“Open School”: Tribe Educates Who Wants to Become a Teacher

Authors

  • Miquel Ortells Roca Universitat Jaume I
  • Marc Pallarés Piquer Universitat Jaume I
  • Flores Higueras Parra Universitat Jaume I

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v2.1234

Keywords:

ducational Innovation, Horizontality, Responsibility of Students, Practice–University Dialogue

Abstract

Even today, in the XXI century, the danger of “academic verbiage” is still present in university. The Educational Innovation Group «Shaking Lives», formed by teachers who belong to Department of Education of the UJI, proposes actions to overcome such verbiage. Focused in this goal it designs, conducts and evaluates an innovative project that takes advantage of personal and social experience of various actors of the educational system. Through the report of practical experiences and the subsequent dialogue it aims to achieve a more direct, practical, intuitive and with a greater burden of affection, of what constitutes today the task of teaching in public schools. The project assumes that only developing an approach based on interdisciplinary reflection, horizontality, cooperative work and confidence in the students' responsibility regarding their own initial training, we can get their awareness of the transformative task expected today in progressive education. The paper describes the background and conceptual foundations of the project, its different stages of development, results achieved and the implications socioeducational posed.

Author Biographies

Miquel Ortells Roca, Universitat Jaume I

Profesor asociado universitario, perteneciente al Área de Teoría e Historia de la Educación, del Dpto. de Educación de la Universitat Jaume I, de Castellón (España). Imparte las asignaturas de Teoría de la Educación e Historia de la Educación Contemporánea, pertenecientes ambas a los Grados de Maestro de Educación Infantil y Maestro de Educación Primaria. Ejerce además, como actividad profesional extra-universitaria, como maestro en un Centro Específico de Ed. Especial. Pertenece al Grupo de Innovación Educativa “Agitando Vidas”.

Marc Pallarés Piquer, Universitat Jaume I

Profesor asociado universitario, perteneciente al Área de Teoría e Historia de la Educación, del Dpto. de Educación de la Universitat Jaume I, de Castellón (España). Imparte las asignaturas de Teoría de la Educación e Historia de la Educación Contemporánea, pertenecientes ambas a los Grados de Maestro de Educación Infantil y Maestro de Educación Primaria. Ejerce además, como actividad profesional extra-universitaria, como profesor de Lengua en un Instituto de Educación Secundaria. Pertenece al Grupo de Innovación Educativa “Agitando Vidas”.

Flores Higueras Parra, Universitat Jaume I

Profesora asociada universitaria, perteneciente al Área de Teoría e Historia de la Educación, del Dpto. de Educación de la Universitat Jaume I, de Castellón (España). Imparte las asignaturas de Teoría de la Educación e Historia de la Educación Contemporánea, pertenecientes ambas a los Grados de Maestra de Educación Infantil y Maestra de Educación Primaria. Ejerce además, como actividad profesional extra-universitaria, como profesora del Ciclo Formativo de Integración Social. Pertenece al Grupo de Innovación Educativa “Agitando Vidas”.

References

Aguirre, A., Doménech, A., Escobedo, P., Francisco, A., García, K., Higueras, F., Martínez, A. Mª, Moliner Miravet, L., Ortells, M., Parra, S., Pastor, Ll.; Vidal, E. y Zancada, L. (2012). “Relatos de vida. Una forma de aprendizaje y empoderamiento personal”. Quaderns Digitals , 73.

Castells, M., Flecha, R., Freire, P., Giroux, H., Macedo, D., Willis, P. (1994). Nuevas perspectivas críticas en educación . Barcelona: Paidós.

Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.

Equipo Encontrando Vidas (Coord.) (2012). Afrodita ha llenado mi corazón. Relatos de vida de mujeres migrantes, lesbianas y bisexuales . Valencia: Ed. Novadors.

Francisco, A. y Moliner Miravet, L. (2010). “El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica”. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 13(4). 69-77.

Francisco, A. y Moliner Miravet, L. (2011). Service-Learning In The University: An experience with interdisciplinary groups. INTED2011: International Technology, Education and Development Conference . International Association For Technology, Education and Development (IATED). Valencia, 2011.

Francisco, A. y Traver, J. (2010). El APS como herramienta para la formación ciudadana en la universidad. XXIX Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. Universidad Complutense. Madrid, 2010.

García, R.; Traver, J. A. y Candela, I. (2001). Aprendizaje cooperativo: fundamentos, características y técnicas . Madrid: CCS.

Hargreaves, A. (1999). Profesorado, cultura y postmodernidad , Madrid: Morata

Lozano, M. (2011). Saberes enredados. Proyecto Docente. Castellón: Departamento de Educación, Área de Teoría e Historia de la Educación. Universitat Jaume I de Castelló (inédito).

Martí, M., Ortells, M. y Francisco, A. (2009). “Los roles dentro del aprendizaje cooperativo”. 9ª Jornada sobre Aprendizaje cooperativo. II Jornada sobre Innovación Docente. Almería.

Martí, M., Ortells, M. y Navarro, J. P. (2008). “La técnica del grupo de investigación aplicada a la asignatura de Hª de la Educación”. 8ª Jornada sobre Aprendizaje Cooperativo. I Jornada sobre Innovación Docente . Lleida.

Martí, M., Ortells, M., Sebastià, C., Blasco, C., e Higueras, F. (2011). “Debates: El valor del diálogo en la enseñanza de la Historia de la Educación”. JAC-11, Jornada sobre Aprendizaje Cooperativo. SPIEU, USE-UJI. Castellón.

Moliner García, O. (2011). Prácticas inclusivas: experiencias, proyectos y redes. Castelló: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Moliner Miravet, L. y Francisco, A. (2011). Conociendo el Aprendizaje Servicio: aspectos clave para esta metodología . En Sanchis, Mª L., Martí, M. y Cremades, I. (Eds.). Orientación e intervención educativa. Retos par los orientadores del Siglo XXI . Valencia: Tirant Lo Blanch.

Navarro García, J. P., Ortells Roca, M. y Martí Puig, M. (2009). “Las ‘Rúbricas de Evaluación’ como instrumento de aprendizaje entre pares”. 9ª Jornada sobre Aprendizaje cooperativo. II Jornada sobre Innovación Docente. Almería.

Ortells, M., Martí, M., y Aragón, F. (2010). “Guiones, pósteres y debates: Expresión colaborativa del conocimiento histórico-educativo en tres soportes”. X Jornades d’Aprenentatge Cooperatiu, Barcelona.

Ortells, M. y Roca, J. (2013). “Juan Roca: relats autobiogràfics d’un xiquet de la fam”. En R. Monlleó (Coord.). Biografies de guerra i posguerra . Castelló: Publicacions de la UJI (en prensa).

Perrenoud, Ph. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida . Barcelona: Graó.

Traver, J. A. (2009). Una estrella dansaire . Proyecto Docente. Castellón: Departamento de Educación, Área de Teoría e Historia de la Educación. Universitat Jaume I de Castellón (inédito).

Traver, J. A. y Rodríguez, M. (2011). Los cuadernos de aprendizaje en grupo. Una herramienta para favorecer el trabajo cooperativo . Sueca: Ed. La Xara-Novadors.

Traver, J. A., Francisco, A., Moliner, L. y Ortells, M. (2011). “Diálogo y cooperación en el aula a través de estrategias de horizontalidad en el aprendizaje y el desarrollo de vínculos entre la institución escolar y el territorio”. Foro Intervención Educativa y Desarrollo Comunitario.

Universidad Pedagógica Nacional, Unidad Ajusco, México, D.F., 27 de enero de 2011.

Trías, E. (1999). La razón fronteriza . Barcelona: Destino.

Trías, E. (2000). Ética y condición humana . Barcelona: Península.

Published

06-03-2013

How to Cite

Ortells Roca, M., Pallarés Piquer, M., & Higueras Parra, F. (2013). “Open School”: Tribe Educates Who Wants to Become a Teacher. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 2(2). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v2.1234

Issue

Section

Research articles