Leadership and Competencies for Citizenship in the Sinaloense Baccalaureate
A Phenomenological Study of the Development of Citizenship Skills
DOI:
https://doi.org/10.37467/revedu.v11.4954Keywords:
Leadership, Competencies/skills for Citizenship, Baccalaureate, Youths, ExperiencesAbstract
This exercise seeks to provide elements for: 1) the phenomenological study of high school; 2) the understanding of the experiences of developing skills for citizenship lived in this; 3) the use of the AFI protocol. It was found: a) a need to reinforce the pedagogical-curricular scaffolding; b) acceptance/rejection of authority according to circumstances; c) school actors remembered for their transcendental role. It is concluded that it is necessary to incorporate citizenship education in high school, as well as promote the development of holistic leadership styles in teachers in favor of respect for the dignity and free development of students.
References
Acuerdo Secretarial No. 444. (Octubre 21 de 2008). Diario Oficial de la Federación D. O. F. 21/10/2008. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5064951&fecha=21/10/2008#gsc.tab=0
Acuerdo Secretarial No. 656. (Noviembre 20 de 2012). Diario Oficial de la Federación D. O. F. 20/11/2012. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5278078&fecha=20/11/2012#gsc.tab=0
Ahumada, L. (2012). Liderazgo en organizaciones educativas. Persona, (15), 239-252. https://www.redalyc.org/pdf/1471/147125259014.pdf DOI: https://doi.org/10.26439/persona2012.n015.137
Barreto, A., Malavé, L. y Vera, G. (2018). Aplicaciones de la Fenomenología en Ciencia Política: Un Estudio sobre el Liderazgo y la Conciencia Política en Democracia. Editorial independiente.
Ballestín, B. y Fàbregues, S. (2019). La práctica de la investigación cualitativa en ciencias sociales y de la educación. Editorial UOC. https://www.researchgate.net/publication/332212935_La_practica_de_la_investigacion_cualitativa_en_ciencias_sociales_y_de_la_educacion
Bobbio N., Matteuci, N. y Pasquino, G. (1983). Diccionario de política. Siglo XXI editores.
Bolívar, A. (2007). Las “competencias básicas”, como poderes básicos de una nueva ciudadanía. En Bolívar, A. y Moya, J. Las competencias básicas Cultura imprescindible de la ciudadanía. Proyecto Atlántida. 15-24. https://www.proyectoatlantida.eu/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Competencias-B%C3%A1sicas.pdf
Cárdenas, M., Gutiérrez, M. y Oñate, J. (2023). Metodologías activas en la era digital. Aproximación epistémica al hecho educativo. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4 (1), 667-682. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/278/264 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.278
Carrillo, O. y Jurado, P. (2017). La educación técnico profesional y las competencias para la ciudadanía. el caso de las comunas de la Provincia de Concepción, Chile. Calidad en la educación, 46, 133-164. https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n46/0718-4565-caledu-46-00133.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-45652017000100133
Carroll, B., Levy, L. y Richmond, D. (2008). Leadership as practice: Chal lenging the Competency Paradigm. Leadership, 4(4), 363-379. DOI: https://doi.org/10.1177/1742715008095186
Conde, S. (2005). La educación ciudadana centrada en el desarrollo de competencias cívicas y éticas. En Educación y ciudadanía: I Jornadas de Pedagogía, Caracas: Universidad Católica Andrés Bello. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=KcvwQ5Rkc68C&oi=fnd&pg=PA25&dq=Conde+(2005)+educaci%C3%B3n+ciudadana&ots=k-muNbVLvV&sig=iAjLQlh6-aiCWERiRbzZcWV_tSc#v=onepage&q=Conde%20(2005)%20educaci%C3%B3n%20ciudadana&f=false
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [CPEUM]. (Febrero 5 de 1917). Diario Oficial de la Federación DOF 05-02-191. http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/1_080520.pdf
Diamond, L. (1997). Civil Society and the Development of Democracy. Estudio/Working Paper 1997/101. https://www.academia.edu/33874621/Civil_Society_and_the_Development_of_Democracy.
Duque H. y Aristizábal E. (2019). Análisis fenomenológico interpretativo: Una guía metodológica para su uso en la investigación cualitativa en psicología. Pensando Psicología, 15(25), 1-24. https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03 DOI: https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03
Elkin, S. y Soltan, K. (2007). Citizen Competence and Democratic Institutions. Penn State Press. https://books.google.com.mx/books?id=-mq4m4MgJ7IC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Flecha, R., Gómez, J. y Puigvert, L. (2003). Contemporary sociological theory. Peter Lang.
García, M. y Naval, C. (2008). La interpretación comunitarista de la sociedad civil. En Alvira, R., Grimaldi, N. y Herrero, M. Sociedad civil: la democracia y su talento (pp. 145-158). EUNSA. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/36661/1/La%20interpretaci%C3%B3n%20comunitarista%20de%20la%20sociedad%20civil.pdf
Giroux, H. (2004). Teoría y resistencia en educación: una pedagogía para la oposición. Siglo XXI. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=5c2eGkU9HV8C&oi=fnd&pg=PA1&dq=%22giroux%22+%221999%22&ots=6RsfCQjJLJ&sig=ZR2pdF1HjkDOILnJjzrSXxiqW-8#v=onepage&q=%22giroux%22%20%221999%22&f=false
Habermas, J. (1999). Problemas de legitimación en el capitalismo tardío. Ediciones Cátedra.
Hernán, M., Lineros, C. y Ruiz, A. (2020). Cómo adaptar una investigación cualitativa a contextos de confinamiento. Gaceta Sanitaria. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0213911120301412
Hernández, G. (1998). Paradigmas en psicología de la educación. Paidós.
Howitt, D. y Cramer, D. (2011). Introduction to research methods in psychology. Pearson Education Limited.
Horn, A., y Marfan, J. (2010). Relación entre liderazgo educativo y desempeño escolar: Revisión de la investigación en Chile. Psicoperspectivas, 9(2), 82-104. https://www.scielo.cl/pdf/psicop/v9n2/art05.pdf DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-116
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Censo Nacional de Población y Vivienda 2020: Presentación de resultados, Sinaloa. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/ccpv/2020/doc/cpv2020_pres_res_sin.pdf
Leavy, P. (2014). The Oxford handbook of qualitative research. Oxford library of psychology. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199811755.001.0001
Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A., y Hopkins, D. (2006). Successful school leadership. What it is and how it infl uences pupillearning. University of Nottingham. https://www.nysed.gov/sites/default/files/principal-project-file-55-successful-school-leadership-what-it-is-and-how-it-influences-pupil-learning.pdf
Leithwood, K., Harris, A., y Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership and Management, 28(2), 27-42. DOI: https://doi.org/10.1080/13632430701800060
Ley General de Educación [LGE]. (septiembre 30 de 2019). Diario Oficial de la Federación DOF 30-09-2019. http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE_300919.pdf
Ley de Educación para el Estado de Sinaloa [LEES]. (Diciembre 04 de 2020). Periódico Oficial el Estado de Sinaloa P.O. No. 146, Segunda Sección. https://gaceta.congresosinaloa.gob.mx:3001/pdfs/leyes/Ley_31.pdf
López E. y Escobedo, F. (2021). Conectivismo, ¿un nuevo paradigma del aprendizaje?. Desafíos, 12(1), 73-9. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.259 DOI: https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.259
Medina, C. (2013). Formación de líderes, inteligencia emocional y formación del talento. Universitas.
Medina, A. y Gómez, R. (2014). El liderazgo pedagógico: Competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Perspectiva Educacional Formación de profesores, 53(1) 91-113. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333329700007.pdf DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.53-Iss.1-Art.127
Morales, F. (2012). Visión positiva del liderazgo y sus fortalezas. Lección magistral. UNED
Ochman, M. y Cantú Escalante, J. (2013). Sistematización y evaluación de las competencias ciudadanas para sociedades democráticas. Revista mexicana de investigación educativa, 18(56), 63-89. https://www.redalyc.org/pdf/140/14025581004.pdf
Padrós, M. y Flecha, R. (2014). Towards a Conceptualization of Dialogic Leadership. International Journal of Educational Leadership and Management, 2(2), 207-226. http://dx.doi.org/10.4471/ijelm.2014.17
Pietkiewicz, I. and Smith, J. A. (2012). A practical guide to using Interpretative Phenomenological Analysis in qualitative research psychology. Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 361-369. https://doi.org/10.14691/CPPJ.20.1.7 DOI: https://doi.org/10.14691/CPPJ.20.1.7
Popper, K. (1988). Un repaso de mi teoría de la democracia. Política, (18), 43-53. https://revistapolitica.uchile.cl/index.php/RP/article/view/54338/57088
Sánchez, Y., Villavicencio, J. y Mazo, M. (2020) El liderazgo directivo en la UAS ante la pandemia de la covid-19. En Soto, M., Mazo, M. y Mazo, I. (2020). Vivir la educación en tiempos de la pandemia: la experiencia de los profesores y los estudiantes de la UAS ante la COVID 19. Dirección de editorial – UAS.
Secretaría de Educación Pública y Cultura – SEP –. Acuerdo número 444 por el que se establecen las competencias que constituyen el marco curricular común del Sistema Nacional de Bachillerato. (octubre 21 de 2008). Diario Oficial de la Federación DOF 21-10-2008. http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5064951yfecha=21/10/2008
Shinebourne, P. (2011). Interpretative Phenomenological Analysis. In N. Fros. (Ed.), Qualitative Research Methods in Psychology (pp. 44-65). McGraw Hill-Open University Press.
Smith, J. y Osborn, M. (2008). Interpretative Phenomenological Analysis. In J. Smith. (Ed.), Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods. 53-80. https://doi.org/10.4135/9781848607927.n11 DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607927.n11
Smith, J. y Shinebourne, P. (2021). Interpretative phenomenological analysis. In P. M. Camic (Ed.), Qualitative research in psychology: Expanding perspectives in methodology and design. 147–166). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-005 DOI: https://doi.org/10.1037/0000252-008
Spillane, J. P., Camburn, E. M., Pustejovsky, J., Pareja, A. S. y Lewis, G. (2008). Taking a distributed perspective: Epistemological and methodological tradeoffs in operationalizing the leader-plus aspect. Journal of Educational Administration, 46(2), 189-213. DOI: https://doi.org/10.1108/09578230810863262
Tobón, S. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Editorial Magisterio. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=jW7G7qRhry4C&oi=fnd&pg=PA7&dq=%22tobon%22+%222006%22+%22competencias%22&ots=iuPVZHO_da&sig=AhDOVVleIMFKFC12yB1pvLwhtHo#v=onepage&q&f=false
Trujillo, B. (2016). Ciudadanía. Diccionario Iberoaméricano de Filosofía de la Educación. https://www.fondodeculturaeconomica.com/DIFE/definicion.aspx?l=C&id=35
Velasvo, A. (2005). La concepción republicana de Kant. Episteme, 25(2), 109-122. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-43242005000200006
Verba, S., Schlozman, K. y Brady, H. (1995). Voice and Equality: Civic Voluntarism in American Politics. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1pnc1k7
Willig, C. (2013). Introducing qualitative research in psychology. McGraw-hill education. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=yDtFBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR7&dq=+Introducing+qualitative+research+in+psychology&ots=EkdDkKk0a6&sig=F23IGEWXq2rm2XHE2BP2xY5XYyg
Zaragoza, C. (2022). El rol del docente en el modelo híbrido de educación superior en el contexto post-pandemia. Nueva educación Latinoamericana, (2), 22-29. https://revista.ilce.edu.mx/pdf/no8.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org