Diagnosis and characterization of pedagogical reflection in initial practices (practicum)
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.390Keywords:
Writing for Pedagogical Reflection, Teacher ́s Diary, Initial Teacher TrainingAbstract
The research addresses the pre service Teacher´s diary as a resource to develop the pedagogical reflection in Initial Primary teaching Practicum at Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. The objective was to characterize the pedagogical reflection, analyzing its purpose, type and nature. The methodology, based on Discourse Analysis, analyzed a corpus of 50 diaries with deductive and inductive methods. Among the main results are: the difficulty to elaborate the written reflection; The descriptive and general character of it and the presence of certain value biases regarding the work done by the teacher in the classroom.
References
Anderson, L. & Krathwohl, D. et al. (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
Ávalos, B. (2002). Docentes para el siglo XXI. Formación Docente: Reflexiones, debates, desafíos e innovaciones. Perspectivas, 32 (3).
Barquín, J. (2002). La tutorización de las prácticas y la socialización del futuro profesorado. Revista de Educación, 327, 267-283.
Bazerman, C., & Prior, P. (Eds.). (2003). What writing does and how it does it: an introduction to analyzing texts and textual practices. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410609526
Boud, D. (2001). Using journal writing to enhance reflective practice. In English, L. M. and Gillen, M. A. (Eds.) Promoting Journal Writing in Adult Education. New Directions in Adult and Continuing Education. No. 90. San Francisco: Jossey-Bass, 9-18. DOI: https://doi.org/10.1002/ace.16
Cochran-Smith, M. & Fries, K. (2005). The AERA Panel on Research and Teacher Education: Context and Goals. En M. Cochran-Smith & K. Zeichner (Eds.), Studying Teacher Education. The Report of the AERA Panel on Research and Teacher Education (pp. 37-68). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Correa, E. (2011). La práctica docente: una oportunidad de desarrollo profesional En Revista Perspectiva Educacional, Vol. 50, N° 2. 77-95.
Ershler, A. (2003). “La narrativa como texto experiencial: incluirse en el texto”. En A. Lieberman y L. Miller (Eds.), La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación (pp. 193-208). Barcelona: Octaedro.
Firdyiwek, Y. & Scida, E. (2014). Reflective course design: An Interplay between pedagogy and technology in a language teacher education course. International Journal of Portafolio. 4(2), 115-131.
Haas, V. (2011). Una aproximación a las características personales del buen mentor desde las concepciones de los propios estudiantes de práctica final de Educación Básica de la PUCV. Tesis Doctoral, Universidad de Aconcagua, Chile.
Hatton, N & Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: towards definition and implementation. Teaching & Teacher Education, 11(1), 33-49. DOI: https://doi.org/10.1016/0742-051X(94)00012-U
Holly,M. (1989). Writing to grow. Keeping a personal-professional journal. Heinnemann. Porsttmouth. New Hampshire.
Imbernón, F. (2004). La formación del profesorado. España: Grao
Korthagen, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. En Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2). Zaragoza. España.
Latorre, A. (1996) "El Diario como Instrumento de Reflexión del Profesor Novel". Actas del III Congreso de E. F. de Facultades de Educación y XIV de Escuelas Universitarias de Magisterio. Guadalajara: Ed. Ferloprint.
Lindgren, U. (2005). Experiences of beginning teachers in a school-based mentoring programme Sweden. Educational Studies, 31(3), 251-263. DOI: https://doi.org/10.1080/03055690500236290
Liston, D., & Zeichner, K. (1990). Reflective teaching and action research in preservice teacher education. Journal of Education for Teaching, 16(3), 235-254. DOI: https://doi.org/10.1080/0260747900160304
Martín, R & Porlán, R. (1997). El diario del profesor un recurso para la investigación en el aula. Sevilla: Díada Editora.
McGuire, L., Lay, K. & Peters, J. (2009). Pedagogy of reflective writing in professional education. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 9(1), 93-107.
Nguyen, Q. D., Fernández, N., Karsenti, T. & Charlin, B. (2014). What is reflection? A conceptual analysis of major definitions and a proposal of a five‐component model. Medical education, 48(12), 1176-1189. DOI: https://doi.org/10.1111/medu.12583
Prestridge, S. J. (2014). Reflective Blogging as part of ICT Professional Development to Support Pedagogical Change. Australian Journal of Teacher Education, 39(2), 70-86. DOI: https://doi.org/10.14221/ajte.2014v39n2.4
Pelpel, P. Les Stages de formation. Bordes. Paris, 1989.
Porlán, R. & Martín, J. (1993). El Diario del Profesor. Sevilla: Ed. Diada.
Swales, J. (2000). Genre Analysis. English in Academic and research settings. Cambridge: Cambridge Press.
Scale, P. (2013). Teaching in the lifelong learning sector. Inglaterra: McGraw-Hill.
Schön, D. (1998). El profesional reflexivo; cómo piensan los profesionales cuando actúan. Temas de educación. Barcelona: Paidós.
Tardif, Maurice. (2004) Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Editorial Narcea, Madrid.
Tezanos, A. (2007). Formación de Profesores: una reflexión y una propuesta. Revista Pensamiento Educativo, 41 (2), 57-75.
Van Manen, M. (1977). Linking ways of knowing with ways of being practical. Curriculum Inquiry, 6, 205-228. DOI: https://doi.org/10.1080/03626784.1977.11075533
Zabalza, M. (2004): Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo professional. Madrid: Narcea.
Zabalza, M.A. (2011) El Prácticum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354. Enero-Abril, pp. 21-43.
Zeichner, K. (1986). Preparing reflective teachers: An overview of instructional strategies wich have been employed in preservice teacher education. International Journal of Educational Research. II, 565-575. DOI: https://doi.org/10.1016/0883-0355(87)90016-4
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org