The Implementation of the Workshop “Let’s Play with Algebra” for the Improvement of Academic Performance in the Field of Algebraic Expressions and Linear Equations Solving Sills
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v2.600Keywords:
Teaching Math, Algebra, Semantic Networks, Academic Performance, Recreational Workshop, Conceptualization, High School StudentsAbstract
Often, the design of dynamic and engaging activities for teaching mathematics is one of the main challenges faced by teachers of the subject, because the Studies Program 2011 of Mexican Educational System considers that is the teacher who should promote teaching situations to arouse interest in students, promoting the development of skills, by working both individually and as a collective. Looking to design and validate experiences that promote the teaching and learning of mathematics, was conducted this research, which aimed to assess the impact of the workshop “Juguemos con Álgebra” in the conceptualization of the subject of mathematics students of 3rd grade group A, of high school Alberto Larios Villalpando, as well as the impact on academic performance in the area of algebraic expressions and solving linear equations. The workshop implemented the Program of Studies 2011, that is, work-based training approach, which is to problematize students to discuss and analyze their procedures and results, supporting this with the game, as a resource for teaching of algebra.
References
Alarcón, J., Bonilla, E., Nava, R., Rojano, T., y Quintero, R. (1994). Libro del maestro (2001.a ed.). México, DF: Secretaria de Educación pública. Recuperado de http://www.reformasecundaria.sep.gob.mx/matematicas/pdf/orientaciones/libromaestro.pdf
Barnett, L. (2003). Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico: el aprendizaje cooperativo . Venezuela: Editorial Laboratorio Educativo.
Chacón, M. (2005). Educación física para niños con necesidades educativas especiales (primera.). San José, Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia.
Escribano, A. (2004). Aprender a enseñar : fundamentos de didáctica general . Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
García, A. (2002). Los Juegos en la educación física de los 12 a los 14 años : primer ciclo de la ESO. Barcelona: INDE.
Jiménez, J., Rodríguez, M., y Estrada, R. (2006). Matemáticas 1 SEP (2006.a ed.). Umbral.
Martínez, V. (2007). La buena educación : reflexiones y propuestas de psicopedagogía humanista. Rubí, Barcelona: Anthropos Editorial.
Ortiz, F. (2003). Diccionario de metodología de la investigación científica . México: Limusa, Noriega.
Sánchez, A., Gómez, C. y de la Cruz, E. (2010, septiembre). El impacto de un taller basado en la teoría de situaciones didácticas para mejorar la habilidad de emplear el lenguaje algebraico en alumnos de 2° grado de secundaria. Universidad de Colima, Colima, Colima, México.
SEP (2011). Programas de Estudio 2011. Guía para el maestro. Matemáticas. México: Secretaria de Educación Pública. Recuperado de http://basica.sep.gob.mx/dgdc/sitio/pdf/inicio/matlinea/2011/Matematicas_SEC.pdf
SEP (2012). Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares . México: Secretaria de Educación Pública. Recuperado de http://www.enlace.sep.gob.mx/ba/
Stigol, C. (2012). Conceptualización: saber explicar, orientar, encauzar y seleccionar . Recuperado de www.revistameyerhold.com/revista1/ CONCEPTUALIZACION.doc
Trueba, B. (1999). Talleres integrales en educación infantil : una propuesta de organización del escenario escolar . Madrid: Ediciones de la Torre.
Valdez, J. (2004). Las redes semánticas naturales, uso y aplicaciones en psicología social. México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org