Creative musical proposal

Promoting cooperative work and a sense of identity

Authors

  • Vicenta Gisbert Caudeli

DOI:

https://doi.org/10.62701/revedu.v12.5182

Keywords:

Musical education, Creativity, Teem work, Feel identity, Inclusion, Future teachers, Active learning

Abstract

A proposal developed with the students of the Degree in Primary Education Teacher at the Autonomous University of Madrid is presented. It is a cooperative project that involves creative development with a musical theme chosen by the group itself. The work carried out consisted of developing one's own lyrics as a result of reflecting on the feeling of identity. A didactic proposal, musical and choreographic accompaniment, attention to diversity and recording and editing of the final result are associated with the topic. A perception questionnaire was carried out and the students showed a preference for group work and artistic involvement.

References

Armenta, M. D., Salinas, V., & Mortera-Gutiérrez, F. (2013). Aplicación de la técnica educativa aprendizaje basado en problemas para capacitación a distancia (E-learning). Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 16(1), 57-83. http://dx.doi.org/10.5944/ried.16.1.2060 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.16.1.2060

Arpí, C., Ávila, P., Baraldés, M., Benito, H., Gutiérrez, M., Orts, M., Rigall, R., & Ros-tan, C. (2012). El ABP: origen, modelos y técnicas afines. Aula de Innovación Educativa, 216, 14-18. https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/8680/ABP.pdf?sequence=1

Badaoui, K., Lebrun, A. M., Su, C. J., & Bouchet, P. (2018). The influence of personal and social identity on the clothing consumption of adolescents. Canadian Journal of Administrative Sciences, 35, 65-78. https://doi.org/10.1002/cjas.1397 DOI: https://doi.org/10.1002/cjas.1397

Bancayán C., & Vega, P. (2020). La investigación-acción en el contexto educativo. Paideia XXI, 1(10) 233-247. https://doi.org/10.31381/paideia.v10i1.2999 DOI: https://doi.org/10.31381/paideia.v10i1.2999

Beineke, V. (2017). Componiendo colaborativamente en la escuela: entre teorías y prácticas en el campo del aprendizaje musical creativo. Revista Internacional de Educación Musical, 5, 31-39. http://dx.doi.org/10.12967/RIEM-2017-5-p031-039 DOI: https://doi.org/10.12967/RIEM-2017-5-p031-039

Bernabé, M. (2011). La Educación Intercultural en el aula de Música. Unidades didácticas interculturales para Educación Primaria. Editorial Académica Española.

Bilbao-Goyoaga, A., Barrenetxea Ayesta, M., Barandiaran Galdós, M., & González Lasquibar. X. (2023). Integración de la sostenibilidad y el desarrollo de competencias transversales a través de metodologías activas en educación superior. Revista Andina de Educación, 6(2). https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.2 DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.2

Bizarro, R. (2018). La compétence interculturelle en cours de LE. Quelques réflexions et exemples. Intercâmbio, Revista de Estudos Franceses 7, 39-48. https://ojs.letras.up.pt/index.php/int/article/view/4085/3826

Castro, V., & Chao, R. (2021). Valores cohesivos de la creación musical en el aula: estudio intercultural a través del Gamelán indonesio. Artseduca, 29, 181-194. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.29.14 DOI: https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.29.14

Daher, M., Rosati, A., Hernández, A., Vásquez, N., & Tomicic, A. (2022). TIC y metodologías activas para promover la educación universitaria integral. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e08, 1-18. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e08.3960 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e08.3960

Escobar, F. (2019). Variante metodológica ABP Ctx para el aprendizaje de la dinámica de fluidos. Caso: ecuación de Bernoulli. Tesis doctoral no publicada. Centro de Investigación de Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada del Instituto Politécnico Nacional, México.

Gómez, F., Rivas, I., Mercado, F., & Barjola, P. (2009). Aplicación interdisciplinar del aprendizaje basado en problemas (ABP) en ciencias de la salud: una herramienta útil para el desarrollo de competencias profesionales. Red U. Revista de Docencia Universitaria, 4, 1-19. https://doi.org/10.4995/redu.2009.6228 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2009.6228

Gutiérrez, A. G. (2016). La música en el ámbito educativo: las comunidades de aprendizaje. International Journal for 21st Century Education, 3(1), 15-24. https://doi.org/10.21071/ij21ce.v3i1.5644 DOI: https://doi.org/10.21071/ij21ce.v3i1.5644

Gutiérrez, E. M., Salmerón, D., Alonso, A., & Morales-Delgado, N. (2020). Aprendizaje colaborativo en odontología conservadora mediante el uso de la lluvia de ideas como recurso educativo. Revista española de educación médica, 1(2), 90-104. https://doi.org/10.6018/edumed.454371 DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.454371

Guzmán, I., & Marín, R. (2011). La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 151-163. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217017192012.pdf

Herrera, L., & Gómez, M.P. (2019). Influencia del ABP en el nivel de razonamiento de estudiantes de Educación Superior. Revista Boletín REDIPE, 8(12), 105-116. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i12.877 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v8i12.877

Higuera, D., Guzmán, J., & Rojas, Á. (2019). Implementando las metodologías steam y abp en la enseñanza de la física mediante Arduino. Memorias De Congresos UTP, 133-137. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/memoutp/article/view/2304

Lago, L., Sanabria, J., & Zuluaga, P. (2022). Investigación–Acción Participativa con estudiantes en Comodoro Rivadavia. Comunicación y extensión universitaria en tiempos de pandemia. +E: Revista de Extensión Universitaria, 12(17), 13-13. https://doi.org/10.14409/extension.2022.17.jul-dic.e0027 DOI: https://doi.org/10.14409/extension.2022.17.Jul-Dic.e0027

Martínez-Hierrezuelo, Y., & Bernabé-Villodre, M.M. (2023). Validación de una estrategia de estimulación del interés situacional para trabajar la interculturalidad en contextos pluriculturales. Conhecimento & Diversidade, 15(38), 531-562. https://doi.org/10.18316/rcd.v15i38.11038 DOI: https://doi.org/10.18316/rcd.v15i38.11038

Meinardi, E. (2010). ¿Cómo enseñar ciencias? En E. Menardi (Ed.) Educar en Ciencias (pp. 95-129). Paidós.

Mora, C. (2005). Enseñanza problémica de la física. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 1(27) 1-10. https://www.redalyc.org/pdf/998/99815895004.pdf

Moya-Chávez, D., Moreno-García, N., & Núñez-Camacho, V. (2019). Interculturality and language teaching in Colombia: the case of three Teacher Education Programs. Signo y Pensamiento. 37(73). http://doi.org/10.11144/Javeriana.syp37-73.iltc DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp37-73.iltc

Muñoz, J. R., & González-Martín, J. (2023). Intercultural educa[n]tion: songs based on tales as a means of intercultural education. Educação & Formação, 8, e10617. https://doi.org/10.25053/redufor.v8.e10617 DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v8.e10617

Olcina-Sempere, G., Reis-Jorge., J., & Ferreira, M. (2020). La Educación Intercultural: La música como instrumento de cohesión social. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 288-311. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/392

Oriola, S., Gustems, J., & Filella, G. (2018). Las bandas y corales juveniles como recurso para el desarrollo integral de los adolescentes. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 153-173. https://doi.org/10.5209/RECIEM.58813 DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.58813

Pérez, S., & Leganés, E. N. (2012). La música como herramienta interdisciplinar: un análisis cuantitativo en el aula de Lengua Extranjera de Primaria. Revista de Investigación en Educación, 10(1), 127-143. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/1917/1828

Protasio, N. (2022). Cultural Approaches in Musical Pedagogies of Dalcroze, Kodaly, Willems and Orff. Musica Hodie, 22, e71134. https://doi.org/10.5216/mh.v22.71134 DOI: https://doi.org/10.5216/mh.v22.71134

Roa, H. (2015). Estrategias creativas y metacognitivas en el aprendizaje musical. Civilizar, 16(30), 207-222. http://dx.doi.org/10.22518/16578953.544 DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.544

Silva, J., & Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa, 17(73), 117-131. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-26732017000100117&script=sci_abstract

Ward, P., & Delgado, A. (2018). Introducción: Música popular, identidad y política. Historia Contemporánea, 57, 321-324. https://doi.org/10.1387/hc.19433 DOI: https://doi.org/10.1387/hc.19433

Zambrano, E. N. (2020). Interculturalidad y educación musical en Colombia. Apuntes para un proyecto áulico. Revista Conrado, 16(77), 258-266. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1595/1578

Zambrano, V., & Naranjo, A. (2020). ABP: estrategia didáctica en las matemáticas. 593 Digital Publisher CEIT, 1(5), 69-77. https://doi.org/10.1007/978-3-030-65617-1_13 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2020.1.184

Zambrano, M. A., Hernández, A., & Mendoza, K. L. (2022). Project-based learning as a didactic strategy. Revista Conrado, 18(84), 172-182. http://dx.doi.org/10.29057/escs.v11i21.11735 DOI: https://doi.org/10.29057/escs.v11i21.11735

Published

20-06-2024

How to Cite

Gisbert Caudeli , V. (2024). Creative musical proposal: Promoting cooperative work and a sense of identity. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 12(1), 43–55. https://doi.org/10.62701/revedu.v12.5182

Issue

Section

Research articles