Challenges of Higher Education in Colombia in the Post-Conflict Period - Systemic Perspective
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v7.1644Keywords:
Higher Education, Peace, Armed Conflict, Peace Agreements, War, Violence, TransformationAbstract
This article shows the pertinence of considering the field of higher education as a scenario that serves as a place of production and as a channel for diffusion of axioms that can maintain or transform sociocultural structures. Therefore, it is responsible for being a context for the construction of new meanings regarding peace in the postagreement period. In this sense, at first the phenomenon of the armed conflict in Colombia will be addressed and how it has generated and normalized violence as a dominant practice in social relations. It will continue with the signifier of violence from a systemic perspective, which admits contemplating the different factors that maintain it. In a third moment the incidence of higher education will be addressed in the postagreement scenario, to conclude in some proposals or transformation strategies within it.
References
Asociación Colombiana de Universidades. (2014). Educación Superior y Posconflicto. Aportes para la construcción de una política. Bogotá, Colombia: ASCUN,recuperado de: https://www.ascun.org.co/publicaciones/detalle/boletin-4-educacion-superior-y-posconflicto-aportes-para-la-construccion-de-una-politica-d9b
Ball, S. (2014). Globalización, mercantilización y privatización: tendencias internacionales en Educación y Política Educativa. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22 (41). Recueprado de: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n41.2014.%20Ar%C3%ADculo%20publicado%20originalmente%20en:%20Revista%20de%20Pol%C3%ADtica%20Educativa,%20A%C3%B1o%201,%20N%C3%BAmero%201,%20UdeSA-Prometeo,%20Buenos%20Aires,%202009.
Betancur, R. (s/f) Una iniciativa interdisciplinaria de la Universidad: Conflicto, construcción de paz y transiciones, recuperado de: https://sextante.uniandes.edu.co/index.php/ejemplares/sextante-5/latitudes/iniciativa-interdisciplinaria-de-universidad
Bonilla, P. (2017). Cambios en las habilidades argumentativas suscitados por la implementación de una guía pedagógica para la reconciliación en niños de contextos de violencia en Colombia, recueprado de: https://repositorio.itesm.mx/ortec/handle/11285/622477
Cañon, R. (2017). Reconciliación y perdón en la escuela, recuperado de: http://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/1280/ca%C3%B1onoscar2017.pdf?sequence=1&isAllowe
Cardénas, S. (2016). El posconflcito y la Educación superior privada, recuperado de: http://colombia2020.elespectador.com/pais/el-posconflicto-y-la-educacion-superior-privada
Consejo Nacional de Educación Superior CESU (s/f) Acuerdo por lo Superior 2034, Propuesta para la excelencia de la Educación Superior en Colombia en el escenario de la Paz, ISBN 978-958-691-668-4, Multi-impresos S.A.S, recuperado de: https://es.scribd.com/document/255789044/Politica-Publica-de-La-Educacion-Superior-revisado
Chaux, E. (2015). Los retos de las Instituciones de Educación Superior en el posconflicto en Colombia. CES Medicina Veterinaria y Zootecnia, 10(1), 06-07. Retrieved September 03, 2017, recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-96072015000100001&lng=en&tlng=es.
Henao, M. y Giraldo, Á. (2016). El perdón y la reconciliación: una mirada desde el aula de clase. Plumilla Educativa, (17), 172-193, recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/308765929_El_perdon_y_la_reconciliacionuna_mirada_desde_el_aula_de_clase DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.17.1755.2016
González, T. (2017). Violencia Conyugal-comprensión e intervención en red/Conjugal violence-understanding and network intervention. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 6(1), recuperado de: file:///Users/tinaalejandra/Downloads/1115-4757-2-PB%20(6).pdf DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v6.1115
Márquez, A. (2014). El papel de la educación en situaciones de posconflicto: estrategias y recomendaciones. Hallazgos, 11(21), 223-245, recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/hall/v11n21/v11n21n14.pdf DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2014.0021.13
Moreno, K. Cediel, M y Herrera, L. (2016). Emociones en niños y adolescentes desde la experiencia del desplazamiento y la vinculación a los grupos armados en Colombia. PANORAMA, 10(19), 85-96. DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v10i19.834
Muñoz, W., Ramírez, N., y Méndez, Á. (2015). Colombia: educación superior y post-conflicto. Proceso de reconstrucción de tejido social basado en el post-conflicto/Colombia: Higher Education and Post-Conflict." Process of rebuilding the social fabric based on post-conflict". Revista Internacional de Aprendizaje en la Educación Superior, 2(2). DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revedusup.v2.1007
Pineda, E. (2016). Desplazamiento forzado en Colombia: Un análisis de la incidencia del Derecho Internacional en la Normativa Nacional, recuperado de: file:///Users/tinaalejandra/Downloads/3664-1-13985-1-10-20160808.pdf
Rodríguez, M. y Landínez, P. (2014). Educación, paz y posconflicto: oportunidades desde la educación superior. Revista Universidad de La Salle, (65), 115-134, recuperado de: https://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ls/article/view/3357
Rodríguez, J., y Moreno, K. (2017). El camino al posconflicto: referencias y enseñanzas hacia la paz. Ploutos, 7(1), 40-46. DOI: https://doi.org/10.21158/23227230.v7.n1.2017.1759
Centro Nacional de Memoria Histórica. ¡Basta Ya! Colombia: Memoria de Guerra y Dignidad. Resumen. Bogotá: Pro-Off Set, 2013, recuperado de: http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2013/bastaYa/resumen-ejecutivo-basta-ya.pdf
Valencia Á., Corredor, O., Jiménez C., De los Ríos C., Y Salcedo D. (2016). Pedagogy, education and peace in post-conflict and social inclusion scenarios. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 126-140, recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/695/69545978012.pd DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v13n1a11
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org