Aggressive and Violent Detected Behaviors’ during On-Line Practices
an Analysis through Kindergarten in-Service Teachers during Lockdown
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v9.2984Keywords:
COVID-19, Aggressiveness, Violence, Aggression, BehaviorAbstract
Early childhood is the stage when children start their development in the educational sociocultural environment and the conflicts to start coexistence are presented. Disagreements and aggressions are expressed towards their peers, but it is required to observe the anger manifestations because these might be aggressive or violent behaviours. This study looks into and describes those behaviours mentioned before of kindergarten students, registered by the in-service teachers from Puebla from remotely educational background, due to COVID-19 lockdown. As a result, all behaviours mentioned before affect the teaching-learning process in a distanced environment.
References
Bourcier, S. (2016). La Agresividad en Niños de 0 a 6 años. ¿Energía Vital o Desórdenes de Comportamiento? (Primeros años). Narcea Ediciones.
Castellanos, R. y Castellanos, R. (2012). Agresión y Violencia en América Latina. Perspectivas para su estudio: los otros son la amenaza. Redalyc, 21(4), 677–700. https://www.redalyc.org/pdf/122/12224818004.pdf
Carrasco, M. y González, M. (2006). Aspectos conceptuales de la agresión: Definición y modelos explicativos. Revista Acción Psicológica, 4(2), 7 – 38. https://www.redalyc.org/pdf/3440/344030758001.pdf
Cid, P., Díaz, A., Pérez, M., Torruella, M. y Valderrama, A. (2008). Agresión y Violencia en la Escuela como Factor de Riesgo del Aprendizaje Escolar. Ciencia y Enfermería, 14(2), 21–30. https://scielo.conicyt.cl/pdf/cienf/v14n2/art04.pdf
Ciudad de México. (marzo, 16, 2020). Acuerdo 020320. Por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del Sistema Educativo Nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5589479&fecha=16/03/2020
Ciudad de México. (mayo, 19, 2019). Decreto 150519. Por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3°, 31 y 73, de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019#:~:text=quedar%20como%20sigue%3A,Art%C3%ADculo%203o.,secundaria%2C%20media%20superior%20y%20superior
Colombo, D. (2019). La Diferencia entre Carácter, Comportamiento y Conducta. Daniel Colombo. https://www.danielcolombo.com/la-diferencia-entre-caracter-comportamiento-y-conducta-por-daniel-colombo/
Conejeros, M., Rojas, J. y Segure T. (2010). Confianza: un valor necesario y ausente en la educación chilena. Perfiles Educativos IISUE, 32(129), 30-46. http://www.iisue.unam.mx/perfiles//numeros/2010/129
Cortés, Alba. (2018). Violencia en Niños, Niñas y Adolescentes. Revista Cubana de Medicina General Integral.34(4), 137–148. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v34n4/mgi15418.pdf
Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación (DGESPE). (2012). Plan de Estudios: Prevención de la Violencia en Educación Preescolar. https://www.dgesum.sep.gob.mx/public/rc/programas/lepri/optativo_prevencion_de_la_violencia_en_la_escuela_lepri.pdf
Delgado, J. y Delgado, Y. (2006). Conducta o Comportamiento. Más Allá de las Disquisiciones Terminológicas. Revista PsicologíaCientífica.com. 8(20). https://www.psicologiacientifica.com/conducta-comportamiento/
García, C. (2020, 7 de noviembre). Violencia entre Hermanos, ¿Cómo Detectarla?. Ifeel. https://ifeelonline.com/violencia-entre-hermanos-como-detectarla/
Gobierno de México. (2020). Ciclo Escolar 2020-2021 Educación Preescolar. https://aprendeencasa.sep.gob.mx/site/ed-preescolar2122
Leiva, V. (2007). Agresividad en Niños y Niñas de Kinder y Primer Ciclo, del Área Metropolitana. Entre la Niñez y la Juventud. Revista de Ciencias Sociales. 3(4), 117–127. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/153/15311809.pdf
Martínez, A. (2016). La violencia. Conceptualización y elementos para su estudio. Scielo, 46, 7–31. http://www.scielo.org.mx/pdf/polcul/n46/0188-7742-polcul-46-00007.pdf
Martínez, J. y Duque, A. (2008). El comportamiento agresivo y algunas características a modificar en los niños y las niñas. Investigaciones Andina, 10(16), 92–105. https://www.redalyc.org/pdf/2390/239016506008.pdf
Monks, C. y Ortega, R. (2005). Agresividad injustificada entre preescolares. Psicothema, 17(3), 453–458. http://www.psicothema.com/pdf/3128.pdf
Navarrete, Z., Manzanilla, H. y Ocaña, L. (2020). Políticas implementadas por el gobierno mexicano frente al COVID-19. El caso de la educación básica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 50, 143-172. https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237025/html/index.html#redalyc_27063237025_ref12
Pintus, A. (2005). Violencia en la Escuela: Compartiendo la Búsqueda de Soluciones. Revista Iberoamericana de Educación. 37, 117–134. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie37a06.pdf
Rettberg, A. (Julio, 2020). Violencia en América Latina hoy: manifestaciones e impacto. Revista de Estudios Sociales. 73, 2-7. Recuperado el 03 de marzo, 2021 de https://journals.openedition.org/revestudsoc/47857
Sandoval, T. (2020). Comportamientos agresivos y violentos detectados en las prácticas de las futuras docentes en la educación preescolar [Tesis de Maestría, Universidad de los Ángeles, Puebla].
Sobre la Agresión, 1963. Konrad Lorenz. (25 de Noviembre de 2015). Un Poco de Sabiduría. http://unpocodesabiduria21.blogspot.com/2015/11/sobre-la-agresion-1963-konrad-lorenz.html
Suárez, V., Suárez, M., Oros, S. y Ronquillo, E. (2020, 27 de mayo). Epidemiología de COVID-19 en México: del 27 de febrero al 30 de abril de 2020. Revista Clínica Española, 220(8):463-471. https://doi.org/10.1016/j.rce.2020.05.007
Tarrés, S. (2020). Agresividad infantil tipos y diferencias. Mamá Psicóloga Infantil. https://www.mamapsicologainfantil.com/agresividad-infantil/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org