Resilient Pedagogical Leadership in Virtual Modality
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v9.3055Keywords:
Leadership, Resilience, Teaching, Learning, Hybrid ModelAbstract
This article describes who they are and how those teachers of the Cadete Arturo Prat Chacón School (Chile) plan and implement their classes. During the pandemic period in a hybrid teaching-learning modality, with synchronous and asynchronous classes, they assumed an effective resilient leadership. The research focuses on a case study applied at school. The results establish how teachers themselves mean resilient pedagogical leadership, highlighting the role assumed in times of crisis. That leader was capable of overcoming adversity, seizing opportunities and continuing to build a path of continuous improvement.
References
Afonso, M. (2019). Liderazgo resiliente ante escenarios prospectivos. Revista de Investigación Sigma, 6(1), 28-39. https://doi.org/10.24133/sigma.v6i01.1259 DOI: https://doi.org/10.24133/sigma.v6i01.1259
Anderson, S. (2010). Liderazgo Directivo: claves para una mejor escuela. Revista Psicoperspectivas Individuo y Sociedad, 9(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-127 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-127
Barber, M. y Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño en el mundo para alcanzar sus objetivos. Editorial San Marino.
Bolívar, A. (2015). Un liderazgo pedagógico en una comunidad que aprende. Padres y Maestros, 361, 23-27. doi:10.14422/pymi361y2015.004 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i361.y2015.004
Bolívar, A. (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. La Muralla.
Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Revista de Psicología Educativa, 4(2). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123
Caridad, F. y Ferrer, S. (2017). Liderazgo Resiliente y Calidad de Vida: desde la orientación y revisión analítica. Reviste Orientación y Sociedad, 7. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/68803
Chemers M. (2002) Efficacy and Effectiveness: Integrating Models of Leadership and Intelligence. Multiple Intelligences and Leadership. Lawrence Erlbaum Associates.
Garay, S. y Uribe, M. (2006). Dirección escolar como factor de eficacia y cambio: Situación de la dirección escolar en Chile. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4), 39 64. https://www.redalyc.org/pdf/551/55140405.pdf
Gajardo, J. y Ulloa, J. (2016). Liderazgo Pedagógico, Conceptos y Tensiones [Nota Técnica N°6]. LIDERES EDUCATIVOS. Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar: Universidad de Concepción.
Glaser B., & Strauss A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1097/00006199-196807000-00014
Gómez, R. y Medina, A. (2015). El liderazgo pedagógico: Competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Perspectiva Educacional, 53(1), 91-113. DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.53-Iss.1-Art.127
González, R. (2010). Liderazgo Resiliente: un nuevo paradigma en el perfil del líder. Tendencias de Formación. Revista Capital Humano, 240.
González, R.; Gento, S. y Orden, V. (2016). Importancia de la dimensión formativa de los líderes pedagógicos. Revista Iberoamericana de Educación, 70, 131-144. http://hdl.handle.net/10481/45033 DOI: https://doi.org/10.35362/rie70091
Harrinson. L (s.f). Líder Resiliente, el perfil más buscado. https://lhh.com.ar/lider-resiliente-el-perfil-mas-buscado/
Hallinger, P. (2010). Gate ways to leading learning. Leading educational change. Serie de monografías de APCLC 1. www.ied.edu.hk/apclc
Hallinger, P. & Huber, S. (2012). School Leadership that Makes a Difference: International Perspectives. School Effectiveness and School Improvement. An International Journal of Research, Policy and Practice, 23(4), 359-367. DOI:10.1080/09243453.2012.681508 DOI: https://doi.org/10.1080/09243453.2012.681508
Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital Profesional. Morata.
Huberman A., & Miles M. (1994). Data Management and Analisis- methods. En N. Denzin & Y., Lincon (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 428-444). Thousand Oaks: l Sage.
Leiva, M. y Vásquez C. (2019). Liderazgo Pedagógico: de la supervisión al acompañamiento docente. Revista Calidad En la Educación, 51.
Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2019). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership and Management, 28(1), 27-42. https://www.researchgate.net/publication/332530133_Seven_strong_claims_about_successful_school_leadership_revisited DOI: https://doi.org/10.1080/13632430701800060
Marzano, R.J. (2007). Leadership and School Reform Factors. In T. Townsend (Ed.), International Handbook of School Effectiveness and Improvement, (pp. 597-614). DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-5747-2_33
Palma, O., Soto X., Barría, C., Lucero, X., Mella, D., Santana, Y. y Seguel, E. (2016). Estudio cualitativo del proceso de adaptación e inclusión de un grupo de estudiantes de Educación Superior con discapacidad de la Universidad de Magallanes. Magallania, 44(2), 131-158. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22442016000200007 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22442016000200007
Richardson, T. (2014) Resiliencia Estado Actual y Enfoques. Editorial Norma.
Rivera, Y,. y Aparicio, C. (2020). Características de las prácticas de liderazgo pedagógico en programas de integración escolar que favorecen el trabajo colaborativo entre docentes. Perspectiva Educacional, 59(2), 27-44. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.2-art.1055 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.2-Art.1055
Robbins, S. (2015). Comportamiento organizacional. Editorial Prentince Hall.
Rodríguez, S. y Ulloa, J. (2014). Liderazgo escolar y desarrollo profesional de docentes: Aportes para la mejora de la escuela. Universidad de Concepción (Chile). RIL editores. https://www.researchgate.net/publication/313793757_Liderazgo_educativo_y_desarrollo_profesional_docente_Una_revision_internacional
Sambrano J. (2010). Resiliencia transformación subjetiva en la adversidad. ALFA.
Sandín, M.P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Mc Graw and Hill Interamericana de España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org