Proposed of Knowledge Management in the Historical Archive of the UNAM
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v1.1097Keywords:
Knowledge Management, Historic Archive, Databases, Education, ICTAbstract
The work performed by the Archives in Mexico is valuable for preserve the documentation generated in the Institutions. Such is the case of the Historical Archive of the National Autonomous University of Mexico (AHUNAM). This Archive, in the performance of its functions, it also generates specialized knowledge. It is necessary to retain that Knowledge for future reference, dissemination and use. Therefore, in this paper a proposal for implementing knowledge management (KM) in the Archives of the UNAM, specifically Section of Conservation and Restoration (SCR) will be discussed. The proposal is based on the methodology by Gustavo Novelo (2010). The proposal shows the relevance to systematize, preserve and disseminate the knowledge generated within the AHUNAM to generate new knowledge within the institution.
References
Andreu, R. y Sieber, S. (1999). La gestión integral del conocimiento y del aprendizaje. España: Economía Industrial.
CESU. (2005). Centro de estudios sobre la universidad 1976-2006. México: UNAM.
Correa, G., Rosero. S. y Segura H. (2008). Diseño de un modelo de gestión de conocimiento para la escuela Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 31, 85-108.
García, R. y Cuevas O. (2009). Diseño y aplicación de una plataforma tecnológica para la gestión del conocimiento. Caso ITSON. Apertura, 9, 6-19.
IISUE. (2009). Reglamento Interno del Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. México: UNAM.
IISUE. (2011). Archivo Histórico, Definición y objetivos. México: UNAM. Disponible en: http://www.iisue.unam.mx/seccion/archivo/index.html. Consultado el 7 de septiembre de 2011.
Minakata, A. (2009). Gestión del conocimiento en educación y transformación de la escuela. Notas para un campo en construcción. Revista Electrónica Sinéctica, 32, 1-21.
Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1016/0024-6301(96)81509-3
Novelo, G. (2010). Knowledge Management: ¿administrar, gestionar o potenciar el conocimiento en las organizaciones? México: NW Grupo Empresarial-Solar Servicios Editoriales.
Romero, C. (2007). Gestión del conocimiento, asesoramiento y mejora escolar. El caso de la escalera vacía. Revista de currículum y formación del profesorado, 11.
Ruiz Velasco, E. (2007). Cibertrónica. Aprendiendo con tecnologías de la inteligencia en la web semántica. México: IISUE/Díaz de Santos.
Swan, J. y Scarbrough, H. (2001). Knowledge: Concepts and controversies. Journal of Management Studies, 38, 913–921. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-6486.00265
Villanueva, G. et al. (2002). Manual de procedimientos técnicos para archivos históricos de universidades e instituciones de educación superior. México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla-Archivo Histórico Universitario-CESU-Archivo Histórico de la UNAM.
Wallace, D. (2007). Knowledge Management. Historical ando Cross-Disciplinary Themes. USA: Libraries Unlimited Knowledge Management Series.
Zenteno, B. (2008). Organización del Fondo Histórico Álvaro Santiago, Informe académico por Actividad Profesional. Colegio de Historia. FFyL. México: UNAM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Revista Internacional de Tecnologías en la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org