From the Runwat to the Meme

Digital narratives and fashion communication through AI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62701/revsocial.v13.5504

Keywords:

Fashion communication, Artificial intelligence, Transmedia narratives, Prosumers, Digital culture

Abstract

The transformation of fashion communication offers a fertile field to explore how users reinterpret visual narratives through artificial intelligence. This paper analyzes AI-generated memes under the hashtag #bybalenciaga as an expression of emerging transmedia content. Through the campaigns of brands such as Balenciaga, Louis Vuitton, and Jacquemus, it examines how visual experiences are adapted to viral and Instagrammable formats. Users act as prosumers using tools like Midjourney or DALL·E, generating new visual languages and tensions between reality and fiction. These dynamics raise relevant ethical, cultural, and communicative implications in the context of digital fashion and participatory cultural production.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
9
Views
2
Downloads
11
Total

References

Castellano San Jacinto, T. (2020). Cuerpos de la reedición. Revisiones del siglo XX en el cambio de milenio. SOBRE. Revista Prácticas Editoriales Arte Arquitectura, 6, 75–84. https://doi.org/10.30827/sobre.v6i0.11779

Colegio Oficial de Ingenieros de Telecomunicaciones (20 de junio de 2024). Libro Blanco de la Inteligencia Artificial Generativa. DigitalES Asociación Española para la Digitalización https://is.gd/59tuRx

Cristófol-Rodríguez, C., Villena Alarcón, E.&Domínguez García, Á.d.l.C. (2022). Pasarelas de moda, año cero: cambio y percepciones tras la Covid-19. IROCAMM: International Review of Communication and Marketing Mix, 5(1), 72-82. https://is.gd/an8Qlh

https://doi.org/10.12795/irocamm.2021.v05.i01.06

Chayka, K. (7 de abril de 2023). «A.I. pop culture is already here». New Yorker (New York, N.Y.: 1925). https://is.gd/Yk7ol9

Danziger, P. N. (12 de abril de 2023). «Balenciaga has no easy answer for the Harry Potter meme». Forbes. https://is.gd/jkWHLy

De la Torre, J. (2023). «Redes Generativas Adversarias (GAN) Fundamentos Teóricos y Aplicaciones». arXiv [cs.AI].

https://doi.org/10.48550/arXiv.2302.09346

Espinosa Grau, A. (2020). La instagramización de los desfiles de moda en tiempos de hipermodernidad: era del directo y última temporada 2020. Redmarka Revista de Marketing Aplicado, 24(2), 110–128. https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.2.7073

Galanter, P. (2003). «What is generative art? Complexity theory as a context for art theory». https://doi.org/10.1002/9781118475249.ch5

González, J. V. (2021). Tikok como escenario idóneo para el contenido generado por el usuario (cgu): el caso de #ratatouillemusical. En J. C. Figuereo-Benítez y R. Mancinas-Chávez (Coords.) Las redes de la comunicación: estudios multidisciplinares actuales (pp. 286-301). Dykinson.

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Jenkins, H. (2007). La culture de convergence. MédiaMorphoses, 21, 31–36. https://doi.org/10.3406/memor.2007.2274

Linfante, V. y Pompa, C. (2021). Space, time and catwalks: Fashion shows as a multilayered communication channel, 11(1), 15-42. https://doi.org/10.6092/ISSN.2611- 0563/13100

Lipovetsky, G. y Charles, S. (2006) Los tiempos hipermodernos. Anagrama.

Marino, G. (2020). Semiótica de la propagabilidad: un enfoque sistemático de las imágenes virales a través de Internet. La Tadeo de arte, 6(6), 22–55. https://doi.org/10.21789/24223158.1415

Martín, S. (2024). Virtualidades de la resurrección: redes, dispersiones y apropiacionismos en las imágenes pobres. InterdisciplinARS, Imágenes de lo frágil. Imaginación y catástrofe, 51-62. https://doi.org/10.4995/INT.2024.677101

Moreno Albarracín, B. y Blanco Sánchez, T. (2024). Instagram como canal promocional de moda de lujo. Estudio de los desfiles como herramientas de comunicación. Revista de Comunicación, 23(2), 239–256. htpps://doi.org/10.26441/rc23.2-2024-3583

Park, H. (2024) A New Genre of Online Memes: A Semiotic Analysis of the Harry Potter-Balenciaga Meme, Epistémè, 31, 169-194 https://doi.org/10.38119/cacs.2024.31.9

Pereira, S., y Adérito Fernandes, M. (2021). Post-digital fashion: The evolution and creation cycle, ZoneModa Journal, 11(1), 71–89. https://doi.org/10.6092/ISSN.2611-0563/13121

Peisajovich, S. (2020). Desfile de moda: arte y performance. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 100. https://doi.org/10.18682/cdc.vi100.3987

Reyes Cea, J. (2024). Memética y estética: El poder de la imagen. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 224.https://doi.org/10.18682/cdc.vi224.11291

Samoili, S., Lopez Cobo, M., Gomez Gutierrez, E., De Prato, G., Martinez-Plumed, F. y Delipetrev, B. (2020). AI WATCH. Defining Artificial Intelligence, EUR 30117. En Oficina de Publicaciones de la Unión Europea, Luxemburgo. https://doi.org/10.2760/382730

Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Grupo Planeta (GBS).

Terracciano, B. (2017) Social Moda. Nel segno di influenze, pratiche, discorsi, Milán: Franco Angeli.

Vinueza Calderón, D. (2024). Inteligencia artificial: Una cuestión de percepción. Uru: Revista de Comunicación y Cultura, 10, 85–99. https://doi.org/10.32719/26312514.2024.10.5

Published

22-12-2025

How to Cite

Golf Sanchez, S., Bastidas Manzano, A. B., & Alcolea Parra, M. (2025). From the Runwat to the Meme: Digital narratives and fashion communication through AI. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review Revista Internacional De Ciencias Sociales, 13(2), 133–147. https://doi.org/10.62701/revsocial.v13.5504

Issue

Section

Research articles