The Role of High School Students' Linguistic Attitudes in Grade and Motivation toward the Study of a Language

Authors

  • Arantzazu Rodríguez-Fernández Universidad del País Vasco
  • Urtzi Ruiz-de-Azua-Ormaza Universidad del País Vasco
  • Inge Axpe Universidad del País Vasco

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v1.615

Keywords:

Linguistic Attitudes, Academic Grades, Motivation, Study, Language

Abstract

Most of the authors agree that attitudes are formed by three components, cognitive, affective and behavioural. In addition, a large number of studies have examined the attitudes of linguistic function in personal-social and psychological variables such as motivation. Nevertheless, very few studies have examined the relationship between the two variables (motivation and linguistic attitudes) from a second language learning. An adaptation of the Roces, Tourón and González’s Motivated Strategies for Learning Questionnaire (1995) along with the Ruiz de Azúa-Ormaza’s Linguistic Attitudes Questionnaire (2012) were administered to a sample of 1356 High School students (676 Men and 680 women). Latest school grades were also included.

References

Alonso Tapia, J. (2005). “Motivaciones, expectativas y valores-intereses relacionados con el aprendizaje: el cuestionario MEVA”. Psicothema, 17(3), 404-411.

Appel, R. y Muysken, P. (1986). Bilingüismo y contacto de lenguas. Barcelona: Ariel.

Baker, C. (1997). Fundamentos de educación bilingüe y bilingüismo. Madrid: Cátedra.

De Caso et al. (2010). “Motivación y educación”. En J. I. Navarro y C. Martín (Coords.), Psicología de la Educación para docentes (pp. 133-153). Madrid: Pirámide.

Fernández Paz, A. (2001). “Las actitudes lingüísticas en situaciones de contacto de lenguas: el caso de Galicia”. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura , 26, 17-27.

González, A. (2005). Motivación académica. Teoría, aplicación y evaluación. Madrid: Pirámide.

Fishbein, M., y Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and b ehaviour. Reading, Mass.: Addison-Wesley.

Huguet, A. (2005). “Génesis y desarrollo de las actitudes lingüísticas en contextos bilingües. Análisis de algunas variables del ámbito escolar y sociofamiliar”. Revista de Psicología Social, 20(2), 175-191. DOI: https://doi.org/10.1174/0213474053683167

Huguet, A., y Madariaga, J. M. (2005). Fundamentos de la educación bilingüe. Bilbao: Universidad del País Vasco.

Lasagabaster, D. (2003). Trilingüismo en la enseñanza. Actitudes hacia la lengua minoritaria, la mayoritaria y la extranjera. Lleida: Milenio.G

Mar-Molinero, C. (2001). “Identidad nacional y educación bilingüe en el mundo hispano-hablante”. Revista de E ducación, 326, 79-97.

Oroz, N. (1998). “Las actitudes hacia la lengua vasca en Navarra”. Notas y estudios filológicos, 13, 159-180.

Pintrich, P. R. (1991). “Editor`s comment: Current issues and new directions in motivational theory and research”. Educational Psychologist, 26, 199-205. DOI: https://doi.org/10.1207/s15326985ep2603&4_1

Roces, C., Tourón, J., y González, M. C. (1995). “Validación preliminar del CEAM II (Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje y Motivación II)”. Psicológica, 16(3), 347-366.

Ruiz de Azúa-Ormaza, U. (2012). “Motivación, rendimiento académico y actitudes lingüísticas hacia el euskera de alumnado de educación secundaria”. En J. M. Correa y D. Losada (Eds.), Construyendo la identidad investigadora (pp. 37-49). Lejona: Universidad del País Vasco.

Sánchez, M. P., y Rodríguez de Tembleque, R. (1997). El bilingüismo. Bases para la intervención psicológica. Madrid: Síntesis.

Solís, M. (2001). “Actituds per el canvi: educar en la llengua i societat”. Llengua i ús: Revista Técnica de Política L ingüística, 21, 70-73.

Published

05-05-2013

How to Cite

Rodríguez-Fernández, A., Ruiz-de-Azua-Ormaza, U., & Axpe, I. (2013). The Role of High School Students’ Linguistic Attitudes in Grade and Motivation toward the Study of a Language. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 1(1). https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v1.615

Issue

Section

Research articles