Advertising in the Digital Society

Challenges and Convergences Between Psychomarketing and Artificial Intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62701/revsocial.v13.5496

Keywords:

Psicomarketing, Artificial Intelligence, Digital Advertising, Personalization, Advertising Ethics

Abstract

The use of psychomarketing and Artificial Intelligence in digital advertising is marking a turning point in society. Through a mixed methodology based on documentary review and the analysis of real advertising cases, strategies of international brands have been studied. The results show that psychomarketing enables deep emotional connections, AI optimizes efficiency and precision, and their combination creates a more effective model in terms of engagement. This combination could shape a future in advertising where technology becomes humanized and emotion becomes systematized.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
45
Views
2
Downloads
47
Total

References

Asenjo-McCabe, S. y del-Pino-Romero, C. (2024). El uso de la Inteligencia Artificial en el sector del marketing, la publicidad y los contenidos de marca en España. COMUNICACIÓN. Revista Internacional De Comunicación Audiovisual, Publicidad Y Estudios Culturales, 22(2), 82–102. https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2024.v22.i02.06 DOI: https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2024.v22.i02.06

Baltazar, C. (2023). Herramientas de IA aplicables a la Educación. Technology Rain Journal, 2(2), e15. https://doi.org/10.55204/trj.v2i2.e15 DOI: https://doi.org/10.55204/trj.v1i2.15

Berraquero-Rodríguez, D., & Cristófol Rodríguez, F. J. (2025). La marca torero en la narrativa transmedia: El caso de Román Collado. IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 8(2), 129–145. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2025.v08.i02.06 DOI: https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2025.v08.i02.06

Blanco-Sanguineti, R. G., Cárdenas-Córdova, C. D. & Torpoco-Baltazar, A. (2024).La inteligencia artificial en la publicidad: una revisión sistemática de la década 2020-2024. Journal of the Academy, 11,53-82. https://doi.org/10.47058/joa11.4 DOI: https://doi.org/10.47058/joa11.4

Calva-Cabrera, K. D., León-Alberca, T., & Arpi-Fernández, C. G. (2024). Capítulo 1. Inteligencia Artificial en las redes sociales digitales. Espejo De Monografías De Comunicación Social, (23), 15–35. https://doi.org/10.52495/c1.emcs.23.ti12 DOI: https://doi.org/10.52495/c1.emcs.23.ti12

Cárcar-Benito, J. E. (2021). La inteligencia artificial (IA) como aplicación jurídica y razonable: la cuestión sanitaria. IUS ET SCIENTIA, 7(1), 250-285. https://doi.org/10.12795/ietscientia.2021.i01.14 DOI: https://doi.org/10.12795/IETSCIENTIA.2021.i01.14

Cardenas-Campuzano, B. H., Campoverde-Tábara, L. M., Vera-Carrasco, L. M., Madero-Vásquez, A. D., & Mecías-Tenorio, A. L. (2024). Inteligencia artificial: El futuro disruptivo de la educación: Artificial Intelligence: The Disruptive Future of Education. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(5), 1133–1145. https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2676 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2676

Carrillo-González, C. M. (2017). El Neuromarketing como instrumento para la eficacia de la publicidad en televisión [Tesis de Doctorado, Universidad Católica de Murcia]. http://hdl.handle.net/10952/2356

Chica Mesa, J. C., (2005). Del Marketing de servicios al marketing relacional. Revista Colombiana de Marketing, 4(6), 60-67.

Córdoba-Perea, D. A., & Rivera-Saldarriaga, J. S. (2013). Los estereotipos como estrategia seductora de la psicología de marketing. Poiésis, 1(26). https://doi.org/10.21501/16920945.998 DOI: https://doi.org/10.21501/16920945.998

Coronel, G. [gustavocoronel]. (2025). La próxima generación no busca en Google. Habla con la IA. Linkedin. https://acortar.link/St4Mnm

Davenport, T., Guha, A., Grewal, D. & Bressgott, T. (2020). How artificial intelligence will change the future of marketing. J. of the Acad. Mark. Sci. 48, 24-42. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00696-0 DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-019-00696-0

De-Lara, A., García-Avilés, J.-A., & Arias-Robles, F. (2022). Implantación de la Inteligencia Artificial en los medios españoles: análisis de las percepciones de los profesionales. Textual & Visual Media, 1(15), 1-16. https://doi.org/10.56418/txt.15.2022.001 DOI: https://doi.org/10.56418/txt.15.2022.001

Facuy-Delgado, J. P., Santillan-Indacochea, S. D., Soria-Vera, R. I., & Toledo-Navarrete, A. E. (2025). La mente creativa del diseñador vs el impacto de la inteligencia artificial en el diseño gráfico: nuevas herramientas y métodos creativos. Ethos Scientific Journal, 3(1), 89–102. https://doi.org/10.63380/esj.v3n1.2025.90 DOI: https://doi.org/10.63380/esj.v3n1.2025.90

Fondevila-Gascón, J. F., Gutiérrez-Aragón, Ó., Vidal-Portés, E. & Pujol-Cordero, O. (2023). Influencia del neuromarketing en la percepción de carteles publicitarios: Factores determinantes en la atención. Grafica, 11(22), 133–143. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.256 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/grafica.256

Garcillán-López-Rúa, M., (2015). Persuasión a través del marketing sensorial y experiencial. Opción, 31(2), 463-478.

Gerring, J. (2007). Case Study Research: Principles and Practices. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511803123

Gomes-Gonçalvez, S., Vázquez-González, J., & González-Sánchez, P. (2023). Estrategias para luchar contra la desinformación en la comunicación corporativa. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 27(1), 111-133. https://doi.org/10.17979/redma.2023.27.1.9534 DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2023.27.1.9534

Gómez-Rodríguez, E. (2021). Manual de publicidad ética no a nivel legal, sino moral. Una demanda actual y moral. [Trabajo Final de Máster, Universitat Oberta de Catalunya]. https://hdl.handle.net/10609/135688

Hernández Zelaya, S. L., & Rodríguez Benito, M. E. (2023). El perfil del graduado en marketing: Nuevas tendencias demandadas por las empresas en España. IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 6(1), 9–23. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2023.v06.i01.01 DOI: https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2023.v06.i01.01

Jiménez-Marín, G., & Elías-Zambrano, R. (2018). Marketing sensorial: merchandising a través de las emociones en el punto de venta. Análisis de un caso. adComunica, 15, 235-253. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.12 DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.12

Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux.

Landman, T. (2008). Issues and Methods in Comparative Politics: An Introduction. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203929780

Liberos, E. (2013). El libro del marketing interactivo y la publicidad digital. ESIC editorial.

Llano-Alonso, F. H. (2024). Ética(s) de la Inteligencia Artificial y Derecho. Consideraciones a propósito de los límites y la contención del desarrollo tecnológico. DERECHOS Y LIBERTADES: Revista De Filosofía Del Derecho Y Derechos Humanos, (51), 177-199. https://doi.org/10.20318/dyl.2024.8587 DOI: https://doi.org/10.20318/dyl.2024.8587

López-Font, L. (2005). Agencia de publicidad: la reinvención constante. Questiones Publicitarias, (10), 99–118. https://doi.org/10.5565/rev/qp.161 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qp.161

Martínez-Martínez, I. J., Aguado, J. M. & Boeykens, Y. (2017). Ethical implications of digital advertising automation: The case of programmatic advertising in Spain. El profesional de la información, 26(2), 201-210. https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.06 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.06

Náñez-Alonso, S. L. & Reier-Forradellas, R. F. (2025). Transformación digital y negocios inteligentes: la era de la inteligencia artificial. Editorial Dykinson. https://doi.org/10.14679/4138 DOI: https://doi.org/10.14679/4138

Ogilvy, D. (1965). Ogilvy on Advertising. Prion.

Padilla, J. (6 de junio de 2025). Las 10 herramientas de IA más utilizadas y 5 en auge. OpenWebinars. https://openwebinars.net/blog/top-10-herramientas-de-inteligencia-artificial-mas-usadas/

Ragin, C. C. (2014). The Comparative Method: Moving Beyond Qualitative and Quantitative Strategies. University of California Press. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520957350

Roig-López, N. (2024). Big Data en el marketing digital: Personalización de la publicidad en tiempos de sobreinformación. [Tesis de Doctorado, Universidad Rey Juan Carlos]. https://hdl.handle.net/10115/34194

Sáenz-Torralba, C. (2025). Evolución de la comunicación institucional en la Iglesia Católica: Estado de las Redes Sociales de las Hermandades y Cofradías de Sevilla y Málaga durante la Cuaresma y Semana Santa. En T. Hidalgo-Marí (Coord.) y J. Herrero-Gutiérrez (Coord.), Territorios Conectados: Comunicación, Cultura y Transformación Digital (pp. 83-96). Editorial Fragua.

Sáenz-Torralba, C., & Polo-Serrano, D. (2025). La Iglesia en la era digital. Análisis de la comunicación estratégica de las parroquias de Sevilla. Ámbitos. Revista de Comunicación, (68), 147-168. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i68.0 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i68.08

Sáenz-Torralba, C., & Vázquez-González, J. (2025). Evangelización en la era digital: Implementación de la Inteligencia Artificial para la gestión de comunidades online. En S. Mayorga Escalada (Coord.), Horizontes de la comunicación: teoría y práctica en la era digital (pp. 417-431). Editorial Dykinson.

Salgado-Reyes, N., Fajardo-Vanegas, P., Vasquez-Guevara, M., (2024). Segmentación y personalización en marketing digital mediante inteligencia de negocios para el sector de comercio minorista en Ecuador. 593 Digital Publisher CEIT, 9(6), 1152-1161, https://doi.org/10.33386/593dp.2024.6.2809 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2024.6.2809

Salinas-Vázquez, María, Camacho-Escobar, Jonatán y Ferrando-Garrido, Juan. (2025). Equidad de género en el fashion retail internacional: narrativas inclusivas y representaciones de identidad en la moda contemporánea. En T. Hidalgo-Marí y J. Herrero-Gutiérrez (Coord.), Entre Algoritmos y Narrativas. Comunicación, Identidad y Consumo en la Sociedad Conectada (pp. 748-769). Editorial Dykinson.

Sánchez-Aznar, N. (2015). Los aportes de la psicología al marketing: El rol de las emociones [Tesis de Doctorado, Universitat Jaume I]. http://hdl.handle.net/10234/162197

Sanz-Marcos, P., Jiménez-Marín, G., & Elías-Zambrano, R. (2019). La incorporación de la figura del influencer en las campañas publicitarias: Consecuencias para las agencias de publicidad españolas. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (18), 63-86. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.5 DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.5

Sanz-Marcos, P., Jiménez-Marín, G., & Elías-Zambrano, R. (2021). Aplicación y uso del Modelo de Resonancia o Customer-Based Brand Equity (CBBE). Estudio de la lealtad de marca a través de la figura del influencer. methaodos. revista de ciencias sociales, 9(2), 200-218. http://dx.doi.org/10.17502/mrcs.v9i2.471 DOI: https://doi.org/10.17502/mrcs.v9i2.471

Tejedor-Calvo, S., Cervi, L., Pulido, C., & Guerrero-Gómez, N. (2024). Inteligencia Artificial para creación de contenido periodístico: Un benchmarking de las principales herramientas. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 12(1), 15–30. https://doi.org/10.62701/revsocial.v12.5179 DOI: https://doi.org/10.62701/revsocial.v12.5179

Torres-Sáez-de-Ibarra, A., Monteagudo, L., & Vázquez, T. (2025). Capítulo 15. La integración de la IA en las agencias de publicidad, comunicación y en los medios de comunicación. Espejo De Monografías De Comunicación Social, (36), 273–288. https://doi.org/10.52495/c15.emcs.36.p114 DOI: https://doi.org/10.52495/c15.emcs.36.p114

Vallejo-Echavarría, J. C. (2023). Más allá de los datos: la revolución de la inteligencia artificial en las ciencias de la información. Revista Interamericana De Bibliotecología, 47(1), e355849. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v47n1e355849 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v47n1e355849

Yin, R. K. (2018). Case Study: Research and Applications. SAGE Publications.

Zaltman, G. (2022). Open or Closed? Your Mind, Your Decision! Special Issue on Reflections of Eminent Marketing Scholars. Foundations and Trends in Marketing, 16(1-2), 300–307. DOI: https://doi.org/10.1561/1700000076

Published

22-12-2025

How to Cite

Sáenz-Torralba, C. (2025). Advertising in the Digital Society: Challenges and Convergences Between Psychomarketing and Artificial Intelligence. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 13(2), 183–194. https://doi.org/10.62701/revsocial.v13.5496

Issue

Section

Research articles