A Theoretical Framework to Study the Institutional Effects of Economic Stimuli on Faculty Members: Data From the Mexican Experience

Authors

  • Rosalía Susana Lastra Barrios Universidad de Guanajuato
  • Oscar Comas Rodríguez Universidad Autónoma Metropolitana

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v2.1237

Keywords:

Economic Stimuli, University, Faculty Members, Theoretical Framework

Abstract

A challenge in the social sciences and humanities is to create an order in the conceptual and methodological dispersion which will enable us to establish a value theory for academic production. This article contributes to this effort by providing a theoretical-interpretative framework that requires intensive interdisciplinary work. It is designed to allow us to more systematically understand the effect of the Mexican economic stimulus programs on the work of university professors as well as its concomitant institutional tensions. The phenomenon is examined in a variety of different ways, from an economic perspective a sociological one, using the information obtained from a sample collected from the National Researcher System. The conclusion is about the urgency of renewing certain pivotal aspects.

Author Biographies

Rosalía Susana Lastra Barrios, Universidad de Guanajuato

Doctora en Estudios Organizacionales (UAM), Master en Economía y Política Internacional (CIDE) y Licenciatura en Relaciones Internacionales (UNAM). Reconocida por el Sistema Nacional de Investigadores, Nivel I, México. Especialista en estudios sobre universidades, autora de varias obras como: Lastra B. Rosalía y Oscar Comas R. (2011). Institucionalización del profesorado universitario en México: Efectos de los Estímulos Económicos. España: Editorial Académica Española: 978-3-8443-4080-8/ Lastra B., Rosalía S., (2010) Estímulos al profesorado universitario en México y sus antípodas institucionales. Ed. Libros a cielo abierto. ISBN 978-607-7778-21-9 / Oscar Comas y Rosalía S. Lastra B. (2011). Colección Pedagogía Iberoamericana: lenguaje, formación investigativa e integral. Capítulo 12, Programas de Estímulo económico a profesores universitarios en México: un análisis por intersticios, p.p. 209-228, Editorial REDIPE, Colombia.

Oscar Comas Rodríguez, Universidad Autónoma Metropolitana

Doctor en Educación por la Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM) y Doctor en Ciencias (Geología) por la Universidad Autónoma de México (UNAM). Actualmente es Profesor investigador “C”, de tiempo completo en la Universidad Autónoma Metropolitana (UAM).

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Published

06-03-2013

How to Cite

Lastra Barrios, R. S., & Comas Rodríguez, O. (2013). A Theoretical Framework to Study the Institutional Effects of Economic Stimuli on Faculty Members: Data From the Mexican Experience. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 2(2). https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v2.1237

Issue

Section

Research articles