Vision of University Students on the Spread of Nationalism in the Classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v9.3049

Keywords:

Nationalism, Ideology, Indoctrinate, Education, School

Abstract

The two countries that form the Iberian Peninsula, Spain and Portugal, have their own peculiarities and other common ones derived from the historical process itself that they have followed in all areas: social, political, etc. This has caused that movements such as nationalism have settled and manifested in a very different way in each of them,  making classrooms a propitious place for attracting followers and propagate ideas.

References

Argüelles Santoveña, A. (2014). Nacionalismo español: genealogía, desarrollo y permanencia en los manuales de historia secundaria. [Trabajo de Fin de Máster sin publicar, Universidad de Cantabria].

Bacells, A., Pujol, E., e Izquierdo, S. (2007). Història de l´Institut Catalans. Institut d´Estudis Catalans.

Barreiro Fernández, X.R. (1995). A historia da historia. Aproximación a una historiografía galega: de Murguía a Risco. En Beramendi, G. (Coord.). Galicia e a Historiografía (pp. 183–209). Tórculo Edicions.

Caja, F. (2009). La raza catalana. El núcleo doctrinal del catalanismo. Encuentro.

Candeiras Martins, E. (2004). Os caminhos da historiografía educativa portuguesa: da história à educação. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, 16, 25-43.

Código Deontológico de la Profesión Docente (CDPD). 6 de noviembre de 2010 (España).

Dicionários Porto Editora de Infopédia. (s.f). Nacionalismo. En Dicionários Porto Editora de Infopédia. Recuperado el 14 de Marzo de 2021, de https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/nacionalismo

Eslava Galán, J. (2019). La segunda guerra mundial contada para escépticos. Planeta.

Fernández, R. (2014). Cataluña y el absolutismo borbónico. Historia y política. Crítica.

Gellner, E. (1988). Naciones y nacionalismo. Alianza.

Gorospe, P. (11 de diciembre de 2020). El ‘Papá Noel’ vasco recrimina a los niños que le manden las cartas en castellano. El País https://elpais.com/politica/2020/12/11/diario_de_espana/1607704399_965539.html

Grilo, M. (2011). História e ideologia no Estado Novo. A revisão integralista do passado nacional. Promontoria, 9(9), 191-218.

Juaristi, J. (1997). El bucle melancólico. Austral.

Laínz, J. (2004). “Adiós, España”. Verdad y mentira de los nacionalismos. Ediciones Encuentro.

Maalouf, A. (1999). As identidades assassinas. Difel.

Montero García, M. (1992). La invención del pasado en la tradición historiográfica vasca. Historia contemporánea, 7, 283-296.

Martín, J.L. (1999) Alta Edad Media. La España visigoda y musulmana (Siglos V-XIII). En Historia de España, 3. Espasa.

Pérez Garzón, J.S. (2017). Evolución y rasgos de las historiografías de los nacionalismos en España. Bulletin d´Historie Contemporaine de l´Espagne, 52, 97-113.

Priberam da Lingua Portugesa (s.f.). Nacionalismo. En Diccionario Priberam da Lingua Portuguesa. Recuperado el 14 de marzo de 2021, de https://dicionario.priberam.org/

Real Academia Española. (s.f.). Nacionalismo. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 2 de enero de 2021, de https://dle.rae.es/nacionalismo

Reyero, D. (5 de junio de 2017). Adoctrinamiento y educación. Las aulas son un objetivo muy preciado para los políticos. El Debate. https://eldebatedehoy.es/educacion/adoctrinamiento-y-educacion/

Rul, J. (19 de noviembre de 2019). La manipulación nacionalista en las aulas. Tribuna. https://www.elmundo.es/opinion/2019/11/19/5dd3e50cfc6c836b078b4583.html

Sanmartín, O. (15 de diciembre de 2017). Así se adoctrina a los niños en los libros de texto de Cataluña. El Mundo. https://www.elmundo.es/cataluna/2017/05/17/591c52e0468aeb1c4e8b4609.html

Serrano, C. I. (2008). Manuais escolares: 'a ponte e a porta' da vida e da cultura. Estudos do Século XX, 8, 247-259.

Published

11-11-2021

How to Cite

Bonilla Martos, A. L., & Damião, M. H. (2021). Vision of University Students on the Spread of Nationalism in the Classrooms . EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 9(3), 339–353. https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v9.3049