Modeling and management of a pedagogical (MAAE: audiovisual media applied to education ) for the recovery and strengthening of social values in fourth grade students of the school Santa Cruz de Lorica -Córdoba, Colombia

Authors

  • Jose Antonio Correa Padilla Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v2.968

Keywords:

Information Technology and Communication, Values, Values Education, Entertainment, Audiovisual Media, DPS: Participatory Social Documentary

Abstract

This research seeks to rescue, strengthen and form human values, encourages an axiomatic change that is favorable for all. And is to overcome the clear need to establish an environment and a healthy bond between the students and the teacher, students among themselves, as students and parents, which together with teachers and society must educate well to children, with the best intentions in the normal activity of human affective relations, hence the implementation of this project will invite us to rethink our teaching work, taking a more critical and actual role against the formation of people beyond contents. The surest way to improve is to inculcate human values, as real as essential to strengthening the values of fourth grade children Basic Primary Education Institution Santa Cruz de Lorica, in this case through the implementation of a teaching proposal called MAAE (Applied to Audiovisual Media Education) which holds as a significant mediator between resources and strategies including management, use and creation of DPS: Participatory Social documentaries on rooted issues to needs and problems presented in context, with free stories and expressions spontaneous investigated, as well as the use of photographs, videos etc., where it was determined that the incidence was implementing the proposed strategy and from it to generate great motivation, critical thinking, changes in thinking, behavior and attitude, improving their school, family and social environment and in turn contributing to the use and ownership of audiovisual materials applied to education.

References

AIKEN. (2014). Programa de inclusión social “Cine Arte (Cine Para Todos)”. Montería, Colombia.

Basanta, E. M. (2001). La formación ética en las instituciones de Educación superior . Recuperado de: http://www.campus-oei.org/revista/deloslectores/173Basanta.PDF

Bustos, R. (2009). Propuesta de estrategias en diversos planteles para orientar a alumnos motivarlos en su vocación. Montería, Córdoba, Colombia.

Briceño. (2000). Estudio de campo de carácter descriptivo, para orientar la labor docente. Docente en Colombia, Universidad de Santander.

Carretero, G. (2012). Proyecto “Educación en valores y Medios Audiovisuales en el IES Villa de Vícar”.

Cardona, A. (2000). Formación de valores: Teoría, reflexiones y propuestas . México D. F., México: Grijalbo.

Cortina, A. (2000). El mundo de los valores: Ética mínima y educación . Bogotá, Colombia: El Búho.

Marqués, P. (2000). Impacto de las TIC en educación: funciones y limitaciones. Barcelona, España: UAB.

Frisancho, S. (2001). ¿Educación en valores o formación moral?: Algo más que sólo una discusión acerca de términos . Lima, Perú: PUCP-CISE.

OEI. (2002): Proyecto educación y cultura para la paz. En: OEI. Boletín 24. http://www.campusoei.org/valores/pecpperu.htm

Frondizi, R. (1968). ¿Qué son los valores? México D. F., México: Fondo de Cultura Económica.

García, S. (2001). Dirección por valores (DpV) y liderazgo postconvencional . Recuperado de: www.managementbyvalues.com/docs/dpv.pdf

Garza, T. J. y Patiño, G. S. (2000). Educación en Valores . México D. F., México: Editorial Trillas.

Gómez, J. R. (2004). Las TIC en la educación . Blog personal “Principios valores y virtudes” Recuperado de: http://portal.educ.ar/debates/educacionytic/formacion-docente/principiosvalores-y-virtudes.php

College of Computing. (1997). GVU´s 8th WWW user survey . Atlanta, Estados Unidos: Georgia Institute of Technology.

Palencia, A. (2013). Proyectos de transversalización de TIC en el aula, MEDUSA . Córdoba, Colombia: Ministerio de Educación Colombiana (Colegio Patio Bonito).

Palencia, A. (Noviembre de 2014). MEDUSA: Modelo para la gestión de tecnologías en la educación. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, celebrado en Buenos Aires, Argentina.

Santana, B. (1997). Introducing the Technophobia/Technophilia Debate: Some Comments on the Information Age. Los Ángeles, Estados Unidos: UCLA.

Juan Pablo II. (2002). Un nuevo foro para la proclamación del Evangelio . Mensaje del Santo Padre Juan Pablo II, para la Jornada Mundial de las Comunicaciones Sociales. Recuperado de: http://www.multimedios.org/docs/d001091/

Guevara, B., Zambrano, A. y Evies, A. (2007). ¿Para qué educar en valores? Educación en valores, 1 (7), 76-86.

UNESCO. (2010). Teaching and Learning for a Sustainable Future: The Practice of Citizenship. Associated Schools Project. París, Francia: UNESCO.

Published

08-06-2016

How to Cite

Correa Padilla, J. A. (2016). Modeling and management of a pedagogical (MAAE: audiovisual media applied to education ) for the recovery and strengthening of social values in fourth grade students of the school Santa Cruz de Lorica -Córdoba, Colombia. EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review Revista Internacional De Tecnologías Educativas, 2(2). https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v2.968

Issue

Section

Research articles