The Official Acknowledgment of Validity of Southern Epistemologies in the Colonial Context
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v10.2798Keywords:
Southern Epistemologies, Sociology, Decolonization of knowledge, Higher education, Education Management, Education in México, Cultural studiesAbstract
The theory of Southern Epistemologies, proposed by the Portuguese sociologist Boaventura de Sousa Santos, is the explanatory conceptual framework of the epistemological struggles that educational managers carry out in Mexico to obtain official validity of new higher-level educational programs. Through intercultural translation, the meeting of conceptual intersections that communicate the proposals of the epistemological South with the North (colonial, patriarchal and capitalist) is possible; as well as the complementation of knowledge for a true cultural diversity.
Downloads
Global Statistics ℹ️
318
Views
|
118
Downloads
|
436
Total
|
References
Fondo Nacional para la Cultura y las Artes (2020). Convocatorias cerradas. Recuperado de: https://fonca.cultura.gob.mx/convocatorias-cerradas/
Galiani, Sebastián. (2019). La industria de la música: show me the money. El Economista. Recuperado de: https://www.eleconomista.com.ar/2019-07-la-industria-de-la-musica-show-me-the-money/
Galeano, Eduardo. (1991). Diccionario del nuevo orden mundial. Edición del 01 de Octubre. España. Periódico El País.
García, Fabiola (2014). Entre lo público y lo privado: estudio sobre la sustentabilidad y autogestion de los grupos escénicos, su relación con las instituciones de educación superior artística y la función pública de la cultura y el arte. México. Universidad Autónoma de Querétaro. Recuperado de:
http://www.remeri.org.mx/tesis/INDIXE-TESIS.jsp?id=oai:ri.uaq.mx:123456789/631
Gobierno de México. (2017). Acuerdo 17/11/17. México. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5504348&fecha=13/11/2017
Gobierno de México. (2018). Acuerdo 18/11/18. México. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de: https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5544816&fecha=27/11/2018
Gobierno de México. (2018). Ley General de Educación. México. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE_300919.pdf
Instituto Nacional de Lenguas Indígenas. (2019). Lenguas en riesgo. Recuperado de: https://site.inali.gob.mx/Micrositios/DILM2019/lenguas_riesgo.html
ONU (2019). World population prospect. Departament of Economic and Social Affairs. Recuperado de: https://population.un.org/wpp/Download/Standard/Population/
Santos, B. De Sousa. (2003). Crítica de la razón indolente: contra el desperdicio de la experiencia. Bilbao. Editorial Desclée de Brouwer
Santos, B. De Sousa. (2009). Una Epistemologia del Sur. La reinvención del Conocimiento y la Emancipación Social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, CLACSO.
Santos, B. De Sousa. (2011). Para descolonizar el occidente. Más allá del pensamiento abismal. San Cristobal de las Casas, Chiapas: Editorial Cideci Unitierra.
Santos, B. De Sousa. (2013). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Chile: LOM Ediciones.
Santos, B. De Sousa. (2016). La universidad en el siglo XXI. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
Santos, B. De Sousa. (2017). Curso Internacional de Estudios Críticos de Derecho y Sociedad. Escuela Latinoamericana de Políticas Públicas. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=ohZ8BR1vj_8
Santos, B. De Sousa. (2017). Justicia entre Saberes: Epistemologías del Sur contra el Epistemicidio. Madrid: Ediciones Morata.
Santos, B. De Sousa. (2018). Conferencia Inaugural de la III Conferencia Regional de Educación Superior (CRES) 2018. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=8EGLVBsSH8c
Santos, B. De Sousa. (2018). Construyendo las Epistemologías del Sur. Antología. Volumen I. Buenos Aires: CLACSO.
Santos, B. De Sousa. (2018). Construyendo las Epistemologías del Sur. Antología. Volumen II. Buenos Aires: CLACSO.
CONACULTA. (2010). Encuesta Nacional sobre Hábitos, Prácticas y Consumo Culturales. Recuperado de: https://www.cultura.gob.mx/encuesta_nacional/#.XuJy50VKhnI
Sistema de Información Cultural (2017). Directorio de Museos. Recuperado de: http://sic.cultura.gob.mx/datos.php?table=museo
UNESCO (2017). Educación e interculturalidad. Consultado 16-04-2018. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/es/quito/education/education-and-interculturality/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).