Sevillano, V. (2020). Un enfoque psicoambiental del confinamiento a causa del COVID-19. En M. Moya y G.B. Willis (coords.), La Psicología Social ante el COVID-19: Monográfico del International Journal of Social Psychology (pp. 73 -80). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/340885702
Barraza, A. (2007) Apuntes sobre metodología de la investigación. ¿Cómo valorar un coeficiente de confiablidad? Revista Investigación Educativa Duranguense (INED), 2(7), 6-10. Universidad Pedagógica de Durango. Recuperado de http://www.upd.edu.mx/PDF/Revistas/InvestigacionEducativaDuranguense6.pdf.
Banco Mundial. (08 de junio de 2020). La COVID-19 (coronavirus) hunde a la economía mundial en la peor recesión desde la Segunda Guerra Mundial. Comunicado de Prensa. Recuperado de
https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2020/06/08/covid-19-to plunge-global-economy-into-worst-recession-since-world-war-ii
Behar, D. S. (2008). Metodología de la investigación. Recuperado de https://convocatoriasybecas.info/2016/08/12/libro-pdf-metodologia-la-investigacion-daniel-s-behar-rivero/
Caparó, E. V. (2017). El tamaño muestral para la tesis. ¿Cuántas personas debo encuestar? Odontología Activa Revista Científica, 2(1), 59-62. Recuperado de https://oactiva.ucacue.edu.ec/index.php/oactiva/article/view/175
Casanova-Cardiel, H.C. (2020). Presentación. En H.C. Casanova-Cardiel (Coord), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 10-17), CDMX, México: UNAM - Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Recuperado de https://www.comecso.com/publicaciones/educacion-y-pandemia-una-vision-academica
Castro, B. (2006). Pedagogía Interactiva: un reto del Educar UNIVA. Fundamentos teóricos. Zapopan, Jalisco, México: Universidad del Valle de Atemajac.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19, efectos económicos y sociales. Informe Especial COVID-19. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/4/S2000264_es.pdf
Consejo Nacional para la Evaluación de la Política de Desarrollo Social [CONEVAL]. (2020). Recuperado de https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/IEPSM/Documents/Politica_Social_COVID-19.pdf
Cubero, M. (2005). Un análisis cultural de los procesos perceptivos. Anuario de Psicología, 36(3), 261-280. Barcelona, España: Universitat de Barcelona. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/970/97017406002.pdf
De la Garza, T. E. G. (2009). Hacia un concepto ampliado de trabajo. En J.C. Neffa, E.G. De la Garza y L. Muñiz (comps.), Trabajo, empleo, calificaciones profesionales, relaciones de trabajo e identidades laborales (1ª. Ed, pp. 111-140). Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/coedicion/neffa1/07.pdf
Díaz-Barriga, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En H.C. Casanova-Cardiel, Educación y pandemia: una visión académica (pp. 19-29). CDMX, México: UNAM - Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Recuperado de https://www.comecso.com/publicaciones/educacion-y-pandemia-una-vision-académica
Dorronsoro, J.A. (2017). El trabajo a través de la historia. Materiales (9). Recuperado de http://www.filosofia.net/materiales/num/numero9a.htm
Dussel, E. (03 de abril de 2020). Cuando la naturaleza jaquea la orgullosa modernidad. Periódico La Jornada. Opinión. Recuperado de https://www.jornada.com.mx
Gallego, G. y Vidal, S. (2017). La amistad elemento clave en la comunicación y de la relación. Revista de la comunicación de la SEECI, (44), 15-31. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.
doi: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2017.44.15-31. Recuperado de http://www.seeci.net/revista/index.php/seeci/article/view/475
Giddens, A. (2000). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. D.F. México: Ediciones Taurus.
Gobierno de México. (31 de julio de 2020). Todo sobre el COVID-19. Recuperado de http://www.coronavirus.gob.mx
Gobierno de Guanajuato. (31 de julio de 2020). Secretaría de Salud. Recuperado de https://coronavirus.guanajuato.gob.mx
Guzmán, C. y Saucedo, C. (Coords.) (2007). La voz de los estudiantes. Experiencias en torno a la escuela, CDMX, México: Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias/Facultad de Estudios Superiores Iztacala-Unam/Ediciones Pomares.
Hamui-Sutton, A. y Carela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55–60. CDMX, México: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de
https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733230009.pdf
Hernández, S. R.; Fernández, C. C. y Baptista, L. P. (2010). (5ª ed.). Metodología de la investigación. CDMX, México: McGraw-Hill.
Jiménez, C.E.C. (2004). Papel del trabajo en el contexto de la globalización. PorikAn (9), 131-160. Recuperado de http://www.unicauca.edu.co/porik_an/imagenes_3noanteriores/No.9porikan/porikan_5.pdf
Lazo, M. y Barroso, G. (2013). Hábitos de consumo televisivo de ficción entre los universitarios que estudian Comunicación. Revista De Comunicación De La SEECI, (31), 14-33. doi 10.15198/seeci.2013.31.14-33. Recuperado de https://doi.org/10.15198/seeci.2013.31.14-33
Noguera, J.A. (2002). El concepto de trabajo y la teoría social critica. Papers, (68), 141-168. doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v68n0.1445. Recuperado en https://papers.uab.cat/article/view/v68-noguera
Núñez-Moscoso, J. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: Hacia un uso reflexivo. Cadernos de pesquisa, 47(164), 632-649. Recuperado de https://doi.org/10.1590/198053143763
Plá, S. (2020). La pandemia en la escuela: entre la opresión y la esperanza. H.C. Casanova-Cardiel (Coord), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 30-46). CDMX, México: UNAM - Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Recuperado de
https://www.comecso.com/publicaciones/educacion-y-pandemia-una-vision-academica.
Real Academia Española (RAE), 2019. Sujeto. Diccionario de la lengua española. Recuperado de https://dle.rae.es/virtual
Rodrigues-Bresque, M. Hoffmann-Moreira, C. Mackedanz-Flores, P. y Hoffmann-Moreira, P. (2011). Como investigar cualitativamente. Entrevista y Cuestionario. Contribuciones a las Ciencias Sociales. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/cccss/11/bmfm.htm
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO].(2020). ¿Cómo estás aprendiendo durante la Pandemia del Covid-19?. Recuperado de https://es.unesco.org/covid19/educationresponse
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO].(2020). Nuevo documento de información de la UNESCO sobre la reapertura de las escuelas en el contexto de la pandemia del COVID-19. Recuperado en: https://es.unesco.org/news/nuevo-documento-informacion-unesco-reapertura-escuelas-contexto-pandemia-del-covid-19
Oliva, E. y Villa, V. (2013). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la Globalización. Justicia Juris, 10(1), 11-20. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/jusju/v10n1/v10n1a02.pdf
Ramonet, I. (25 de abril de 2020). La pandemia y el sistema-mundo. Le Monde Diplomatique, México. Recuperado de https://mondiplo.com/la-pandemia-y-el-sistema-mundo
Sandoval, J. (2013). Una perspectiva situada de la investigación cualitativa en ciencias sociales. Cinta Moebio (46), 37-46. Recuperado de http://www.moebio.uchile.cl/46/sandoval.html
Sayago, S. (2014). El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales. Cinta Moebio (49), 1-10. Recuperado de http://www.moebio.uchile.cl/49/sayago.html
Secretaría de Educación Pública (SEP). (16 de marzo de 2020). Comunicado conjunto No.3. Medidas de prevención para el sector educativo nacional por COVID-19. Recuperado de: https://www.gob.mx/sep/es/articulos/comunicado-conjunto-no-3-presentan-salud-y-sep-medidas-de-prevencion-para-el-sector-educativo-nacional-por-covid-19.
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020). Encuesta Nacional a Docentes ante el COVID-19. Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), L, (núm. Especial), 41-88. Recuperado de https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/96
Touraine, A. (28 de marzo 2020). Esta crisis va a empujar hacia arriba a los cuidadores. Marc Basset, (entrevistador). Periódico El País (España). Recuperado de http://periodicoelpaís
Universidad del Valle de Atemajac (UNIVA). (2017). Plan Integral de Desarrollo 2016-2020. Zapopan, México: UNIVA.
Universidad del Valle de Atemajac (UNIVA). (S/F). Identidad. Recuperado de http://ldm.univa.mx/identidad.html#:~:text=Universidad%20del%20Valle%20de%20Atemajac&text=La%20Historia%20de%20la%20Universidad,Bravo%2C%20Rector%20Fundador%20y%20Vitalicio.
Vigotsky, L. S. (1976). Interacción entre aprendizaje y desarrollo. En L. Vigotsky (Ed.), El desarrollo de los procesos psíquicos superiores (pp. 123-140). Barcelona, España: Editorial Crítica.
Work Bank Group (June, 2020). Global Economic Prospects. Recuperado de https://www.worldbank.org/en/publication/global-economic-prospects
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org