Digital Literacy in Adults: An Overview of the Problems, Challenges and Solutions in the Twentieth Century
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.693Keywords:
Literacy, Adults, Digital, Problems, SolutionsAbstract
Day by day educational and government institutions choose to generate Virtual Learning Environments, being the use of technology a part of the chosen competence to develop; using digital platforms implies resource handling to facilitate educational projects managament, cloud documents, colaborative tools, publish and spread digital products. The advantage of using digital tools is that allows the quality assesment of the retrieved information. Then the appropiation of technological tools is considered an emerging social need. Kids, youngs and adults require abilities to use them, according to their grade of complexity it will be necessary to practice or going to an institution to get training. While the adult already use the technology to browse the internet, chat, multimedia use, make online procedures, watch news, consult books, among other activities; it is necessary to offer spaces for office software, social networks and applied multimedia training; in Mexico there are options like the Technological Literacy Training for Adults that takes place on the Instituto Tecnológico de Sonora (Sonoran Institute of Technology). Once the need of training is covered it is essential that the adult continues practicing and getting training with the objective of generating an update culture. An adequate and continual process for technological literacy will avoid adults being excluded of knowledge and information society. Also, it is important to consider training on using mobile devices with Mobile Learning wich allows the user to gradually be fluent on this technology, from locate online documents, sharing them, group collaboration to even learning from every place on any moment.
References
Alarcón,T., Santiago, M. E. y Morfín, M. (2012). Educación Tecnológica con Responsabilidad: Alfabetización Sociológica. e-Gnosis, Enero-Diciembre, 1-11.
Arenas, R. (2009). Alfabetización Tecnológica y Digital de Adultos Mayores ¿Problema Cultural o Generacional? Recuperado de http://www.iiisci.org/journal/CV$/risci/pdfs/GX339XD.pdf
Barbera, De Dios, Domenech, Egea, Galván, Postius, Ragal, y Ruipérez (2013) 10 males de las nuevas tecnologías. http://www.efesalud.com/blog-salud-prevencion/10-males-de-las-nuevas-tecnologias/
Belloch, C. Entornos Virtuales de Aprendizaje, Unidad de Tecnología Educativa (UTE). Universidad de Valencia (2010). Recuperado de: http:// www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA3.pdf
Boarini, M. (2006). Adultos Mayores: actitud, aptitud e inserción en la sociedad de las TICs. Recuperado de: http://www.gerontologia.org/portal/archivosUpload/concursoRLG/2006/personas/PersonasNominado4.pdf
Centro de Educación y Tecnologías Enlaces (2013). Matriz de habilidades TIC para el aprendizaje. Recuperado de: http://www.enlaces.cl/index.php?t=44&i=2&cc=2285&tm=2
Flores, J. (2004). How to Become a Proficient Online Learner. EE.UU.:Authorhouse – 1stBooks.
Fuentes (2008). 10 habilidades o cualidades que se necesitan para ser exitoso en prácticamente cualquier cosa en la vida. Recuperado de https://rioja.wordpress.com/2008/08/26/10-habilidades-o-cualidades-que-se-necesitan-para-ser-exitoso-en-practicamente-cualquier-cosa-en-la-vida/
Fumero, A. (2010). Tecnologías “sociales” en una sociedad tecnológica. Razón y Palabra, Agosto-Octubre
García, A. (2012). Mayores y nuevas tecnologías, cómo les ayudan. Recuperado de http://www.consumer.es/web/es/solidaridad/proyectos_y_campanas/2012/10/16/213784.php
Hernández, G. (2015). Políticas de EPJA en América Latina y el Aprendizaje a lo Largo de la Vida. Conceptualizaciones políticas y prácticas del aprendizaje a lo largo de la vida. Revista Desicio. CREFAL. 39
Johnson, L., Adams Becker, S., Gago, D. Garcia, E., y Martín, S. (2013). NMC Perspectivas Tecnológicas: Educación Superior en América Latina 2013-2018. Un Análisis Regional del Informe Horizon del NMC. Austin, Texas: The New Media Consortium.
Limón, R. (2015). La inclusión de recursos tecnológicos innovadores para enriquecer y potenciar el desempeño humano en la sociedad. En Gonzalez, A., Zabala, M.A.,
Rodríguez, A.M. y Vazquez, M.A. (Compiladores), Aportes de inclusión al conocimiento y alfabetización tec-nológica para adultos, un reto a la reducción de la brecha digital (pp. 9-24). Cd. Obregón, Sonora. México: ITSON y TABOOK
Instituto Tecnológico de Sonora (s/f). Alfabetización Tecnológica. Recuperado de http://www.itson.mx/Comunidad/servicios/Paginas/alfabetizacion.aspx
Marco, M., Monreal, M. & Muñoz, M. (2001). El adulto, etapas y consideraciones para el aprendizaje. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1183063.pdf
Marqués, P. (2000). Los docentes: Funciones, roles competencias necesarias, formación. Recuperado de http://peremarques.pangea.org/docentes.htm
Muñoz, E. E. & Colina B.( septiembre-diciembre, 2013). Impacto del proceso de alfabetización tecnológica en Venezuela: años 1999 al 2012 Opción, vol. 29, núm. 72, pp. 117-141 Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela
Ortiz, M. (2005). La informática y el adulto mayor. Recuperado de http://www.uv.mx/cienciahombre/revistae/vol20num3/articulos/informatica/
Revuelta, F. I. (2011). Competencia Digital: Desarrollo de aprendizajes con mundos virtuales en la escuela 2.0. Edutec-e. España.
Ruedas, E. (2009). Los adultos y la apropiación de tecnología. Un primer acercamiento. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/MESO/article/view/MESO0909120329A
Silva, J.E & Gimeno, M.A. (2015). Alfabetización digital para Padres y Apoderados de Estudiantes Vulnerables. Revista Interamericana de Educación de Adultos. Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe. CREFAL.
Tula, F. (2011). Consumo tecnológico y educación tecnológica: fundamentos filosóficos para un proyecto futuro. Sociologias, Enero-Abril, 154-175 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222011000100007
UNESCO. (2011). Educación de calidad en la era digital - Una oportunidad de cooperación para UNESCO en América Latina y el Caribe (pp. 9). OREALC/UNESCO. Argentina.
Vargas, M. (2012). Tecnología en adultos mayores. Recuperado de http://es.slideshare.net/maripazvargas1/tecnologia-en-adultos-mayores
Valdez, R. (2008) La educación de Adultos Enmarcado en el Aprendizaje a lo Largo de la Vida. Revista Interamericana de Educación de Adultos. Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe. CREFAL.
Valenzuela, V. (2015). Retos y tendencias para la alfabetización tecnológica en adultos del siglo XXI. En Gonzalez, A., Zavala, M. A., Rodríguez, A. M. y Vazquez, M. A. (Compiladores), Aportes de inclusión al conocimiento y alfabetización tecnológica para adultos, un reto a la reducción de la brecha digital (pp. 40-42). Cd. Obregón, Sonora. México: ITSON y TABOOK.
Vargas, M. (2012). Tecnología en adultos mayores. Recuperado de http://es.slideshare.net/maripazvargas1/tecnologia-en-adultos-mayores
Vargas, C. (2015). Los múltiples propósitos del aprendizaje a lo largo de la vida. Conceptualizaciones políticas y prácticas del aprendizaje a lo largo de la vida. Revista Desicio. CREFAL. 39 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16133047009
Villavicencio, D. (2015). Retos y tendencias para la alfabetización tecnológica en adultos del siglo XXI. En Gonzalez, A., Zabala, M.A., Rodríguez, A.M. y Vazquez, M.A. (Compiladores), Aportes de inclusión al conocimiento y alfabetización tecnológica para adultos, un reto a la reducción de la brecha digital (pp. 186-197). Cd. Obregón, Sonora, México: ITSON y TABOOK
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org