Emerging Technologies. Use and Application in Public Institutions of Colombia: Systematization of Experiences
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedutech.v8.3024Keywords:
Emerging technologies, Systematization, Educational Uses of ICT, Impact of ET, Education for lifeAbstract
This qualitative research is the systematization of seven investigations carried out in eight public institutions in Colombia on the use of emerging technologies in basic and higher education. The objective is to analyze the integration of emerging technologies in eight public institutions in Colombia; Its theoretical constructs are mediations, emerging technologies (ET), educational innovation and impact on education from ET and ET within the school curriculum. The methodology of this research is qualitative, descriptive in scope, with a quantitative component in terms of percentages obtained from a population made up of teachers and students from different institutions. For the collection of information in this research, instruments such as semi-structured interviews and questionnaires were applied. The data obtained served to account for the systematization and analysis of the current use of these technologies and their application in educational contexts.
References
Acero, J. (2021). Uso pedagógico de las mediaciones tecnológicas en la enseñanza de las Ciencias del deporte y la Educación Física de la Universidad de Cundinamarca [Tesis de maestría no publicada] Corporación universitaria Minuto de Dios UNIMINUTO UVD.
Acuña, J. y Silva, A. (2021). Uso de las tecnologías emergentes como herramienta motivacional en el proceso de enseñanza – aprendizaje de los estudiantes del grado cuarto 03 de la I. E. D. Urbano Molina Castro [Tesis de maestría no publicada] Corporación universitaria Minuto de Dios, UNIMINUTO UVD.
Arciniegas, D y García, A. (2021). Uso de las tecnologías emergentes en la institución educativa Manuel María Mallarino de Trujillo Valle [Tesis de maestría no publicada] Corporación Universitaria Minuto de Dios, UNIMINUTO UVD.
Bertel, L. y Bolaños, B. (2021). Uso de los recursos digitales abiertos en la resolución de problemas rutinarios de adición y sustracción en estudiantes de segundo grado de la Institución educativa La Unión de Sincelejo [Tesis de maestría no publicada]. Corporación Minuto de Dios, UNIMINUTO UVD.
Concari, S. B. (2014-09). Tecnologías emergentes ¿cuáles usamos? Latin-American Journal of Physics Education, 8, 494-503. http://www.lajpe.org/sep14/13_LAJPE_899_Sonia_Concari.pdf
Consejo Nacional de Política Económica y Social (CONPES). Política nacional para impulsar la innovación en las prácticas educativas a través de las tecnologías digitales. Archivo 3988 DNP DE 2020 https://normograma.info/men/docs/pdf/conpes_dnp_3988_2020.pdf
Cortés Rincón, A. (2016). Prácticas innovadoras de integración educativa de TIC que posibilitan el desarrollo profesional docente: un estudio en instituciones de niveles básica y media de la ciudad de Bogotá (Col). [Tesis doctoral] Universitat Autónoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/400225/acr1de1.pdf?sequence=1
Pacheco Bolaño, J. y Díaz Chávez, E. (2021). Incidencia de la informática móvil en el proceso de enseñanza de los docentes de Educación Básica Secundaria y Media de la I.E.D. Urbano Molina Castro. Maestría en educación. [Tesis de maestría no publicada] Corporación universitaria Minuto de Dios, UNIMINUTO UVD.
Gutiérrez N. A. y León G., A. (2021). Influencia de las tecnologías emergentes informáticas, en el proceso educativo de los grados segundo y tercero de las instituciones públicas Anaime y Gerardo Paredes [Tesis de maestría no publicada]. Corporación Universitaria Minuto de Dios UNIMINUTO UVD.
López, S. U. (2016). Dimensiones de la inclusión de las tic en el currículo educativo: una aproximación teórica. Revista Interuniversitaria, 28(1), 209-223. doi:http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.edu/10.14201/teoredu2016281209223 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu2016281209223
Marte, R. (2018.). Uso de las tecnologías en educación, las nuevas tecnologías. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (marzo 2018). En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/03/tecnologias-educacion.html
Martín-Barbero, J. (2011). De los medios a las mediaciones. Asociación española de investigación en comunicación. Universitat de Barcelona.
Merchán, C. y Muñoz, G. (2019). Mediaciones Pedagógicas y Tecnológicas para personas con discapacidad [Tesis de Pregrado]. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.
Momino, J. y Sigales, C. (2016). El impacto de las TIC en la educación. UOC Ediciones. doi:http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.edu/10.26620/uniminuto.inclusion.6.1.2019.151-157
Muñoz, H. (2016). Mediaciones Tecnológicas: nuevos escenarios de la práctica pedagógica. Praxis y saber 7(13), pp. 199 - 221. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.4172
Popkewitz, T. S. (2007). La historia del currículum: La educación en los estados unidos a principios del siglo XX, como tesis cultural acerca de lo que el niño es y debe ser. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 11(3), 0. https://www.redalyc.org/pdf/567/56711302.pdf
Prensky, M. (2001). Nativos e inmigrantes digitales. MCB University Press, 9(5). https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
Quintero, R. y Ayala, V. (2021) Uso de las Tecnologías Emergentes en el quehacer docente y en el desarrollo del currículo, en la Educación Básica Primaria de la Institución Educativa Quebrada Grande en La Unión- Valle del Cauca [Tesis de maestría no publicada]. Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO.
UNESCO. (2019). Marco de competencia de los docentes en materia de TIC. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/marco-competencias-docentes
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org