Educational Leadership

Main Trends in Educational Research

Authors

  • Hugo Armando Burbano Arango Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Paola Magally Ruiz Gutiérrez Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Leidy Yamile Guzmán Jiménez Corporación Universitaria Minuto de Dios

DOI:

https://doi.org/10.37467/revedu.v11.3899

Keywords:

Educational leadership, Formative research, Pedagogical model, Documentary review, Degree Works, Teacher training

Abstract

This paper provides an exhaustive documentary review of degree works carried out in a research subline related to educational leadership of a virtual master's degree in the period between 2018-2 and 2021-2. Significant contributions in formative research trends have been identified in this period, in order to obtain a consolidation of applicable pedagogical experiences and where such models provide solutions to problems that are relevant and replicable in a context of educational leadership for the use and application of new trends in formative research.

References

Alvarado, Y., Sánchez, A. T. P., & Betancourt, D. (2009). Liderazgo y motivación en el ambiente educativo universitario/Leadership and motivation in the university educational environment. Actualidades Investigativas en Educación, 9(3). DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v9i3.9506

Antonakis, J., & Day, D. V. (2018). Leadership: Past, present, and future. The Nature of Leadership, 3-26. https://doi.org/10.4135/9781506395029.n1 DOI: https://doi.org/10.4135/9781506395029.n1

Badillo, J. M. R., & Arroyo, J. C. (2015). La importancia de la gestión y el liderazgo escolar en las instituciones de Educación Media Superior Tecnológica (CETIS y CBTIS) del estado de Tlaxcala/The importance of the management and school leadership in the institutions of middle and higher. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 359-380. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v6i11.181

Cuesta, O., & Mosquera, E. M. (2021). El concepto de liderazgo en los espacios educativos: Alcances y límites de un término elástico. Sophia, 17(1), e1010-e1010. DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.1i.1010

Espinoza Freire, E. E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado, 16(74), 45-53.

Fernández, N. R. (2014). Fundamentos del proceso educativo enseñanza, aprendizaje y evaluación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 75-93. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12679

García Rodríguez, C. F. (2018). Perspectivas del impacto en el liderazgo educativo y la calidad del siglo XXI. Revista Daena (International Journal of Good Conscience), 13(2).

Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Fundación Chile. Área de Educación.

Pérez Vargas, J. J., Ramírez, J. J., & Rojas Mesa, J. E. (2020). La investigación documental como sustento de la investigación social y educativa. Reflexiones metodológicas de investigación educativa: perspectivas sociales, 105-135. DOI: https://doi.org/10.15332/li.lib.2020.00218

Prieto, M. S., & Rumbo-Prieto, J. M. (2018). La revisión sistemática: Pluralidad de enfoques y metodologías. Enfermería clínica, 28(6), 387-393. DOI: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.08.008

Reyes-Ruiz, L., & Carmona Alvarado, F. A. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio. Universidad Simón Bolívar. Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12442/6630

Riera, J. C. (2004). Políticas educativas. Educación, 13(25), 7-41. DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.200402.001

Robinson, V. M., Hohepa, M., & Lloyd, C. (2007). School leadership and student outcomes: Identifying what works and why (Vol. 41). Australian Council for Educational Leaders Winmalee.

Rosales-Yepes, A., Montes-Miranda, A., & Figueroa-Gutierrez, V. (2020). El liderazgo escolar en las políticas educativas latinoamericanas. Revista ESPACIOS. ISSN, 798, 1015.

Agustin Tirado, G. (2014). Liderazgo docente y disciplina en el aula. Quetzaltenango: Universidad Rafael Landívar. Recuperado de http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/09/Agustin-Gady.pdf

Turpo-Gebera, O., Quispe, P. M., Paz, L. C., & Gonzales-Miñán, M. (2020). La investigación formativa en la universidad: Sentidos asignados por el profesorado de una Facultad de Educación. Educação e Pesquisa, 46. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046215876

Vallejo, E. G., Chancay, J. M. G., & Mosquera, J. E. Q. (2016). Liderazgo y gerencia de proyectos educativos y sociales. Dominio de las Ciencias, 2(4), 274-283.

Vázquez Toledo, S., Bernal Agudo, J. L., & Liesa Orús, M. (2014). La conceptualización del liderazgo: Una aproximación desde la práctica educativa. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación.

Published

30-05-2023

How to Cite

Burbano Arango, H. A., Ruiz Gutiérrez , P. M., & Guzmán Jiménez , L. Y. (2023). Educational Leadership: Main Trends in Educational Research . EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 11(2), 173–186. https://doi.org/10.37467/revedu.v11.3899

Issue

Section

Systematic Review Articles