The New Normal
The Emotional Experience the Childhood into the Emergent Program Learning at Home in the Context of the Pandemic México, 2020
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v9.3051Keywords:
New normality, Emotions, Body, Online Education, COVID-19 pandemicAbstract
In this paper I analyze children emotional experience in the context of the new normal through their learning in basic online education in Mexico during lockdown due to the COVID-19 pandemic. The intention is to recover the importance of emotions and body into emergent politics in socio-historical studies, taking into account the voices of kids, mothers and some teachers. It develops from the sociological theory of emotions and body alongside the body pedagogy; in addition, the study also develops a qualitative methodology along with the Fundamental Theory and the sociological analysis.
References
Aguiluz, M. (2014). Más allá de lo interdisciplinario: los estudios del cuerpo como están aquí. Interdisciplina, 2(3), 9-39. doi: http://dx.doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2014.3.47783 DOI: https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2014.3.47783
Arias, B. (2017). Del aprendizaje tradicional al corporal. Reducción de los sentidos. En Durán A. N. (Ed.), Pedagogía de lo corporal: el aprendizaje de las emociones en los niños. (pp. 151-192). UNAM, IISUE.
Ariza, M. (Ed.) (2016). La sociología de las emociones como plataforma de la investigación social. En Emociones, afectos y sociología. Diálogos desde la investigación social y la interdisciplinaria. (1 ed. pp. 7-36). UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales.
Ariza, M. (2016). Tonalidades emocionales en la experiencia de la migración laboral. Humillación y degradación social. En Ariza, M. (Ed.), Emociones, afectos y sociología. Diálogos desde la investigación social y la interdisciplinaria (pp. 279-229). UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales.
Asakura, H. (2016). Entramados de emociones: experiencias de duelo migratorio de hijos de migrantes hondureños(as). En Ariza, M. (Ed.), Emociones, afectos y sociología. Diálogos desde la investigación social y la interdisciplinaria (pp. 69-108). UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales.
Barráez, D. (2020). La educación a distancia en los procesos educativos: contribuye significativamente al aprendizaje. Revista Tecnológica-Educativa Docentes, 8(1), 41-49. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/91 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v8i1.91
Barthes, R. (1986). La imagen en: Lo obvio y lo obtuso. Paídos.
Corbin J. (2010). La investigación en la Teoría Fundamentada como un medio para generar conocimiento profesional. En Bérnard, S. C. (Ed.), La teoría fundamentada: una metodología cualitativa. (1ª ed, pp.13-55). Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Da Silva, R. y Calvo, T. S. (2014). La actividad infantil y el desarrollo emocional en la infancia Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16(2), pp. 9-30
Dubet, F. (2007). El declive y las mutaciones de la institución. Revista de Antropología Social, 16, 39-66.
Duch, L. y Mèlich, J. (2012). Escenarios de la corporeidad. Antropología de la vida cotidiana, 2/1. Trotta.
Durán, N. (2017). El cuerpo, la naturaleza y las emociones para una pedagogía de lo corporal. En Durán A. N. (Ed.), Pedagogía de lo corporal: el aprendizaje de las emociones en los niños. (pp. 29-62). UNAM, IISUE. DOI: https://doi.org/10.18848/2575-5544/CGP/v04i01/1-7
Giddens, A. (2000). El yo: seguridad ontológica y angustia existencial. En Giddens, A. Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedad en la época contemporánea (pp. 51-92). Península.
González, C. (2015). El duelo migratorio. Revista de Trabajo Social, 7, 77-97. Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia,
Hernández, L. (2016). Migración y afectividad a distancia: escenarios emocionales relacionados con la dinámica familiar transnacional en el contexto de migración oaxaqueña hacia los Estados Unidos. En Ariza, M. (Ed.), Emociones, afectos y sociología. Diálogos desde la investigación social y la interdisciplinaria (pp. 109-148). UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales.
Jiménez, M. (2017). Tiempo y espacio corporal en niños de educación básica. En Durán, A. N. (Ed.), Pedagogía de lo corporal: el aprendizaje de las emociones en los niños (pp. 193-219). UNAM, IISUE.
Kinnunen, T., & Kolehmainen, M. (2019). Touch and Affect: Analysing the Archive of Touch Biographies. Body and Society, 25(1), 29-56. https://doi.org/10.1177/1357034X18817607 DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X18817607
Lahire, B. (2007). Infancia y adolescencia: de los tiempos de socialización sometidos a constricciones múltiples. Revista De Antropología Social, 16, 21-38. https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/view/RASO0707110021A
Le Breton, D. (2018). La Sociología del cuerpo. Ediciones Siruela.
La Universidad en Internet. [UNIR La Universidad de Internet]. (23 de Mayo de 2011). Lección: desarrollo expresión plástica educación infantil I. UNIR [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=bQEXl_YvtoE
La Universidad en Internet. [UNIR La Universidad de Internet]. (23 de Mayo de 2011). Lección: desarrollo expresión plástica educación infantil II. UNIR [Video] https://www.youtube.com/watch?v=y68p5gug824&list=RDCMUCwNJAWrliq71ezamX1Vyb7A&start_radio=1&rv=y68p5gug824&t=11
Nuño, A. M. (2017). Aprendizajes clave plan y programas de estudio para la educación básica. Secretaría de Educación Básica.
Olvera, F. (2017). La enfermedad como signo de identidad. Pedagogía de lo corporal: el aprendizaje de las emociones en los niños. En Durán A. N. (Ed), Pedagogía de lo corporal: el aprendizaje de las emociones en los niños (pp. 85-112). UNAM, IISUE.
Robert, J., & Sourcem S. (1961). The Contributions of Viktor Lowenfeld to Art Education Part II: Creative and Mental Growth. National Art Education Association, 2(2), 7-13 https://www.jstor.org/stable/1319643 DOI: https://doi.org/10.2307/1319643
Secretaría de Educación Pública. (03 de mayo 2020). Boletín No. 113 Programa Aprende en Casa diseñado y evaluado por maestros especialistas en educación básica: SEPTIC.
Simmel, G. (1908). Digresión sobre sociología de los sentidos. En Estudios sobre las formas de socialización. Estudio introductorio de Gina Zabludovsky y Olga Sabido (pp.569-599). Trivillus.
Soneira A. (2019). Teoría fundamentada en los datos (Grounded theory) de Glaser Strauss. En Vasilachis de Gialdino, I., Ameigeiras, A.R., Chernobilsky, L.B., Giménez Béliveau, V.,Gialdino, M. R., Mallimaci, F., Mendizábal, N., & Suarez, A. L. (Eds.) Estrategias de Investigación Cualitativa. Volumen II (pp.153-171). Gedisa.
Trevignani V. y Videgain K. (2016). Explorando emociones en cuentos escritos por niños sobre la escuela, la familia y el barrio. En Ariza, M. (Ed.), Emociones, afectos y sociología. Diálogos desde la investigación social y la interdisciplinaria (pp. 37-69). UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org