Educational Reforms in the 21st Century: Challenges and Opportunities for a New Education in Peru
DOI:
https://doi.org/10.37467/revedu.v11.4970Keywords:
Educational reforms, Challenges, Politics, Society, Culture, EducationAbstract
Education is important, and therefore the State must oversee educational systems to predict and address situations that disrupt their functioning. Various international organizations have set challenges to restore order in education, so that restrictions do not hinder classes. In Latin America, these organizations have created solutions to achieve gender equity and inclusion.
Peru is besieged by traps rooted in its cultural diversity and political instability. In light of this situation, educational management must undertake a redesign and implementation of reforms that establish a new flexible educational model.
References
Aguilar, D. (2014). La Escuela Normal de Varones de Lima, antecesora de la Universidad Nacional de Educación La Cantuta, cumple 108 años de su refundación. Arqueología y Sociedad, 28, 61 – 70. DOI: https://doi.org/10.15381/arqueolsoc.2014n28.e12248
Apaza, A. (2016). Breve historia de la educación en el Perú. Revista Apunt. Univ, 6(2), 111 – 124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5633973
Blas, E., y Martínez, E. (2017, del 3 al 8 de diciembre). La Inferencia De Las Políticas Educativas Internacionales En América Latina: Un Análisis De Las Reformas Educativas En Brasil, Perú Y México (Congreso). XXXI Congreso ALAS Uruguay 2017. Las encrucijadas abiertas de América Latina, Oaxaca, México. https://www.easyplanners.net/alas2017/opc/tl/8861_erizel_sanchez.pdf
Cajandilay, E., Edquén, E., y Cruz, E. (2021). Retos de la educación virtual peruana en tiempos de la COVID-19: Peruvian virtual education challenges in times of COVID-19. Revista Experiencia En Medicina Del Hospital Regional Lambayeque, 7(3). https://doi.org/10.37065/rem.v7i3.559 DOI: https://doi.org/10.37065/rem.v7i3.559
Canaza, F. (2021). Educación y pospandemia: tormentas y retos después del COVID-19. Revista Conrado, 17(83), 430-438. https://bit.ly/42PJ4Rr
Ccahuana, J. (2019). La reforma educativa de 1905: Estado, indígenas y políticas racializadas en la República Aristocrática. Apuntes, 1(1), 5 – 32. https://bit.ly/40R1D69 DOI: https://doi.org/10.21678/apuntes.86.880
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2019). Panorama Social de América Latina - 2019. https://bit.ly/40u0fGL
Congreso Nacional de Educación (2020, 29 de julio). Proyecto Educativo Nacional al 2036 (Congreso). El reto de la ciudadanía plena, Lima, Perú. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1915017/CNE-%20proyecto-educativo-nacional-al-2036.pdf.pdf
Criollo, V., Calderón, A., Ruiz, L., y Tuesta, J. (2021). Rol del Perú frente a la educación virtual y nuevos desafíos por la pandemia COVID-19. Maestro Y Sociedad, 18(3), 1105-1119. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5397
Cubas, J. C. (2011). La educación secundaria en Perú y sus profesores: cambios y continuidades. Revista Educación, 35(2), 1-39. https://www.redalyc.org/pdf/440/44021172005.pdf DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v35i2.461
Esper, T. (2021). Reseña de El derecho a la educación: Definiciones, normativas y políticas públicas revisadas. Education Review, 28. https://bit.ly/42VG2LI DOI: https://doi.org/10.14507/er.v28.3017
Gil, M. (2018). La Reforma Educativa. Fracturas estructurales. Revista mexicana de investigación educativa, 23(76), 303-321. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v23n76/1405-6666-rmie-23-76-303.pdf
Gonzáles, J. Berríos, M. Mesta, V. y Santacruz, M. (2021). Gestión Administrativa en Convivencia Escolar: Reformas en el Contexto de la Pandemia. Journal of business and entrepreneurial studie. https://journalbusinesses.com/index.php/revista/article/view/226
Huerta, A. (2016). Retos a la Educación Peruana en el Siglo XXI. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 101-115. https://bit.ly/40Hk7pi DOI: https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.006
Játiva, E., Del Águila, M., Mera, G., y Reza, L. (2021). La educación inclusiva y su eficacia a través de las tecnologías de la información y la comunicación TIC´ s. Revista Clake Education, 2(01), 3-3. http://revistaclakeeducation.com/ojs/index.php/Multidisciplinaria/article/view/66
Jean – François, E. (2015). Building Global Education with a Local Perspective: An Introduction to Glocal Higher Education. Palgrave Macmillan US. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137386779_7
Marchesi, Á., Tedesco, J. y Coll, C. (2021). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Colección Reformas educativas. Metas Educativas. https://bit.ly/3lQmCqN
Martinic, S. (2011). Conflictos políticos e interacciones comunicativas en las reformas educativas en América Latina. Revista iberoamericana de educación, 27(2001), 17-33. https://bit.ly/3ZnfHDf DOI: https://doi.org/10.35362/rie270967
Merodo, A. (2020). Escolarización, plataformas y acceso al conocimiento. Desafíos actuales. Educación en el Entorno Tecnocultural Educação no Ambiente Tecnocultural, 64049, 35. https://bit.ly/3zfyPIG
Milana, M. (2018). El trabajo de la UNESCO sobre la educación de personas adultas y la educación como bien común: Aportes y reflexiones. Revista Lusófona de Educação, 1(42), 146–155. https://www.redalyc.org/jatsRepo/349/34958008011/34958008011.pdf DOI: https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle42.10
Morillo, E. (2016). Reformas educativas en el Perú. Revista Iberoamericana de educación, 1(1), 1–8. https://docplayer.es/14601050-Reformas-educativas-en-el-peru-del-siglo-xx.html
OREAL / UNESCO (2007). El derecho a una educación de calidad para todos en América Latina y el Caribe. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(3), 1-21 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55130502H
Organización Mundial de las Naciones Unidas (2020). La educación durante la COVID-19 y después de ella. https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf
Oscco, R., Chico, H., Gálvez, E., Flores, W., Coveñas, J. y Gallardo, C. (2018). Análisis crítico de las reformas educativas emprendidas desde 1990 en docentes investigadores de Lima Metropolitana. Propósitos y presentaciones, 7(1), 83–106. https://bit.ly/3JUqXkQ DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.256
Perelló, J. (2021). Entrevista a la Subdirectora General de Educación de la UNESCO, Participación educativa, 8(11), 5-12. https://bit.ly/42QAS3g
Polanco, J. (2020). Políticas educativas, formación Docente y su incidencia en la calidad Educativa. Revista Naturaleza, Sociedad Y Ambiente, 8(1). DOI: https://doi.org/10.37533/cunsurori.v8i1.65 DOI: https://doi.org/10.37533/cunsurori.v8i1.65
Ramírez, M., De Agüero, M., Mansilla, M., Romo, A., Alvarado, M., y Sánchez, M. (2020). La investigación de la innovación en la educación superior en el mundo: 2015-2020. Una mirada 360, 43. https://bit.ly/3JUevkR
Razous, C. (2017). Más allá del Atlántico: testimonios sobre España y el Perú. Ensayo sobre el epistolario de José de la Riva-Agüero y José Pardo: 1914-1944. No Tan Nuevos Mundos, 1, 61-84. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02072516/
Rivero, J. (2005). La educación peruana: Crisis y posibilidades. Pro–Posições, 16(2). 199 – 218. https://bit.ly/3lUR8Qi
Rodríguez, V. (2018). Educación para los derechos humanos. Un estudio necesario. Estudios del desarrollo social. UNI6, 2, 160–177. http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v6n2/reds09218.pdf
Rojas, J. (2019). El tópico de la histórica en la filosofía de la liberación de Augusto Salazar Bondy. Antagonismo, 1(1), 69 - 95.
Rojas, M. (2020). La reforma educativa en el Perú 1972 -1975. La vida y la historia, 7(2), 34 – 42. https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/vyh/article/view/974/1102 DOI: https://doi.org/10.33326/26176041.2020.2.974
Rojas, M. (2021). Los retos de una educación virtual para estudiantes con necesidades educativas especiales. Hamut ́ay, 8 (1), 9–22. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2232 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2232
Samanez, T. (2020). Educación sin república. Hitos de la educación peruana en el último siglo. Revista de Sociología, 31, 13-38. https://bit.ly/3KjxaYR DOI: https://doi.org/10.15381/rsoc.v0i31.19272
Segura, S. (2017). La diversidad cultural y el diseño de políticas educativas en Perú. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 13(2). https://bit.ly/3JXXuGp
Tapia, J., Cueto. (2017). El apoyo de forge1 al desarrollo del currículo nacional de la educación básica del Perú. http://www.grade.org.pe/forge/descargas/Sistematizaci%C3%B3n%20Curriculo.pdf
Tobón, S., Eugenia, C., Hernández, J. y Cardona, S. (2015). Sociedad del Conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. Revista paradigma, 36(2), 7–36. http://ve.scielo.org/pdf/pdg/v36n2/art02.pdf
Valdiviezo, E. (2011). Los desafíos de la educación inicial en la actualidad. Educación, 20(9), 51-69. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/1796 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201102.004
Zúñiga, J., Mendieta, E., Hinkelammert, F., Nuñez, C., Ruiz, M. (2021). La vida ante el Covid-19. Filosofía de la liberación. Descolonización y transmodernidad, 1. https://bit.ly/3lYCEib
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org