Shadows in Imaginary Hyperreal. A Review of the Visual Communication and Art History from Visual Studies

Authors

  • Seber Ugarte Calleja Universidad Autónoma de Occidente

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v5.358

Keywords:

Visual Communication, Aesthetics, Art, Visual Studies, Social Media, Image

Abstract

The categories of thought on the resources of the visual image and the mass media, are being developed in a cross from the mid-sixties. After poststructuralism and postmodernism has generated a need that is not superficial and that responds to widespread debate on visual communication and its epistemological value. The new communication paradigm is experienced as a construcción superimposed layers in which aesthetics, art, media and information are built around hybrid and complex rhetoric, a forum for interchange that from the technical reproducibility of modernity, has do swapping in a binary framework overflowing. The relevant social, economic and policy of this new territory is one of the areas of operation and expansion of the critical section and is around Visual Studies which has produced such mainstreaming. The visual display is contemporary border and in this scientific paper is specifically the need for a shift in thinking about art historicist revision in relation to visual communication.

Author Biography

Seber Ugarte Calleja, Universidad Autónoma de Occidente

Desempeña su labor como investigador y docente en diferentes centros universitarios tanto de España como de Latinoamérica. Ha sido profesor colaborador del Master de Psicocreatividad de la Universidad Autónoma de Barcelona; Adjunto de Vicerrector de Ordenación Académica y Director del Grado de Publicidad y RRPP de la Universitat Abat Oliba CEU en Barcelona. Licenciado en BB. AA. por la Universidad del País Vasco (UPV/EHU) y master en Pensamiento contemporáneo, obtuvo su Doctorado en Estética y Teoría de las Artes, ambos programas de la facultad de Filosofía de la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Ha sido investigador principal del proyecto pre-emergente de la Universitat Abat Oliba CEU, psicrea:research. Ha participado en el proyecto de investigación nacional: Arte Contemporáneo e Identidades Democráticas de la UAB. Algunos de sus últimas publicaciones: Metodologías en el espacio docente en torno a la construcción de Identidades y Marcas. Case Brand: TarahumaraMía (2015); Narraciones Apátridas. Una posible tautología de género en torno a los Videojuegos y la virtualidad de lo femenino (2015); El paradigma educativo en la licuidad contemporánea (2014); La educación líquida o la licuidad del paradigma (2014); A Few Models, Many Discourses (2013); Cartografías del Vacío (2013); La psicocreatividad como paradigma multidisciplinar de las investigaciones en red (2012).

References

Benjamin, W. (1969). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. En Illuminations (pp. 217-252). Nueva York: Schocken Books. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429498909-39

Bourdieu, P. (1994). Language and Symbolic Power . Cambridge: Polity Press.

Brea, J. L. (2009). e-cK:[capitalismo cultural electrónico]; Recuperado en: http://www.joseluisbrea.net/ediciones_cc/e-ck.pdf [25 de mayo de 2013].

Ehmer, H. K. (1977). Miseria de la comunicación visual. Elementos para una crítica de la industria de la conciencia . Barcelona: Gustavo Gili.

Horkheimer, M. y Adorno, Th. W. (1947). Dialéctica de la Ilustración . Madrid: Trotta.

Jameson, F. (1991). Posmodernism, or, The cultural Logic of Late Capitalism. Recuperado en: http://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/us/jameson.htm [27 de mayo de 2013].

Marchán, S. (2005). Las artes ante la cultura visual. En J. L. Brea (ed.), Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización (pp. 75-105). Madrid: Akal.

Neidich, W. (2006). The Neurobiopolitics of Global Consciousness, New Delhi: Sarai Reader; Recuperado en: file://localhost/ [16 de junio de 2013].

Published

30-03-2016

How to Cite

Ugarte Calleja, S. (2016). Shadows in Imaginary Hyperreal. A Review of the Visual Communication and Art History from Visual Studies. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 5(1), 15–22. https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v5.358

Issue

Section

Research articles