Emotional intelligence and psychological well-being in children victims of armed conflict

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62701/revsocial.v13.5468

Keywords:

Emotional intelligence, Psychological well-being, Children, Victims of armed conflict

Abstract

The main purpose of this study was to determine the relationship between emotional intelligence and psychological well-being in children victims of armed conflict. The method was based on a positivist, quantitative, correlational paradigm. The information was collected through the Baron Emotional Intelligence Inventory (ICE - NA) and the Psychological Well-Being Scale (BIPSI) with a sample of 50 children between 9 and 12 years of age. The main findings indicated a positive correlation in personal growth and adaptability; autonomy and adaptability and in the general emotional intelligence score and self-determination. It is concluded that, in spite of the fact that the children were affected by the armed conflict, they have positive dimensions that can allow them to face situations in an adequate manner.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
7
Views
3
Downloads
10
Total

References

Alarcón-Vásquez, Y., Bahamón, M. J., Mercado Peñaloza, M., Saavedra Guajardo, E., & González-Gutiérrez, O. (2020). Salud mental de universitarios víctimas del conflicto armado: una aproximación desde el método mixto. Gac Méd Caracas, 128(3), 405-415. https://hdl.handle.net/20.500.12442/6921

Anaya, C., Sánchez, L. e Iguarán, A. (2020). Bienestar psicológico de jóvenes víctimas del conflicto armado. Cultura, Educación y Sociedad, 11(2). 9-26. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.01.

Aycachi, W. M. (2022). Relación de la inteligencia emocional con el bienestar psicológico y el rendimiento académico de los estudiantes de secundaria en una Institución Educativa de Ayacucho-2021 (Doctoral dissertation, Universidad Privada Norbert Wiener).

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173–1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173

Barrios, F. (2021). En Sincelejo viven 202.000 víctimas de la violencia y siguen llegando. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/colombia/otras-ciudades/en-sincelejo-viven-202-000-victimas-de-la-violencia-621777

Bendito, M. P. (2020). La influencia de la inteligencia emocional en el rendimiento y el bienestar psicológico: El rol modulador de la autoestima. [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Zaragoza]. https://zaguan.unizar.es/record/98086

Benitez Lara, L. (2022). Habilidades de la Inteligencia Emocional de niños y niñas de un Colegio privado de la Ciudad de Popayán. Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Psicología. https://hdl.handle.net/20.500.12494/46634

Bermúdez, M. P., Álvarez, I. T., & Sánchez, A. (2003). Análisis de la relación entre inteligencia emocional, estabilidad emocional y bienestar psicológico. Universitas psychologica, 2(1), 27-32.

Deroncele-Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Paradigms of Scientific Research. Approach from the epistemic competence of the researcher. Arrancada, 20(37), 221-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331

Fernández-García, Paula, Vallejo-Seco, Guillermo, Livacic-Rojas, Pablo E., & Tuero-Herrero, Ellián. (2014). Validez Estructurada para una investigación cuasi-experimental de calidad: se cumplen 50 años de la presentación en sociedad de los diseños cuasi-experimentales. Anales de Psicología, 30(2), 756-771. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.166911

Ferragut, M., & Fierro, A. (2012). Inteligencia emocional, bienestar personal y rendimiento académico en preadolescentes. Revista Latinoamericana de psicología, 44(3), 95–104. https://www.redalyc.org/pdf/805/80525022008.pdf

Gómez-Hombrados, J., & Extremera, N. (2023). Emotional intelligence, mental health, and job search behaviors during unemployment: The mediating role of resilient coping. Journal of Work and Organizational Psychology, 39(2), 101-107. https://doi.org/10.5093/jwop2023a12

Gonzales Otiniano, M. Y., & Malca Osorio, V. (2018). Inteligencia emocional y estrés infantil en estudiantes del nivel primario de una institución educativa de Cajamarca. http://repositorio.upagu.edu.pe/handle/UPAGU/672

Gonzales, P. S. (2019). Inteligencia emocional y bienestar psicológico en adolescentes limeños. CASUS: Revista de investigación y casos en salud, 4(1), 30-36.

Hernández-Flórez, J.,Ortiz-González, A. L., Lhoeste-Charris, Á., Klimenko, O., Moncada-Navas, F., & Hernández-Flórez, N. (2023). Emotions, anxiety, depression and theimmune system: an integrative view of psychoneuroimmunology from a meta-analytic ,review of the narrative. Gaceta Médica De Caracas, 131(S3). http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_gmc/article/view/26566

Hernández-Sampieri, R., Fernandez, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación(6ª Ed.). McGraw-Hill Interamericana.

Mateo, C. M., Hernández, M. P., & Cabrero, R. S. (2019). El bienestar psicológico en la adolescencia: Variables psicológicas asociadas y predictoras. European journal of education and psychology, 12(2), 139-151.

Mendiola Arrisueño, C. (2019). Relación entre la inteligencia emocional y bienestar psicológico en adolescentes de dos escuelas públicas de Lima Metropolitana. [Tesis doctoral, Universidad de Lima]. http://doi.org/10.26439/ulima.tesis/10631

Ministerio de Salud y Protección Social. (2022). Salud Mental: asunto de todos. https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Salud-mental-asunto-de-todos.aspx#:~:text=La%20funcionaria%20explic%C3%B3%20que%2C%20condiciones,salud%20mental%20de%20la%20poblaci%C3%B3n.

Navarro-Obeid, J. E., de la Hoz-Granadillo, E. J., & Vergara-Álvarez, M. L. (2021). Assessment and classification of positive mental health profiles in confinement by COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 20(1), 1-19.

Orcasita Pineda, L. T., & Uribe Rodríguez, A. F. (2010). La importancia del apoyo social en el bienestar de los adolescentes. Psychologia. Avances de la disciplina, 4(2), 69-82.

Organizacion de las Naciones Unidas. (2022). Más de 100.000 niños murieron o fueron mutilados en conflictos entre 2005 y 2020. https://news.un.org/es/story/2022/06/1510972

Organización Mundial de la Salud. (2022). Salud mental: Fortalecer nuestra respuesta. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response

Pájaro-Muñoz, I., & Navarro-Obeid, J. (2023). Toma de conciencia del cuidado de la salud mental en universitarios en el contexto de postpandemia por COVID-19. Revista Estudios Psicológicos, 3(3), 84-96. https://doi.org/10.35622/j.rep.2023.03.007

Peña-Casares, M. J., & Aguaded-Ramírez, E. (2021). Inteligencia emocional, bienestar y acoso escolar en estudiantes de Educación Primaria y Secundaria. Journal of Sport and Health Research. https://www.researchgate.net/publication/348873167

Salovey, P., Bedell, B. T., Detweiler, J. B., & Mayer, J. D. (1999). Coping intelligently: Emotional intelligence and the coping process. En P. Salovey, B. Bedell, J. Detweiler, & J. Mayer (Eds.), Coping: The psychology of what works (pp. 141-164). Oxford University Press.

Salovey, P., y Mayer, J. D. (2016). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Sánchez-Álvarez, N., Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2016). The relation between emotional intelligence and subjective well-being: A meta-analytic investigation. The Journal of Positive Psychology, 11(3), 276-285. https://doi.org/10.1080/17439760.2015.1058968

UNICEF. (2022). 25 Years of Children and Armed Conflict. https://www.unicef.org/reports/25-years-children-armed-conflict

Unidad de Víctimas. (2023). Cifras de Victimas de Conflicto Armado. Red Nacional de Información - Fecha de corte. https://cifras.unidadvictimas.gov.co/Cifras/#!/infografia

Vargas Vallejo, L. (2021). Procesos de autorregulación de niños y niñas del grado primero del colegio Londres mediados por la literatura infantil (Doctoral dissertation, Unilasallista Corporación Universitaria).

Villamizar, A. G., y Donoso, R. (2014). Teorías implícitas sobre inteligencia de profesores universitarios. Educere, 18(59), 103-110. https://www.redalyc.org/pdf/356/35631103011.pdf

Villamizar, G., y Donoso, R. (2013) Definiciones y teorías sobre inteligencia. Revisión histórica. Psicogente, 16(30), 407-423. http://search.proquest.com/openview/d17127bfc500471b901ecf4dc6b17235/1?pqorigsite=gscholarycbl=2042894

Ysern González, L. (2016). Relación entre la inteligencia emocional, recursos y problemas psicológicos, en la infancia y adolescencia. https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=KLPZzHKzYHY%3D

Zeidner, M., Matthews, G., & Roberts, R. (2006). Emotional intelligence, coping with stress, and adaptation. In J. Ciarrochi, J. Forgas, & J. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life (pp. 100-125). Psychology Press/Erlbaum Taylor & Francis. https://www.researchgate.net/publication/292587716_Emotional_intelligence_adaptation_and_coping

Published

24-12-2025

How to Cite

Díaz Flores, C., Meza-Cueto, L., Navarro-Obeid, J., & Lhoeste-Charris, Álvaro. (2025). Emotional intelligence and psychological well-being in children victims of armed conflict. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 13(2), 167–182. https://doi.org/10.62701/revsocial.v13.5468

Issue

Section

Research articles