Origin and History of Ecuavolley

Educational Cultural Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevsocial.v10.2697

Keywords:

History of ecuavoley, Origin of ecuavoley, Culture, Ecuador, Ball sports, Education, Physical Education

Abstract

The present study allowed to know the history of the traditional Ecuadorian sport ecuavolley, its socio-cultural impact, the origin of the term, and the provinces where its practice began. The stated objectives were: to establish a grounded theory about the beginnings of ecuavolley; to analyze the social and cultural impact of ecuavolley in Ecuador; to determine the time when their practice began and to know the decade in which the term ecuavolley began to be used. It will be conducted through the qualitative paradigm, based on four scientific phases: preparatory, field, historical, documentary, and informative analysis.

Author Biography

Alex Santiago Galeano, Universidad Camilo José Cela

Alex Galeano, Magister en Gestión de la Calidad de la Educación Universidad Técnica del Norte, Licenciado en Educación Física Deportes y Recreación Universidad Técnica del Norte, estudiante de Experto Universitario en Nutrición Deportiva Universidad Internacional de la Rioja. Docente de Educación Física. Entrenador de Bicicross,  Ecuavoley y turismo de aventura, jugador profesional de Ecuavoley. Antropometrista ISAK nivel 1.

References

Aróstegui, J. (1995). La investigación histórica: teoría y método. Historia Contemporánea http://ojs.ehu.eus/index.php/HC/article/view/19816/17647

Atkinson, P., Coffey, A. y Delamont, S. (1999). ETNOGRAFÍA: Post, Pasado y Presente. Revista de Etnografía Contemporánea, 28(5), 460–471. http://doi.org/10.1177/089124199028005004 DOI: https://doi.org/10.1177/089124199028005004

Bisquerra, R., y Alzina, R. B. (2016). Metodología de la investigación educativa (Vol. 5). Editorial La Muralla.

Bringas, M. (2002). Una aportación a la evolución de la pelota vasca en el ámbito de la estrategia, táctica y técnica: mano individual, en trinquete vs. En frontón de pared izquierda. [Tesis Doctoral]. Universidad del País Vasco, España. http://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=212479

Burgués, P. L. (2000). Juegos y deportes populares tradicionales (Vol. 567). Publicaciones Inde.

Cabrera, F. C. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71. http://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf

Capretti, S. (2011). La cultura en juego: El deporte en la sociedad moderna y post moderna. Trabajo y sociedad: Indagaciones sobre el empleo, la cultura y las prácticas políticas en sociedades segmentadas, 16, 14-20. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3731355

Cardoso, C. F. (1981). Introducción al trabajo de la investigación histórica. Editorial Crítica.

Cifuentes, J. F. y Ramírez, S. P. (2019). Los ancestrales deportes de pelota maya en el contexto educativo de Guatemala. Revista Latinoamericana de Educación y Estudios Interculturales-RLEEI ISSN: 2448-8801, 3(4), 119-134.

De Gialdino, V. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa, 42-50.

Deslauriers, J. P. (2004). Investigación cualitativa: guía práctica. Editorial Papiro.

Diem, C. (1966). Historia de los deportes: Volumen I. Luis de Caralt.

Duverger, M. (1996.). Métodos de las ciencias sociales. Editorial Ariel.

Esparza, D. (2019). Historia y deporte: la necesidad de investigar génesis de deportes concretos. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 15(56), 119-122. http://doi.org/10.5232/ricyde2019.056ed DOI: https://doi.org/10.5232/ricyde2019.056ed

Galeano, M. E. (2003). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad Eafit.

Galeano-Terán, A. (2018). Diseño instruccional de actividades deportivas complementarias en el currículo de educación física para la formación integral del estudiante (Tesis de Maestría). http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/7827

Galeano-Terán, A. (2020). Ecuavóley origen e historia en la provincia de Imbabura. Recinatur International Revista de Ciencias Aplicadas, Naturaleza y Turismo, 2(1), 81-97. https://www.researchgate.net/profile/Alex-Galeano-Teran/publication/345178310_ECUAVOLEY_ORIGIN_AND_HISTORY_IN_THE_PROVINCE_OF_IMBABURA/links/5fa03387458515b7cfb330d1/ECUAVOLEY-ORIGIN-AND-HISTORY-IN-THE-PROVINCE-OF-IMBABURA.pdf

Galeano-Terán, A. (2021). Historia del ecuavóley, análisis desde el paradigma educativo. International Revista de Nueva Educación, 7. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8067994 DOI: https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.11168

Galeano-Terán, A., y Chuquín, P. (2020). Ecuavóley, el rey de los deportes para los ecuatorianos en el mundo. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(16), 398-414. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.104 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.104

Gil, J., Rodríguez, G., y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: aljibe. http://catedranaranja.com.ar/taller5/notas_T5/metodologia_investig_cap.3.pdf

Gorris, J.M. (1981). El juego y el juguete. Queimada, España.

Guba, E. G. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. La enseñanza: su teoría y su práctica. Akal, 148-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6220913

Guba, E. y Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Sonora. 113-145.

Jiménez, E. (2019). Retrospectiva histórica del juego y deporte tradicional a través de la cultura segoviana. Historia de la Educación, 38, 127-154. http//dx.doi.org/10.14201/hedu201938127154 DOI: https://doi.org/10.14201/hedu201938127154

Jost, C. y Ruiz, G. Lausana una villa, un mundo. Presses Centrales.

Lavega, B. (2000). Juegos y deportes populares y tradicionales. INDE Editorial

López, A. J. (2012). Introducción a la historia de los deportes en la China Antigua. Materiales para la Historia del Deporte, 10, 105-116. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4094564

Martínez Benítez, J. E. (2018). Diferenciales de Género y Actividad Física en los estudiantes de la Universidad Central del Ecuador [Tesis doctoral]. Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/99949 DOI: https://doi.org/10.14201/et2019372726

Mezcua A. J. (2012). Introducción a la historia de los deportes en la China Antigua. Materiales para la Historia del Deporte, 10, 105-116. http://polired.upm.es/index.php/materiales_historia_deporte/article/view/4154

Monly, G. J. (1980). E l arte y la ciencia de la investigación. Investigación educativa. http://doi.10.2307/3120373

Pardo, A., Ruiz, M. Á. y San Martín, R. (2015a). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud I. Síntesis. España

Pardo, A., y San Martín, R. (2015b). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud II (2.a ed.). Síntesis.

Pérez Juste, R. (1985). Diseño experimental. Investigación educativa. Diccionario de Ciencias de la Educación. Anaya.

Pitman, M. A. y Maxwell, J. A. (1992). Enfoques cualitativos de la evaluación: modelos y métodos. El manual de investigación cualitativa en educación, 729, 770.

Pole, C. J. y Lampard, R. (2002). Investigación social práctica: métodos cualitativos y cuantitativos en la investigación social. Pearson Educación.

Revilla, F. (2000). ¿Resolución de un problema? El juego de pelota mesoamericano. Revista de arte, 277, 258-266. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8358

Schwandt, T. A., Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (1994). Manual de investigación cualitativa. Ed: Denzin y Lincoln. http://scholar.google.es/schhp?hl=es

Strauss, A. y Corbin, J. (2016). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia. http://books.google.com

Published

31-12-2021

How to Cite

Galeano, A. S. (2021). Origin and History of Ecuavolley: Educational Cultural Analysis. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 10(3), pp. 265–279. https://doi.org/10.37467/gkarevsocial.v10.2697

Issue

Section

Research articles