Digital Literacy in Adults: An Overview of the Problems, Challenges and Solutions in the Twentieth Century

Authors

  • Víctor Hugo Valenzuela Valencia Instituto Tecnológico de Sonora
  • Domingo Villavicencio Aguilar Instituto Tecnológico de Sonora
  • Roberto Limón Ulloa Instituto Tecnológico de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.693

Keywords:

Literacy, Adults, Digital, Problems, Solutions

Abstract

Day by day educational and government institutions choose to generate Virtual Learning Environments, being the use of technology a part of the chosen competence to develop; using digital platforms implies resource handling to facilitate educational projects managament, cloud documents, colaborative tools, publish and spread digital products. The advantage of using digital tools is that allows the quality assesment of the retrieved information. Then the appropiation of technological tools is considered an emerging social need. Kids, youngs and adults require abilities to use them, according to their grade of complexity it will be necessary to practice or going to an institution to get training. While the adult already use the technology to browse the internet, chat, multimedia use, make online procedures, watch news, consult books, among other activities; it is necessary to offer spaces for office software, social networks and applied multimedia training; in Mexico there are options like the Technological Literacy Training for Adults that takes place on the Instituto Tecnológico de Sonora (Sonoran Institute of Technology). Once the need of training is covered it is essential that the adult continues practicing and getting training with the objective of generating an update culture. An adequate and continual process for technological literacy will avoid adults being excluded of knowledge and information society. Also, it is important to consider training on using mobile devices with Mobile Learning wich allows the user to gradually be fluent on this technology, from locate online documents, sharing them, group collaboration to even learning from every place on any moment.

Author Biographies

Víctor Hugo Valenzuela Valencia, Instituto Tecnológico de Sonora

Maestro en Educación y Licenciado en Ciencias de la Educación por el Instituto Tecnológico de Sonora. Coordinador del Taller de Alfabetización para Adultos y del programa Mobile Learning: cambiando las expectativas de los niños (Tablet.mx). Asesor en Universidad Pedagógica Nacional, Director en el Centro Educativo Guaymax.

Domingo Villavicencio Aguilar, Instituto Tecnológico de Sonora

Director del Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON), Unidad Guaymas, Doctor en Educación, Maestro Investigador, Coordinador Académico, Jefe de Departamento de ITSON, Coordinador del programa Mobile Learning: cambiando las expectativas de los niños (Tablet.mx).

Roberto Limón Ulloa, Instituto Tecnológico de Sonora

Maestro Investigador, Coordinador de la carrera de Ingeniería en Software en el Instituto Tecnológico de Sonora, realizó sus estudios de Maestría en la Universidad Politécnica de Madrid, es Consultor de Negocios Certificado y  Autor de libro: El método de Craig Larman. Un enfoque práctico.

References

Alarcón,T., Santiago, M. E. y Morfín, M. (2012). Educación Tecnológica con Responsabilidad: Alfabetización Sociológica. e-Gnosis, Enero-Diciembre, 1-11.

Arenas, R. (2009). Alfabetización Tecnológica y Digital de Adultos Mayores ¿Problema Cultural o Generacional? Recuperado de http://www.iiisci.org/journal/CV$/risci/pdfs/GX339XD.pdf

Barbera, De Dios, Domenech, Egea, Galván, Postius, Ragal, y Ruipérez (2013) 10 males de las nuevas tecnologías. http://www.efesalud.com/blog-salud-prevencion/10-males-de-las-nuevas-tecnologias/

Belloch, C. Entornos Virtuales de Aprendizaje, Unidad de Tecnología Educativa (UTE). Universidad de Valencia (2010). Recuperado de: http:// www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA3.pdf

Boarini, M. (2006). Adultos Mayores: actitud, aptitud e inserción en la sociedad de las TICs. Recuperado de: http://www.gerontologia.org/portal/archivosUpload/concursoRLG/2006/personas/PersonasNominado4.pdf

Centro de Educación y Tecnologías Enlaces (2013). Matriz de habilidades TIC para el aprendizaje. Recuperado de: http://www.enlaces.cl/index.php?t=44&i=2&cc=2285&tm=2

Flores, J. (2004). How to Become a Proficient Online Learner. EE.UU.:Authorhouse – 1stBooks.

Fuentes (2008). 10 habilidades o cualidades que se necesitan para ser exitoso en prácticamente cualquier cosa en la vida. Recuperado de https://rioja.wordpress.com/2008/08/26/10-habilidades-o-cualidades-que-se-necesitan-para-ser-exitoso-en-practicamente-cualquier-cosa-en-la-vida/

Fumero, A. (2010). Tecnologías “sociales” en una sociedad tecnológica. Razón y Palabra, Agosto-Octubre

García, A. (2012). Mayores y nuevas tecnologías, cómo les ayudan. Recuperado de http://www.consumer.es/web/es/solidaridad/proyectos_y_campanas/2012/10/16/213784.php

Hernández, G. (2015). Políticas de EPJA en América Latina y el Aprendizaje a lo Largo de la Vida. Conceptualizaciones políticas y prácticas del aprendizaje a lo largo de la vida. Revista Desicio. CREFAL. 39

Johnson, L., Adams Becker, S., Gago, D. Garcia, E., y Martín, S. (2013). NMC Perspectivas Tecnológicas: Educación Superior en América Latina 2013-2018. Un Análisis Regional del Informe Horizon del NMC. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Limón, R. (2015). La inclusión de recursos tecnológicos innovadores para enriquecer y potenciar el desempeño humano en la sociedad. En Gonzalez, A., Zabala, M.A.,

Rodríguez, A.M. y Vazquez, M.A. (Compiladores), Aportes de inclusión al conocimiento y alfabetización tec-nológica para adultos, un reto a la reducción de la brecha digital (pp. 9-24). Cd. Obregón, Sonora. México: ITSON y TABOOK

Instituto Tecnológico de Sonora (s/f). Alfabetización Tecnológica. Recuperado de http://www.itson.mx/Comunidad/servicios/Paginas/alfabetizacion.aspx

Marco, M., Monreal, M. & Muñoz, M. (2001). El adulto, etapas y consideraciones para el aprendizaje. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1183063.pdf

Marqués, P. (2000). Los docentes: Funciones, roles competencias necesarias, formación. Recuperado de http://peremarques.pangea.org/docentes.htm

Muñoz, E. E. & Colina B.( septiembre-diciembre, 2013). Impacto del proceso de alfabetización tecnológica en Venezuela: años 1999 al 2012 Opción, vol. 29, núm. 72, pp. 117-141 Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela

Ortiz, M. (2005). La informática y el adulto mayor. Recuperado de http://www.uv.mx/cienciahombre/revistae/vol20num3/articulos/informatica/

Revuelta, F. I. (2011). Competencia Digital: Desarrollo de aprendizajes con mundos virtuales en la escuela 2.0. Edutec-e. España.

Ruedas, E. (2009). Los adultos y la apropiación de tecnología. Un primer acercamiento. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/MESO/article/view/MESO0909120329A

Silva, J.E & Gimeno, M.A. (2015). Alfabetización digital para Padres y Apoderados de Estudiantes Vulnerables. Revista Interamericana de Educación de Adultos. Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe. CREFAL.

Tula, F. (2011). Consumo tecnológico y educación tecnológica: fundamentos filosóficos para un proyecto futuro. Sociologias, Enero-Abril, 154-175 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222011000100007

UNESCO. (2011). Educación de calidad en la era digital - Una oportunidad de cooperación para UNESCO en América Latina y el Caribe (pp. 9). OREALC/UNESCO. Argentina.

Vargas, M. (2012). Tecnología en adultos mayores. Recuperado de http://es.slideshare.net/maripazvargas1/tecnologia-en-adultos-mayores

Valdez, R. (2008) La educación de Adultos Enmarcado en el Aprendizaje a lo Largo de la Vida. Revista Interamericana de Educación de Adultos. Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe. CREFAL.

Valenzuela, V. (2015). Retos y tendencias para la alfabetización tecnológica en adultos del siglo XXI. En Gonzalez, A., Zavala, M. A., Rodríguez, A. M. y Vazquez, M. A. (Compiladores), Aportes de inclusión al conocimiento y alfabetización tecnológica para adultos, un reto a la reducción de la brecha digital (pp. 40-42). Cd. Obregón, Sonora. México: ITSON y TABOOK.

Vargas, M. (2012). Tecnología en adultos mayores. Recuperado de http://es.slideshare.net/maripazvargas1/tecnologia-en-adultos-mayores

Vargas, C. (2015). Los múltiples propósitos del aprendizaje a lo largo de la vida. Conceptualizaciones políticas y prácticas del aprendizaje a lo largo de la vida. Revista Desicio. CREFAL. 39 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16133047009

Villavicencio, D. (2015). Retos y tendencias para la alfabetización tecnológica en adultos del siglo XXI. En Gonzalez, A., Zabala, M.A., Rodríguez, A.M. y Vazquez, M.A. (Compiladores), Aportes de inclusión al conocimiento y alfabetización tecnológica para adultos, un reto a la reducción de la brecha digital (pp. 186-197). Cd. Obregón, Sonora, México: ITSON y TABOOK

Published

28-06-2016

How to Cite

Valenzuela Valencia, V. H., Villavicencio Aguilar, D., & Limón Ulloa, R. (2016). Digital Literacy in Adults: An Overview of the Problems, Challenges and Solutions in the Twentieth Century. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 4(2). https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.693

Issue

Section

Research articles