Reflection on defection in the university context and the need to contribute from a gender perspective
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v8.2049Keywords:
College Desertion, Accompaniment, Permanence, Social Innovation, SensemakerAbstract
The present work is derived from the research project called Integral Accompaniment Program for Students of the Head of the Family of UNIMINUTO Pasto, which is currently in progress, therefore, what is described in this article is a reflection on student desertion in the university context and the need to provide strategies from a gender perspective, recognizing that there are differential factors in the causes of school dropout among men and women. The impact of the project is expected to reduce absenteeism and desertion and the prevention of gender-based violence that contributes to the achievement of inclusion and social equity.
References
Alcaldía Municipal de Pasto. (2016). Plan de Desarrollo Municipal Pasto Educado Constructor de Paz. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/324044849/Plan-de-Desarrollo-Pasto-2016-2019
Bermudez, G., & Gomez, H. (2001). Los problemas en tecnología: una propuesta metodológica. Revista Tecnura. Recuperado de: file:///C:/Users/uniminuto.PASTO_THINKCENT/Downloads/6120-27819-1-PB.pdf
Cañas, A. (2007). Caracterización Teórico Metodológica de las Intervenciones Grupales con Mujeres Víctimas de Violencia en la Pareja;Tesis de para optar al Título de Psicólogo, Universidad de Chile. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2007/canas_a/sources/canas_a.pdf
Congreso de la República de Colombia. (2008). LEY 1257 DE 2008. Recuperado de: https://www.oas.org/dil/esp/LEY_1257_DE_2008_Colombia.pdf
Corporación Universitaria Minuto de Dios Centro Regional Pasto. (2017). Informe de caracterización de estudiantes de UNIMINUTO Pasto 2017-1. Documento de trabajo Bienestar Institucional y Pastoral
Corporación Universitaria Minuto de Dios Centro Regional Pasto. (2017). SINE ACADÉMICO 2017-1. Estudiantes matriculados Centro Regional Pasto.
Corporación Universitaria Minuto de Dios Centro Regional Pasto. (2014). Proyecto Educativo Institucional. Recuperado de: http://www.uniminuto.edu/documents/941377/1434225/Proyecto+Educativo+Institucional+2013.pdf/849a034b-2ee8-448c-9aa9-93e2cef4a317
Corporación Universitaria Minuto de Dios Centro Regional Pasto. (2013). Políticas Institucionales UNIMINUTO. Recuperado de: http://www.uniminuto.edu/documents/941377/941434/Documento+de+Pol%C3%ADticas+Institucionales+%28Politicario%29/9bb3e419-165c-4335-b56e-677151466858
Departamento Nacional de Planeación. (2017). Guía para la construcción y estandarización de la Cadena de valor. Recuperado de: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Inversiones%20y%20finanzas%20pblicas/MGA_WEB/Guia%20Cadena%20de%20valor_v%205.pdf
Departamento Nacional de Planeación. (2015). Manual Conceptual Metodología General Para la Formulación y Evaluación de Proyectos de Inversión Pública (MGA). Recuperado de: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/MGA/Tutoriales%20de%20funcionamiento/Manual%20conceptual.pdf
Departamento Nacional de Planeación (2014). Plan Nacional de Desarrollo Todos por un nuevo país. [web log post]. Recuperado de: https://www.minagricultura.gov.co/planeacion-control-gestion/Gestin/Plan%20de%20Acci%C3%B3n/PLAN%20NACIONAL%20DE%20DESARROLLO%202014%20-%202018%20TODOS%20POR%20UN%20NUEVO%20PAIS.pdf
Gobernación de Nariño. (2016). Plan de desarrollo Departamental Nariño corazón del mundo. [web log post]. Recuperado de: http://xn--nario-rta.gov.co/inicio/index.php/gobernacion/plan-de-desarrollo/354-plan-de-desarrollo-departamental-narino-corazon-del-mundo-2016-2019
Figuerola, N. (2014). Gobernabilidad de los proyectos. [web log post]. Recuperado de: https://articulospm.files.wordpress.com/2014/05/gobernabilidad-de-los-proyectos.pdf
Fondo de Población de las Naciones Unidas. (s.f.). El enfoque basado en los derechos. [web log post]. Recuperado de: http://www.unfpa.org/es/el-enfoque-basado-en-los-derechos-humanos
Guzmán, C; Durán, D; Franco, J; Castaño, E; Gallón, S; Gómez, K & Vásquez, J. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2015).Decreto 1075 de 2015. Recuperado de: http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/decreto_1075_de_2015.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Estadísticas de deserción y graduación estudiantil. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-357549_recurso_3.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2013). Política y estrategias para incentivar la permanencia y graduación en educación superior 2013-2014. Acuerdo Nacional para disminuir la deserción estudiantil en educación superior. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_archivo_pdf_politicas_estadisticas.pdf
Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. (s.f.). Guía N° 1 de cero papel en la Administración Pública. Recuperado de: http://estrategia.gobiernoenlinea.gov.co/623/articles-8257_papel_buenaspracticas.pdf
Organización de las Naciones Unidas ONU (1995). Informe sobre la cuarta Conferencia Mundial sobre la mujer. Beijing.
Ortegón, E., Pacheco, J.P., & Prieto, A. (2015). Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. Santiago de Chile: Naciones Unidas. Recuperado de: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5607/S057518_es.pdf?sequence=1
Solis, Sonia. (s.f.). El enfoque de derechos: aspectos teóricos y conceptuales. Recuperado de: http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000133.pdf
UNESCO. (s.f.). Igualdad de género. [web log post]. Recuperado de: http://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/digitallibrary/cdis/Iguldad%20de%20genero.pdf
Universidad Central. (2001). Fortalecimiento de la Equidad de Género en la Educación Superior. Recuperado de: http://www.humanas.unal.edu.co/genero/files/9814/3947/0501/Informe_especial_proyecto_FEGES.pdf
Universidad de los Andes (2014). Determinantes de la deserción estudiantil. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_Informe_determinantes_desercion.pdf
Viloria, J & Peralta, A. (2013). Análisis de los factores determinantes de la deserción estudiantil en la Universidad Popular del Cesar. Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-345066_recurso_6.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org