Educational Leadership
Main Trends in Educational Research
DOI:
https://doi.org/10.37467/revedu.v11.3899Keywords:
Educational leadership, Formative research, Pedagogical model, Documentary review, Degree Works, Teacher trainingAbstract
This paper provides an exhaustive documentary review of degree works carried out in a research subline related to educational leadership of a virtual master's degree in the period between 2018-2 and 2021-2. Significant contributions in formative research trends have been identified in this period, in order to obtain a consolidation of applicable pedagogical experiences and where such models provide solutions to problems that are relevant and replicable in a context of educational leadership for the use and application of new trends in formative research.
References
Alvarado, Y., Sánchez, A. T. P., & Betancourt, D. (2009). Liderazgo y motivación en el ambiente educativo universitario/Leadership and motivation in the university educational environment. Actualidades Investigativas en Educación, 9(3). DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v9i3.9506
Antonakis, J., & Day, D. V. (2018). Leadership: Past, present, and future. The Nature of Leadership, 3-26. https://doi.org/10.4135/9781506395029.n1 DOI: https://doi.org/10.4135/9781506395029.n1
Badillo, J. M. R., & Arroyo, J. C. (2015). La importancia de la gestión y el liderazgo escolar en las instituciones de Educación Media Superior Tecnológica (CETIS y CBTIS) del estado de Tlaxcala/The importance of the management and school leadership in the institutions of middle and higher. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 359-380. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v6i11.181
Cuesta, O., & Mosquera, E. M. (2021). El concepto de liderazgo en los espacios educativos: Alcances y límites de un término elástico. Sophia, 17(1), e1010-e1010. DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.1i.1010
Espinoza Freire, E. E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado, 16(74), 45-53.
Fernández, N. R. (2014). Fundamentos del proceso educativo enseñanza, aprendizaje y evaluación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 75-93. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12679
García Rodríguez, C. F. (2018). Perspectivas del impacto en el liderazgo educativo y la calidad del siglo XXI. Revista Daena (International Journal of Good Conscience), 13(2).
Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Fundación Chile. Área de Educación.
Pérez Vargas, J. J., Ramírez, J. J., & Rojas Mesa, J. E. (2020). La investigación documental como sustento de la investigación social y educativa. Reflexiones metodológicas de investigación educativa: perspectivas sociales, 105-135. DOI: https://doi.org/10.15332/li.lib.2020.00218
Prieto, M. S., & Rumbo-Prieto, J. M. (2018). La revisión sistemática: Pluralidad de enfoques y metodologías. Enfermería clínica, 28(6), 387-393. DOI: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.08.008
Reyes-Ruiz, L., & Carmona Alvarado, F. A. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio. Universidad Simón Bolívar. Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12442/6630
Riera, J. C. (2004). Políticas educativas. Educación, 13(25), 7-41. DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.200402.001
Robinson, V. M., Hohepa, M., & Lloyd, C. (2007). School leadership and student outcomes: Identifying what works and why (Vol. 41). Australian Council for Educational Leaders Winmalee.
Rosales-Yepes, A., Montes-Miranda, A., & Figueroa-Gutierrez, V. (2020). El liderazgo escolar en las políticas educativas latinoamericanas. Revista ESPACIOS. ISSN, 798, 1015.
Agustin Tirado, G. (2014). Liderazgo docente y disciplina en el aula. Quetzaltenango: Universidad Rafael Landívar. Recuperado de http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/09/Agustin-Gady.pdf
Turpo-Gebera, O., Quispe, P. M., Paz, L. C., & Gonzales-Miñán, M. (2020). La investigación formativa en la universidad: Sentidos asignados por el profesorado de una Facultad de Educación. Educação e Pesquisa, 46. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046215876
Vallejo, E. G., Chancay, J. M. G., & Mosquera, J. E. Q. (2016). Liderazgo y gerencia de proyectos educativos y sociales. Dominio de las Ciencias, 2(4), 274-283.
Vázquez Toledo, S., Bernal Agudo, J. L., & Liesa Orús, M. (2014). La conceptualización del liderazgo: Una aproximación desde la práctica educativa. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org