Levels of positive mental health in health professionals in the context of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.62701/revsocial.v12.5391Keywords:
Positive mental health, COVID-19, Health Professionals, Mental HealthAbstract
The objective of this research was to determine the levels of positive mental health in health professionals in the context of COVID-19. A quantitative, descriptive and cross-sectional design approach was used, taking a sample of 45 health professionals and applying the positive mental health questionnaire (SMP) of Lluch (1999). The main results showed that the study population presented a medium level of positive mental health in general, and with respect to the factors evaluated in the questionnaire, the personal satisfaction factor was at a high level, Prosocial attitude at a medium level, self-control at a low level, autonomy at a medium level, problem solving and self-actualization at a low level, and interpersonal relationship skills at a medium level of positive mental health.
Downloads
Global Statistics ℹ️
281
Views
|
43
Downloads
|
324
Total
|
References
Aguirre, R. M. L., & Escobal, M. E. D. J. (2021). Salud mental positiva y Rendimiento académico en estudiantes de enfermería en tiempos de COVID-19. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3053826
Amar, J., Palacio, J., Llinás, H., Puerta, L., Sierra, E., Pérez, A. M., & Velásquez, B. (2008). Calidad de vida y salud mental positiva en menores trabajadores de Toluviejo. Suma Psicol. 15:385-403 https://doi.org/10.14349/sumapsi2008.45
Bajo, M., García-Jiménez, G. M., Stavraki, M., & Díaz, D. (2023). Positive Mental Health of Frontline Healthcare Professionals during COVID-19 First Wave and Second Wave in Spain: The Protective Role of Social Recognition. International Journal of Behavioral Medicine, 1-11. https://doi.org/10.1007/s12529-023-10190-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s12529-023-10190-1
Blanco, A., & Rodríguez, M. J. (2007). Fundamentos de la Intervención Psicosocial. En: Intervención Psicosocial. 1a ed. Madrid: Pearson Educación, S.A. http://biblioteca.univalle.edu.ni/files/original/ 4cd5f06c868876d9423787e65f95adfa44997694.pdf#page=8
Cabarcas, S. J., & Mendoza, B. L. M. (2016). Validación del cuestionario salud mental positiva de Lluch en jóvenes estudiantes en el municipio del Carmen de Bolívar. https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/handle/20.500.12585/1654/0069399.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cabezas, A. L. D. P., & Meza, P. E. (2022). Salud Mental Positiva y actitud hacia la investigación científica en estudiantes de la facultad de enfermería de la universidad nacional de Huancavelica-2021. https://repositorio.unh.edu.pe/items/a764df98-1ff7-4d0d-92f0-c2313e077b56
Deroncele-Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Paradigms of Scientific Research. Approach from the epistemic competence of the researcher. Arrancada, 20(37), 221-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/ index.php/ arrancada/article/view/331/233
García, T. M., Aguilar, C. J., & García, M. M. (2021). Bienestar psicológico y burnout en personal de salud durante la pandemia de COVID-19. Escritos de Psicología, 14(2), 96-106. https://dx.doi.org/10.24310/espsiescpsi.v14i2.13618 DOI: https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v14i2.13618
Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. M. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta Edición). Mc Graw Hill Education.
Jauregui, S. K. (2021). Nivel de salud mental positiva y habilidades sociales en estudiantes de enfermería de una universidad pública antes y durante la pandemia COVID-19. Lima 2020. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/16653
Lam, S., Padilla, L., Cerqueira, C., Castillo, J., & Medina, D. (2014). Salud mental positiva en trabajadores de la salud de un hospital de Chimbote, 2013. Conocimiento para el desarrollo, 5(1). https://revista.usanpedro.edu.pe/index.php/CPD/article/view/134
Lino, L. L. P., Tóala, S. J. M., Cedeño, M. P. M., & Holguín, G. A. V. (2020). Secuelas que enfrentan los pacientes que superan el COVID 19. Recimundo, 4(3), 153-162. https://doi.org/10.26820/recimundo/ 4.(3).julio.2020.153-162 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.153-162
Lluch, M. T. (1999). Construcción de una escala para evaluar la salud mental positiva. Barcelona. https://core.ac.uk/download/pdf/16211892.pdf
Lluch, M. T. (2002). Evaluación empírica de un modelo conceptual de salud mental positiva. Salud mental, 25(4), 42-55. https://www.medigraphic.com/pdfs/salmen/sam-2002/sam024e.pdf
Lluch, M., Mantas, S., Puig, M., Brando, C., & Biurrun, A. (2020). Decálogos de Salud Mental Positiva: adaptados a diferentes situaciones y/o personas afectadas por circunstancias de la pandemia de Coronavirus COVID-19. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/covid/pandemiaCOVID-19.pdf
Mac-Ginty, S., Jiménez, M. Á., & Martínez, V. (2021). Impacto de la pandemia por COVID-19 en la salud mental de estudiantes universitarios en Chile. Revista Chilena de Psiquiatría y Neurología de la Infancia y de la Adolescencia, 32(1), 23-37. https://www.academia.edu/download/66151031/ Rev_SOPNIA_2021.pdf#page=23
Medina, O., Serrano, M. F. I., Ardila, G. M., & Duque, D. V. C. (2012). Características de salud mental positiva en estudiantes de una universidad privada de la ciudad de Armenia - Quindío. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(36), 247–261. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/ RevistaUCN/article/view/379
Méndez-Chávez, A., Moreno-Vergara, L., Olascoaga-Montaño, O., Navarro-Obeid, J., Vergara-Álvarez, M., & Martinez, I. (2023). Bienestar psicológico en adultos mayores jubilados y no jubilados. Revista Acciones Médicas, 2(1), 66-75. https://doi.org/10.35622/j.ram.2023.01.006 DOI: https://doi.org/10.35622/j.ram.2023.01.006
Miguel, R. D. (2014). Valoración de la Salud Mental Positiva y de los Requisitos de Autocuidado, en pacientes hospitalizados diagnosticados de Esquizofrenia, según la Teoría de Enfermería de Dorothea Orem. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/56453/1/MDMR_TESIS.pdf
Ministerio de Salud. (2020). Resolución 385 de 2020 "Por la cual se declara la emergencia sanitaria por causa del coronavirus COVID-19 y se adoptan medidas para hacer frente al virus". Ministerio de Salud y Protección de Social, Colombia, 12 de marzo de 2020. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/resolucion-385-de-2020.pdf.
Navarro, G. (2016). Salud Mental Positiva en estudiantes universitarios del Programa de Medicina: estudio comparativo entre los contextos socioculturales colombiano y francés. Universidad del Norte.
Navarro, B. G. (2008). Características de salud mental positiva en estudiantes universitarios. [Trabajo de investigación para optar al título de Magíster en Desarrollo Social]. https://core.ac.uk/download/ pdf/70285477.pdf
Navarro-Obeid, J. E., de la Hoz-Granadillo, E. J., & Vergara-Álvarez, M. L. (2021). Assessment and classification of positive mental health profiles in confinement by COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(1), 1-19. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=106216
OMS. (2019). Organización Mundial de la Salud. Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19).https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
Pando, M. M., León, C. S. G., González, B. R., Aldrete, R. M. G., & López, R. L.F. (2015). Validez y confiabilidad de la escala de salud mental positiva/Validity and reliability based on the scale of positive mental health. Psicogente, 18(33). http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/ 1427 DOI: https://doi.org/10.17081/psico.18.33.57
Peñafiel, L. J. E., Ramírez, C. A. A., Mesa, C. I. C., & Martínez, S. P. (2021). Impacto psicológico, resiliencia y afrontamiento del personal de salud durante la pandemia por COVID-19. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40(3), 202-211]. https://www.redalyc.org/journal/559/ 55969712001/55969712001.pdf
Piguaycho, C. (2021). Evaluación de la salud mental positiva en los estudiantes de la Escuela Profesional de Enfermería de la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann, durante la pandemia COVID-19, Tacna 2020. http://tesis.unjbg.edu.pe/handle/UNJBG/4220
Salazar, H. D. M., & Zambrano, R. M. (2008). Salud mental positiva en trabajadores asistenciales (enfermeras y auxiliares) del Hospital Local del Norte de la ciudad de Bucaramanga. https://repository.unab. edu.co/handle/20.500.12749/17353
Seligman, M. (2016). Florecer: La nueva psicología positiva y la búsqueda del bienestar. Océano.
Soto, C. C. A., & Deroncele, A. A. (2021). Salud mental positiva en una comunidad de docentes en Ecuador. Maestro y Sociedad, 18(4), 1633-1654. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/ article/view/5441
Téllez, V. J. (2020). La salud mental del médico durante la pandemia. Eurofarma, 9. http://psiquiatriabiologica.org.co/wp-content/uploads/2020/06/la-salud-mental-del-medico-durante-la-pandemia-tellez-jorge-2020.pdf
UNICEF. (2020). El Impacto De La Pandemia Covid-19 En Las Familias Con Niñas, Niños Y Adolescentes. Argentina: UNICEF. https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2020-06/EncuestaCOVID_GENERAL.pdf
Vaucher-Rivero, A., Melgar-Cuéllar, F., Ibáñez-Guzmán, C., Araya-Fonseca, C., Betancourt-Torres, I., Montúfar-Guardado, R., & Durán-Castillo, M. (2020). Ataque al personal de la salud durante la pandemia de Covid-19 en Latinoamérica. Acta médica colombiana, 45(3), 55-69. https://doi.org/ 10.36104/amc.2020.1975 DOI: https://doi.org/10.36104/amc.2020.1975
Victoria, C. J., & Chávez, S. A. E. (2022). Salud mental positiva y calidad de vida laboral en profesionales de la Salud de la Red de Salud Angaraes Huancavelica 2021. https://repositorio.unh.edu.pe/handle/ UNH/4742
Vidal, D., Rivas, E., & Bustos, L. (2015). Nivel de Salud Mental Positiva en Equipos de Salud Mental de Tres Hospitales de Chile 2013. Cuidados de Enfermería y Educación en Salud, 2(1), 48-62. https://doi.org/10.15443/ceyes.v2i1.647
Vitola, E. (2012). Validación de un instrumento de medida para caracterizar la salud mental positiva de los estudiantes universitarios de Barranquilla y Cartagena. Universidad del Norte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review / Revista Internacional de Ciencias Sociales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).