Emotional intelligence and psychological well-being in children victims of armed conflict
DOI:
https://doi.org/10.62701/revsocial.v13.5468Keywords:
Emotional intelligence, Psychological well-being, Children, Victims of armed conflictAbstract
The main purpose of this study was to determine the relationship between emotional intelligence and psychological well-being in children victims of armed conflict. The method was based on a positivist, quantitative, correlational paradigm. The information was collected through the Baron Emotional Intelligence Inventory (ICE - NA) and the Psychological Well-Being Scale (BIPSI) with a sample of 50 children between 9 and 12 years of age. The main findings indicated a positive correlation in personal growth and adaptability; autonomy and adaptability and in the general emotional intelligence score and self-determination. It is concluded that, in spite of the fact that the children were affected by the armed conflict, they have positive dimensions that can allow them to face situations in an adequate manner.
Downloads
Global Statistics ℹ️
|
7
Views
|
3
Downloads
|
|
10
Total
|
|
References
Alarcón-Vásquez, Y., Bahamón, M. J., Mercado Peñaloza, M., Saavedra Guajardo, E., & González-Gutiérrez, O. (2020). Salud mental de universitarios víctimas del conflicto armado: una aproximación desde el método mixto. Gac Méd Caracas, 128(3), 405-415. https://hdl.handle.net/20.500.12442/6921
Anaya, C., Sánchez, L. e Iguarán, A. (2020). Bienestar psicológico de jóvenes víctimas del conflicto armado. Cultura, Educación y Sociedad, 11(2). 9-26. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.01.
Aycachi, W. M. (2022). Relación de la inteligencia emocional con el bienestar psicológico y el rendimiento académico de los estudiantes de secundaria en una Institución Educativa de Ayacucho-2021 (Doctoral dissertation, Universidad Privada Norbert Wiener).
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173–1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
Barrios, F. (2021). En Sincelejo viven 202.000 víctimas de la violencia y siguen llegando. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/colombia/otras-ciudades/en-sincelejo-viven-202-000-victimas-de-la-violencia-621777
Bendito, M. P. (2020). La influencia de la inteligencia emocional en el rendimiento y el bienestar psicológico: El rol modulador de la autoestima. [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Zaragoza]. https://zaguan.unizar.es/record/98086
Benitez Lara, L. (2022). Habilidades de la Inteligencia Emocional de niños y niñas de un Colegio privado de la Ciudad de Popayán. Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Psicología. https://hdl.handle.net/20.500.12494/46634
Bermúdez, M. P., Álvarez, I. T., & Sánchez, A. (2003). Análisis de la relación entre inteligencia emocional, estabilidad emocional y bienestar psicológico. Universitas psychologica, 2(1), 27-32.
Deroncele-Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Paradigms of Scientific Research. Approach from the epistemic competence of the researcher. Arrancada, 20(37), 221-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331
Fernández-García, Paula, Vallejo-Seco, Guillermo, Livacic-Rojas, Pablo E., & Tuero-Herrero, Ellián. (2014). Validez Estructurada para una investigación cuasi-experimental de calidad: se cumplen 50 años de la presentación en sociedad de los diseños cuasi-experimentales. Anales de Psicología, 30(2), 756-771. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.166911
Ferragut, M., & Fierro, A. (2012). Inteligencia emocional, bienestar personal y rendimiento académico en preadolescentes. Revista Latinoamericana de psicología, 44(3), 95–104. https://www.redalyc.org/pdf/805/80525022008.pdf
Gómez-Hombrados, J., & Extremera, N. (2023). Emotional intelligence, mental health, and job search behaviors during unemployment: The mediating role of resilient coping. Journal of Work and Organizational Psychology, 39(2), 101-107. https://doi.org/10.5093/jwop2023a12
Gonzales Otiniano, M. Y., & Malca Osorio, V. (2018). Inteligencia emocional y estrés infantil en estudiantes del nivel primario de una institución educativa de Cajamarca. http://repositorio.upagu.edu.pe/handle/UPAGU/672
Gonzales, P. S. (2019). Inteligencia emocional y bienestar psicológico en adolescentes limeños. CASUS: Revista de investigación y casos en salud, 4(1), 30-36.
Hernández-Flórez, J.,Ortiz-González, A. L., Lhoeste-Charris, Á., Klimenko, O., Moncada-Navas, F., & Hernández-Flórez, N. (2023). Emotions, anxiety, depression and theimmune system: an integrative view of psychoneuroimmunology from a meta-analytic ,review of the narrative. Gaceta Médica De Caracas, 131(S3). http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_gmc/article/view/26566
Hernández-Sampieri, R., Fernandez, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación(6ª Ed.). McGraw-Hill Interamericana.
Mateo, C. M., Hernández, M. P., & Cabrero, R. S. (2019). El bienestar psicológico en la adolescencia: Variables psicológicas asociadas y predictoras. European journal of education and psychology, 12(2), 139-151.
Mendiola Arrisueño, C. (2019). Relación entre la inteligencia emocional y bienestar psicológico en adolescentes de dos escuelas públicas de Lima Metropolitana. [Tesis doctoral, Universidad de Lima]. http://doi.org/10.26439/ulima.tesis/10631
Ministerio de Salud y Protección Social. (2022). Salud Mental: asunto de todos. https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Salud-mental-asunto-de-todos.aspx#:~:text=La%20funcionaria%20explic%C3%B3%20que%2C%20condiciones,salud%20mental%20de%20la%20poblaci%C3%B3n.
Navarro-Obeid, J. E., de la Hoz-Granadillo, E. J., & Vergara-Álvarez, M. L. (2021). Assessment and classification of positive mental health profiles in confinement by COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(1), 1-19.
Orcasita Pineda, L. T., & Uribe Rodríguez, A. F. (2010). La importancia del apoyo social en el bienestar de los adolescentes. Psychologia. Avances de la disciplina, 4(2), 69-82.
Organizacion de las Naciones Unidas. (2022). Más de 100.000 niños murieron o fueron mutilados en conflictos entre 2005 y 2020. https://news.un.org/es/story/2022/06/1510972
Organización Mundial de la Salud. (2022). Salud mental: Fortalecer nuestra respuesta. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response
Pájaro-Muñoz, I., & Navarro-Obeid, J. (2023). Toma de conciencia del cuidado de la salud mental en universitarios en el contexto de postpandemia por COVID-19. Revista Estudios Psicológicos, 3(3), 84-96. https://doi.org/10.35622/j.rep.2023.03.007
Peña-Casares, M. J., & Aguaded-Ramírez, E. (2021). Inteligencia emocional, bienestar y acoso escolar en estudiantes de Educación Primaria y Secundaria. Journal of Sport and Health Research. https://www.researchgate.net/publication/348873167
Salovey, P., Bedell, B. T., Detweiler, J. B., & Mayer, J. D. (1999). Coping intelligently: Emotional intelligence and the coping process. En P. Salovey, B. Bedell, J. Detweiler, & J. Mayer (Eds.), Coping: The psychology of what works (pp. 141-164). Oxford University Press.
Salovey, P., y Mayer, J. D. (2016). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Sánchez-Álvarez, N., Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2016). The relation between emotional intelligence and subjective well-being: A meta-analytic investigation. The Journal of Positive Psychology, 11(3), 276-285. https://doi.org/10.1080/17439760.2015.1058968
UNICEF. (2022). 25 Years of Children and Armed Conflict. https://www.unicef.org/reports/25-years-children-armed-conflict
Unidad de Víctimas. (2023). Cifras de Victimas de Conflicto Armado. Red Nacional de Información - Fecha de corte. https://cifras.unidadvictimas.gov.co/Cifras/#!/infografia
Vargas Vallejo, L. (2021). Procesos de autorregulación de niños y niñas del grado primero del colegio Londres mediados por la literatura infantil (Doctoral dissertation, Unilasallista Corporación Universitaria).
Villamizar, A. G., y Donoso, R. (2014). Teorías implícitas sobre inteligencia de profesores universitarios. Educere, 18(59), 103-110. https://www.redalyc.org/pdf/356/35631103011.pdf
Villamizar, G., y Donoso, R. (2013) Definiciones y teorías sobre inteligencia. Revisión histórica. Psicogente, 16(30), 407-423. http://search.proquest.com/openview/d17127bfc500471b901ecf4dc6b17235/1?pqorigsite=gscholarycbl=2042894
Ysern González, L. (2016). Relación entre la inteligencia emocional, recursos y problemas psicológicos, en la infancia y adolescencia. https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=KLPZzHKzYHY%3D
Zeidner, M., Matthews, G., & Roberts, R. (2006). Emotional intelligence, coping with stress, and adaptation. In J. Ciarrochi, J. Forgas, & J. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life (pp. 100-125). Psychology Press/Erlbaum Taylor & Francis. https://www.researchgate.net/publication/292587716_Emotional_intelligence_adaptation_and_coping
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Celena Díaz Flores, Liliana Meza-Cueto, Jorge Navarro-Obeid, Álvaro Lhoeste-Charris

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).







