Levels of positive mental health in health professionals in the context of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.62701/revsocial.v12.5391Keywords:
Positive mental health, COVID-19, Health Professionals, Mental HealthAbstract
The objective of this research was to determine the levels of positive mental health in health professionals in the context of COVID-19. A quantitative, descriptive and cross-sectional design approach was used, taking a sample of 45 health professionals and applying the positive mental health questionnaire (SMP) of Lluch (1999). The main results showed that the study population presented a medium level of positive mental health in general, and with respect to the factors evaluated in the questionnaire, the personal satisfaction factor was at a high level, Prosocial attitude at a medium level, self-control at a low level, autonomy at a medium level, problem solving and self-actualization at a low level, and interpersonal relationship skills at a medium level of positive mental health.
References
Aguirre, R. M. L., & Escobal, M. E. D. J. (2021). Salud mental positiva y Rendimiento académico en estudiantes de enfermería en tiempos de COVID-19. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3053826
Amar, J., Palacio, J., Llinás, H., Puerta, L., Sierra, E., Pérez, A. M., & Velásquez, B. (2008). Calidad de vida y salud mental positiva en menores trabajadores de Toluviejo. Suma Psicol. 15:385-403 https://doi.org/10.14349/sumapsi2008.45
Bajo, M., García-Jiménez, G. M., Stavraki, M., & Díaz, D. (2023). Positive Mental Health of Frontline Healthcare Professionals during COVID-19 First Wave and Second Wave in Spain: The Protective Role of Social Recognition. International Journal of Behavioral Medicine, 1-11. https://doi.org/10.1007/s12529-023-10190-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s12529-023-10190-1
Blanco, A., & Rodríguez, M. J. (2007). Fundamentos de la Intervención Psicosocial. En: Intervención Psicosocial. 1a ed. Madrid: Pearson Educación, S.A. http://biblioteca.univalle.edu.ni/files/original/ 4cd5f06c868876d9423787e65f95adfa44997694.pdf#page=8
Cabarcas, S. J., & Mendoza, B. L. M. (2016). Validación del cuestionario salud mental positiva de Lluch en jóvenes estudiantes en el municipio del Carmen de Bolívar. https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/handle/20.500.12585/1654/0069399.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cabezas, A. L. D. P., & Meza, P. E. (2022). Salud Mental Positiva y actitud hacia la investigación científica en estudiantes de la facultad de enfermería de la universidad nacional de Huancavelica-2021. https://repositorio.unh.edu.pe/items/a764df98-1ff7-4d0d-92f0-c2313e077b56
Deroncele-Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Paradigms of Scientific Research. Approach from the epistemic competence of the researcher. Arrancada, 20(37), 221-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/ index.php/ arrancada/article/view/331/233
García, T. M., Aguilar, C. J., & García, M. M. (2021). Bienestar psicológico y burnout en personal de salud durante la pandemia de COVID-19. Escritos de Psicología, 14(2), 96-106. https://dx.doi.org/10.24310/espsiescpsi.v14i2.13618 DOI: https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v14i2.13618
Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. M. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta Edición). Mc Graw Hill Education.
Jauregui, S. K. (2021). Nivel de salud mental positiva y habilidades sociales en estudiantes de enfermería de una universidad pública antes y durante la pandemia COVID-19. Lima 2020. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/16653
Lam, S., Padilla, L., Cerqueira, C., Castillo, J., & Medina, D. (2014). Salud mental positiva en trabajadores de la salud de un hospital de Chimbote, 2013. Conocimiento para el desarrollo, 5(1). https://revista.usanpedro.edu.pe/index.php/CPD/article/view/134
Lino, L. L. P., Tóala, S. J. M., Cedeño, M. P. M., & Holguín, G. A. V. (2020). Secuelas que enfrentan los pacientes que superan el COVID 19. Recimundo, 4(3), 153-162. https://doi.org/10.26820/recimundo/ 4.(3).julio.2020.153-162 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.153-162
Lluch, M. T. (1999). Construcción de una escala para evaluar la salud mental positiva. Barcelona. https://core.ac.uk/download/pdf/16211892.pdf
Lluch, M. T. (2002). Evaluación empírica de un modelo conceptual de salud mental positiva. Salud mental, 25(4), 42-55. https://www.medigraphic.com/pdfs/salmen/sam-2002/sam024e.pdf
Lluch, M., Mantas, S., Puig, M., Brando, C., & Biurrun, A. (2020). Decálogos de Salud Mental Positiva: adaptados a diferentes situaciones y/o personas afectadas por circunstancias de la pandemia de Coronavirus COVID-19. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/covid/pandemiaCOVID-19.pdf
Mac-Ginty, S., Jiménez, M. Á., & Martínez, V. (2021). Impacto de la pandemia por COVID-19 en la salud mental de estudiantes universitarios en Chile. Revista Chilena de Psiquiatría y Neurología de la Infancia y de la Adolescencia, 32(1), 23-37. https://www.academia.edu/download/66151031/ Rev_SOPNIA_2021.pdf#page=23
Medina, O., Serrano, M. F. I., Ardila, G. M., & Duque, D. V. C. (2012). Características de salud mental positiva en estudiantes de una universidad privada de la ciudad de Armenia - Quindío. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(36), 247–261. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/ RevistaUCN/article/view/379
Méndez-Chávez, A., Moreno-Vergara, L., Olascoaga-Montaño, O., Navarro-Obeid, J., Vergara-Álvarez, M., & Martinez, I. (2023). Bienestar psicológico en adultos mayores jubilados y no jubilados. Revista Acciones Médicas, 2(1), 66-75. https://doi.org/10.35622/j.ram.2023.01.006 DOI: https://doi.org/10.35622/j.ram.2023.01.006
Miguel, R. D. (2014). Valoración de la Salud Mental Positiva y de los Requisitos de Autocuidado, en pacientes hospitalizados diagnosticados de Esquizofrenia, según la Teoría de Enfermería de Dorothea Orem. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/56453/1/MDMR_TESIS.pdf
Ministerio de Salud. (2020). Resolución 385 de 2020 "Por la cual se declara la emergencia sanitaria por causa del coronavirus COVID-19 y se adoptan medidas para hacer frente al virus". Ministerio de Salud y Protección de Social, Colombia, 12 de marzo de 2020. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/resolucion-385-de-2020.pdf.
Navarro, G. (2016). Salud Mental Positiva en estudiantes universitarios del Programa de Medicina: estudio comparativo entre los contextos socioculturales colombiano y francés. Universidad del Norte.
Navarro, B. G. (2008). Características de salud mental positiva en estudiantes universitarios. [Trabajo de investigación para optar al título de Magíster en Desarrollo Social]. https://core.ac.uk/download/ pdf/70285477.pdf
Navarro-Obeid, J. E., de la Hoz-Granadillo, E. J., & Vergara-Álvarez, M. L. (2021). Assessment and classification of positive mental health profiles in confinement by COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(1), 1-19. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=106216
OMS. (2019). Organización Mundial de la Salud. Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19).https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
Pando, M. M., León, C. S. G., González, B. R., Aldrete, R. M. G., & López, R. L.F. (2015). Validez y confiabilidad de la escala de salud mental positiva/Validity and reliability based on the scale of positive mental health. Psicogente, 18(33). http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/ 1427 DOI: https://doi.org/10.17081/psico.18.33.57
Peñafiel, L. J. E., Ramírez, C. A. A., Mesa, C. I. C., & Martínez, S. P. (2021). Impacto psicológico, resiliencia y afrontamiento del personal de salud durante la pandemia por COVID-19. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40(3), 202-211]. https://www.redalyc.org/journal/559/ 55969712001/55969712001.pdf
Piguaycho, C. (2021). Evaluación de la salud mental positiva en los estudiantes de la Escuela Profesional de Enfermería de la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann, durante la pandemia COVID-19, Tacna 2020. http://tesis.unjbg.edu.pe/handle/UNJBG/4220
Salazar, H. D. M., & Zambrano, R. M. (2008). Salud mental positiva en trabajadores asistenciales (enfermeras y auxiliares) del Hospital Local del Norte de la ciudad de Bucaramanga. https://repository.unab. edu.co/handle/20.500.12749/17353
Seligman, M. (2016). Florecer: La nueva psicología positiva y la búsqueda del bienestar. Océano.
Soto, C. C. A., & Deroncele, A. A. (2021). Salud mental positiva en una comunidad de docentes en Ecuador. Maestro y Sociedad, 18(4), 1633-1654. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/ article/view/5441
Téllez, V. J. (2020). La salud mental del médico durante la pandemia. Eurofarma, 9. http://psiquiatriabiologica.org.co/wp-content/uploads/2020/06/la-salud-mental-del-medico-durante-la-pandemia-tellez-jorge-2020.pdf
UNICEF. (2020). El Impacto De La Pandemia Covid-19 En Las Familias Con Niñas, Niños Y Adolescentes. Argentina: UNICEF. https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2020-06/EncuestaCOVID_GENERAL.pdf
Vaucher-Rivero, A., Melgar-Cuéllar, F., Ibáñez-Guzmán, C., Araya-Fonseca, C., Betancourt-Torres, I., Montúfar-Guardado, R., & Durán-Castillo, M. (2020). Ataque al personal de la salud durante la pandemia de Covid-19 en Latinoamérica. Acta médica colombiana, 45(3), 55-69. https://doi.org/ 10.36104/amc.2020.1975 DOI: https://doi.org/10.36104/amc.2020.1975
Victoria, C. J., & Chávez, S. A. E. (2022). Salud mental positiva y calidad de vida laboral en profesionales de la Salud de la Red de Salud Angaraes Huancavelica 2021. https://repositorio.unh.edu.pe/handle/ UNH/4742
Vidal, D., Rivas, E., & Bustos, L. (2015). Nivel de Salud Mental Positiva en Equipos de Salud Mental de Tres Hospitales de Chile 2013. Cuidados de Enfermería y Educación en Salud, 2(1), 48-62. https://doi.org/10.15443/ceyes.v2i1.647
Vitola, E. (2012). Validación de un instrumento de medida para caracterizar la salud mental positiva de los estudiantes universitarios de Barranquilla y Cartagena. Universidad del Norte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org